۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۷۲۵۴۴
کارشناس بی بی سی فارسی؛

اوباما در آلمان به دنبال کاستن از هزینه نگهداری از سلاح اتمی است

خبرگزاری رسا ـ آقای اوباما در آلمان به دنبال پیشنهادی است که تعداد مندرج در قرارداد قبل را به 1000 بمب اتمی تقلیل می دهد.
منصور فرهنگ استاد علوم سياسي در آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، کارشناس شبکه بی بی سی فارسی درباره علل حضور آقای اوباما در آلمان چنین گفت: آمریکا برای ایجاد پیمانی جدید درباره خلع سلاح اتمی وارد آلمان شده است. اما تاکید آمریکا بر این موضوع به واسطه یکی از سه اصل منع گسترش تسلیحات هسته ای است که بیش از 50 سال از امضای آن می گذرد.
منصور فرهنگ استاد علوم سیاسی دانشگاه بنینگتون آمریکا، در ادامه گفت: تقلیل و نهایتا خلع سلاح هسته ای همیشه در کلام رهبران غرب و شرق بوده اما پیشرفت این کار بسیار بسیار کند بوده است.
به گفته این کارشناس؛ اوباما در دوره مبارزات انتخاباتی خود این موضوع را مطرح کرده بود که به روسیه پیشنهاد خواهد کرد تا تسلیحات هسته ای را تقلیل دهند. هرچند بسیار دیر اما دو سال قبل پیمانی با روسیه امضا شد که هر دو طرف بتوانند تنها 1555 بمب استراتژیک داشته باشند. این بار اما آقای اوباما در آلمان به دنبال پیشنهادی است که تعداد مندرج در قرارداد قبل را به 1000 بمب اتمی تقلیل دهد.

اما نکته جالبی که آقای فرهنگ به آن اشاره کرد اینجا است که وی علت اصلی این اقدام را نه به خاطر عمل به وعده انتخاباتی بلکه به خاطر هزینه های اضافی و سنگینی است که در دوران رکود اقتصاد به اقتصاد آمریکا تحمیل شده است.
وی در بیان این مطلب افزود: اکنون جهان به درجه ای رسیده است که دیگر تعداد بمب هسته ای اهمیت رزمی و دفاعی گذشته را ندارد. آمریکا متوجه شده است که این مسابقه تسلیحاتی، مخارج بسیار سنگینی دارد. بنابراین اگر آمریکا تعداد سلاح های هسته ای خود را تقلیل دهد، هزینه اقتصادی اش کم می شود./1421/9161/خ

ارسال نظرات