۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۷۲۵۳۹
به مناسبت روز جوان؛

ویژه نامه اینترنتی «روز دل‌‌نازک‌ها» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «روز دل‌نازک‌ها» به مناسبت روز جوان در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه جوان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «روز دل‌نازک‌ها» شامل بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به جوان در قرآن کریم، جوانان از منظر معصومین(ع)، معضل غریزه جنسی در نوجوانان و جوانان، حضرت علی‌اکبر(ع) الگوی جوانان، جوانان جنسیت و اخلاق، نقش نشاط در زندگی جوان، ویژگی‌های جوان، پیامبر دوباره اهل‌بیت(ع)، روزگار خوش جوانی، جوان و ارزش جوانع خانواده جوان و مشاوره و فرصت جوانی را دریابید اشاره کرد.
جوان در قرآن کریم
در مقاله‌ای از این ویژه نامه آمده است: قرآن دریاى ژرفى از حقایق و معارف است که هیچ غواصى را یاراى دستیابى به عمق و ژرفاى آن نیست مگر پیامبران الهى و امامان معصوم(ع) و مجموعه‌اى گران‌بها از برنامه‌ها و درس‌ها وعبرت‌هاى زندگى‌ساز است که هرکس به قدر ظرفیت وجودى خویش و آمادگى روحى‌اش از آن بهره مى‌گیرد و عطش کمال‌خواهى خود را با آب حیات آیات آن فرو مى‌نشاند.
براى آنان که بخواهند و روح خود را آماده دریافت و پذیرش حق سازند، همه چیز در قرآن هست، چرا که خود فرموده است: «لارطب و لا یابس الا فى کتاب مبین؛ هیچ تر و خشکى نیست مگر آن که در کتاب مبین است» و باید نیز چنین باشد زیرا کلام حق است و پروردگار عالم و آدم آن را براى رسول خاتم نازل فرموده تا هم ختم کلام باشد و هم کلام ختم، چون که بالاتر از قرآن هیچ کلامى نتوان یافت و پس از صاحب قرآن نیز هیچ رسولى نخواهد آمد تا کلامى از حق بر او نازل شود.
اکنون باید که جان‌هایمان را به قرآن بسپاریم و دل‌هایمان را در مسیر وزش نسیم حیات بخش آن قرار دهیم و به حق، آن را امام و پیشواى خود بدانیم که فلاح و رستگارى ما در پیروى و عمل به تعالیم نورانى آخرین کتاب آسمانى است.
براى آشنایى با یکى از درهاى ارزشمند دریاى ژرف قرآن بررسى کوتاهى پیرامون «جوان» در قرآن در زیر مى‌آید، به امید آن‌که روزنه کوچکى باشد براى مشاهده گوشه‌اى از نعمت‌ها و حکمت‌هاى فراوان اقیانوس بیکران معارف قرآن.
در آیات قرآن مجید، 10 بار به «جوان» اشاره شده که در همه آن‌ها کلمه «فتى» و مشتقات آن(به معنى جوانمرد) به کار رفته است، این تعبیر به نوبه خود درس و تذکر مهمى براى ما است که «جوان» در فرهنگ قرآن «جوانمرد» است و باید اصول جوان‌مردى یعنى پاکى، گذشت، شهامت و رشادت را رعایت کند.
قرآن درباره حضرت ابراهیم مى فرماید: «قالوا سمعنا فتى یذکر هم یقال له ابراهیم؛ آنان گفتند ما جوانى ابراهیم نام را شنیده‌ایم که بت‌ها را به بدى و زشتى یاد مى‌کرد».
در شأن نزول آیه فوق آمده است که: «بت پرستان بعد از پایان مراسم جشن بزرگى که در بیرون شهر برگزار شده بود وقتى که به شهر بازگشتند و وارد بتخانه شدند با صحنه‌اى روبه رو گشتند که هوش از سرشان پرید، به جاى آن بتخانه آباد با تلى از بت‌هاى دست و پا شکسته و به هم ریخته مواجه گردیدند و فریادشان بلند شد که چه کسى این بلا را بر سر خدایان ما آورده است، گروهى که تهدیدهاى ابراهیم رانسبت به بت‌ها در خاطر داشتند و طرز رفتار اهانت‌آمیز او را با این معبودهاى ساختگى مى دانستند، گفتند: ما شنیدیم جوانى از بت‌ها به بدى یاد مى‌کرد که نامش ابراهیم است.
طبق بعضى از روایات حضرت ابراهیم در آن هنگام 16 سال داشت، با این حال تمام ویژگى‌هاى جوانمردان یعنى شجاعت، شهامت، صراحت و قاطعیت در وجودش جمع بود.
قرآن ابراهیم و پیروانش را به عنوان الگو و سرمشق نیکو معرفى مى‌کند و مى‌فرماید: «قد کانت لکم اسوة حسنة فى ابراهیم و الذین معه؛ همانا در ابراهیم و پیروان او براى شما الگو و سرمشق نیکویى است، همچنان که پیامبر بزرگ اسلام(ص) را الگو و سرمشق مردم مى داند، «لقد کان لکم فى رسول الله اسوة حسنه؛ به تحقیق در پیامبر خدا(ص) براى شما الگو و سرمشق است».
اصحاب کهف یکى از داستان‌هاى بسیار جالب و آموزنده قرآن است که در دو مورد، از آن‌ها به«جوان» تعبیر شده است: «اذ اوى افتیة الى الکهف فقالوا ربنا اتنا من لدنک رحمة و هیئ لنامن امرنا رشدا؛ آنگاه که جوانان در غار کوه پنهان شدند از درگاه خدا مسألت کردند، پروردگارا در حق ما به لطف خاص خود رحمتى فرما و بر ما وسیله رشد و هدایتى کامل فراهم گردان».
«نحن نقص علیک نبأهم بالحق انهم فتیة امنوا بربهم وزدناهم هدى؛ ما داستان اصحاب کهف را به درستى بر تو نقل مى‌کنیم، آنان جوانمردانى بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم».
داستان اصحاب کهف بسیار مفصل و جالب است، در اینجا تنها به قسمت کوتاهى از آن از زبان امام صادق(ع) اشاره مى کنیم.
آن‌ها در زمان پادشاه جبار و گردن کشى بودند که اهل کشور خود را به بت پرستى دعوت مى کرد و هرکس دعوت او را اجابت نمى‌کرد به قتل مى‌رساند، گروهى از مردم که خداى یکتا را پرستش مى‌کردند و ایمان خود را پنهان داشته بودند تصمیم به هجرت از شهر خود گرفتند، در مسیر به چوپانى برخورد کردند، او را به پرستش خداى یگانه دعوت کردند ولى نپذیرفت اما سگ چوپان به دنبال آن‌ها راه افتاد و هرگز از آنان جدا نشد، آن‌ها در پایان روز به غارى رسیدند و تصمیم گرفتند مقدارى در غار استراحت کنند، خداوند خواب را بر آن‌ها چیره کرد و همان‌گونه که در قرآن فرموده است آن‌ها آن قدر خوابیدند که شاه جبار مرد و زمان گذشت، جمعیت دیگرى جاى مردم شهر را گرفتند و اصحاب کهف پس از خواب طولانى 309 ساله به اراده الهى بیدار شدند تا آیت و نشانه اى باشند بر رستاخیز و حق بودن زنده شدن مردگان در روز قیامت، قرآن مى فرماید: «وکذالک اعترنا علیهم لیعلموا ان وعدالله حق و ان الساعة لاریب فیها؛ و این چنین مردم را متوجه حال آن‌ها کردیم تا بدانند وعده خدا حق است و در رستاخیز تردیدى نیست».
قرآن از این افراد به عنوان جوان و جوانمرد یاد کرده است، در روایتى از امام صادق(ع) وارد شده که فرمودند: «تمام اصحاب کهف پیر و مسن بودند و خداوند به علت ایمانشان آن‌ها را «جوان» نامید، کسى که به خدا ایمان آورد و تقوا پیشه نماید(جوان) و (جوانمرد) است».
در پایان بعضى از درس هاى انسان سازى آیات فوق را که براى همه به خصوص جوانان عزیز عبرت آموز است، یادآور مى شویم:
جوانان از منظر معصومین علیهم السلام
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اوصیکم بالشبان خیرا فانهم ارق افئده ان الله بعثنى بشیرا ونذیرا فحالفنى الشبان و خالفنى الشیوخ ثم قرا فطال علیهم الامد فقست‏قلوبهم‏؛ به شما درباره جوانان به نیکى سفارش مى‏کنم که آن‏ها دلى رقیق‌تر و قلبى ‏فضیلت‌پذیرتر دارند؛ خداوند مرا به پیامبرى برانگیخت تا مردم را به رحمت‏ الهى ‏بشارت دهم و از عذابش بترسانم جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان ‏محبت‏ بستند ولى پیران از قبول دعوتم سر باز زدند و به مخالفتم برخاستند، سپس‏به این آیه اشاره فرمود که دوره‏اى طولانى بر آن‏ها گذشت و دلهایشان زنگ قساوت‏گرفت».
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در سخن دیگری می‌فرماید: « الشاب الجواد الزاهد هو احب الى الله من الشیخ البخیل‏العابد؛ جوان بخشنده زاهد نزد خداوند محبوب‏تر از پیرمرد عابدى است که بخل بورزد».
امام على علیه السلام می‌فرماید: «اهجروا الشهوات فانها تقودکم الى رکوب الذنوب والتهجم على‏السیئات‏؛ از تمایلات ناروا اعراض کنید(شهوات نفسانى را ترک گویید) که شما را به وادى‏ گناهکارى مى‏کشاند و غافلگیرانه شما را در آغوش سیئات مى‏افکند».
امام على علیه السلام در سخن دیگری آورده‌اند: «لاتقسروا اولادکم على آدابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم؛ آداب و رسوم زمان خودتان را با زور به فرزندان خویش تحمیل نکنید، زیرا آنان‏براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده‏اند».
امام صادق علیه السلام فرمودند: «یا معشر الاحداث اتقواالله و لاتسالوا الروساء، دعوهم حتى‏یصیروا اذنابا».
ابان بن تغلب گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم مى‏فرمود: «اى گروه ‏جوانان از خدا بترسید و گرد فرمانروایان ستم‏کار نگردید، آنان را ترک کنید تا از مقام بزرگى تنزل کنند و دنباله‏روى جامعه باشند».
امام على علیه السلام فرمودند: «لاتترک الاجتهاد فى اصلاح نفسک فانه لایعینک علیها الا الجد؛ هرگز از مجاهده و کوشش در اصلاح خویش باز نایست زیرا چیزى جز سعى و کوشش تو رادر این کار یارى نخواهد کرد».
امام جواد علیه السلام می‌فرماید: «ایاک و مصاحبه الشریر فانه کالسیف یحسن منظره و یقبح‏اثره‏؛ از رفاقت‏ با شرور بپرهیز که مانند شمشیر، ظاهرى خوب و اثرى بد دارد».
امام على علیه السلام در حدیثی می‌فرمایند: «ایاک و صحبه من الهاک و اغراک فانه یخذلک و یوبقک‏؛ بپرهیز از رفاقت‏با کسى که اغفالت مى‏کند و فریبت مى‏دهد که سرانجام مایه خوارى‏و هلاکت‏خواهد بود».
امام على علیه السلام فرمودند: «اقمعوا هذه النفوس فانها طلقه ان تطیعوها تنزع بکم‏الى شر غایه‏؛ این نفوس سرکش را مقهور کنید که خودسر و بى‏قیدند، اگر خواسته‏هاى آن‏هارا پیروى نمایید سرانجام شما را در بدترین پرتگاه مى‏افکنند».
امام جواد علیه السلام در سخنی آورده‌اند: «راکب الشهوات لاتقال عثرته‏؛ کسى که بر مرکب شهوات خویش سوار است و خودسرانه مى‏تازد هرگز از لغزش و سقوطرهایى نخواهد داشت».
امام على علیه‏السلام فرمودند: «من نصب نفسه للناس اماما فعلیه ان یبدء بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ولیکن‏تادیبه بسیرته تادیبه بلسانه، و معلم نفسه و مودبها احق بالاجلال من معلم الناس‏و مودبهم‏؛ کسى که خود را پیشواى مردم قرار دهد باید قبل از آموزش دیگران به آموزش خود بپردازد و بیش از آن‌که به زبان آموزش دهد با سیرت و رفتار آموزش دهد، آن که ‏به آموزش و پرورش خویشتن بپردازد بیشتر سزاوار ستایش است تا آن که به آموزش وپرورش دیگران مى‏پردازد».
ویژه نامه اینترنتی «روز دل‌نازک‌ها» به مناسبت روز جوان در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات