۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۷۱۰۶۳
معرفی پایان‌نامه‌های حوزوی؛

الگوی مهار ترس در روان­شناسی دین و اخلاق اسلامی

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «الگوی مهار ترس در روان­شناسی دین و اخلاق اسلامی» پژوهشی از «مرتضی گله» به بررسی ترس و راه‌های کنترل آن می‌پردازد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «الگوی مهار ترس در روان­شناسی دین و اخلاق اسلامی» پژوهشی از «مرتضی گله» به بررسی ترس و راههای کنترل آن اهتمام ورزیده است.

بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان نامه میخوانیم:

چکیده:

ورود موضوعات علمی و تحقیقی به جوامع مختلف به خصوص در زمان ما امری اجتناب ناپذیر است و البته نامطلوب هم نیست اما آن چه اهمیت دارد نوع مواجهه با آنهاست. روان­شناسی دین اگر چه خود هم گرایشی نو در غرب محسوب میشود لکن خیلی زود در جامعه علمی ما نیز اهمیت یافته و جدی تلقی شده است چرا که از یک سو دین در میان جامعه ما بسیار مطرح و ریشه دار است و از سویی توجه به مسائل و مشکلات روانی در چند سال اخیر رونق روزافزونی یافته است. چاپ صدها کتاب، مقاله و محصولات رایانهای گویای این واقعیت است. حل معضلات روانی مثل خشم، ترس، عدم اعتماد به نفس، عدم آرامش، اضطراب و بسیاری موضوعات مهم دیگر که با زندگی روزمره همگی ما به نوعی گره خوردهاند از جدی ترین مباحث روان­شناسی کاربردی و روان­شناسی دین شدهاند. قالب روانی بشر چهار چوبهای است که همه عکسالعمل ها و رفتارهای آدمی از آن ریشه میگیرد و در عین حال پدیدهای است که نه تنها قابل دیدن نمیباشد بلکه هیچ وسیله و دستگاهی نیز نمیتواند وجود و ماهیت آن را مشخص نماید. آن چه از روان درمی یابیم عکسالعملهایی است که توسط جسم، ظاهر شده و به اشکال و انواع گوناگون بروز مییابد. جسم ما ضمن اینکه چیزی جدا از روان را از نظر علمی تشکیل میدهد ولی کار صحیح و یا نادرست سیستمهای مختلف آن به طور نمایانی در روح تأثیر میگذارد و تعادل یا عدم تعادل آن را سبب میگردد. از این میان ما به مبحث ترس و راههای کنترل آن پرداختهایم. نخست مباحث پایهای و معنا شناختی را باز کردهایم و در فصل دوم نگاه روان­شناسی دینی غربی را به مقوله ترس واکاوی کرده و در فصل سوم هم نگاه اسلام و اخلاق اسلامی را بررسی نمودهایم. در پایان هم ضمن مقایسه دو الگو به نتیجه گیری پرداختهایم.

معناشناسی ترس:

ترس یکی از احساسات پایهای انسان است و معمولاً ما زمانی این احساس را داریم که چیزی در درون یا بیرون از ما در جریان است و این احساس در ما به وجود میآید. ترس احساسی است که انسان را از خطر آگاه میکند و به این معنا ترس احساسی است که وظیفه حفظ سلامتی را به عهده دارد.       

ارکان اصلی ترس:

1- عنصر شناختی، مثل انتظار آسیب قریبالوقوع.

2- عنصر بدنی، مثل تغییرات موجود در بدن ما.

3- عنصر هیجانی، مثل احساس دلهره و وحشت.

4- عنصر رفتاری، مثل جنگ و گریز.

عوامل ایجاد ترس:

عوامل متعددی در ایجاد ترس مؤثرند که از مهم ترین آنها سن، جنس، تجارب گذشته، میزان رشد ذهنی، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی و بالاخره درجه امنیتی است که فرد از آن برخوردار است.

واژگان قرآنی مربوط به ترس:

برای مفهوم ترس بیش از 14 واژه در متون دینی ذکر شده است که هر کدام با تفاوتهایی، کاربردهای خاصی هم مییابند که 9 واژه در قرآن مجید آمده است و مابقی را در روایات معصومین میتوان یافت. چهار اصطلاح مهم برای فهم ترس در منابع اخلاقی بسیار کاربرد دارند که عبارتند از خوف، جبن، شجاعت و تهور.

 اصطلاحات مختلف دیگری در کنار خوف برای ترس مثل خشیت، رهبه، اشفاق، وجل، رعب، روع، وحشت، هیبت جبن، حذر، فزع، هلع و هول نیز وجود دارند.

منشأ پدید آمدن ترس:

عوامل مختلفی میتوانند موجبات پدیدار شدن ترس در وجود انسان را فراهم کنند که به بعضی اشاره میکنیم:

1- آینده

2- گذشته

3- ضعف

4- احساس پوچی

5- احساس تنهایی

6- دنیاگرایی

انواع ترس بر اساس صاحبان ترس:

1- خوف توبه کنندگان: به آنان خائف میگویند که آیه 37 سوره مبارکه نور «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصار» به آنان اشاره دارد.

2- خوف مؤمنین: به آنان وجل میگویند. آیه 2 سوره مبارکه انفال «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُون» اشاره به همین مطلب دارد.

3- خوف زهاد و پارسایان: به آنان راهب میگویند. آیه 90 سوره مبارکه انبیاء «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیى‏ وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ کانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ کانُوا لَنا خاشِعین» بیانگر این مطلب است.

4- خوف علما و دانشمندان: به آنان خاشعین میگویند. آیه 28 سوره مبارکه فاطر «وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کَذلِکَ إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ غَفُورٌ» به همین معنا اشاره دارد.

5- خوف عارفان: به آنان مشفقین میگویند. آیه 57 سوره مبارکه مؤمنون «إِنَّ الَّذینَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُون» به این موضوع اشاره دارد.              

6- خوف صدیقین: به آنان هائبین میگویند. آیه 28 سوره مبارکه آل عمران «لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فی‏ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصیر» حاکی از این مطلب است.

مقایسه و تطبیق:

 اشتراکات:

1- موضوع: موضوع در هر دو مکتب انسان و فرد است که باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

 2- اهداف: هم در اخلاق اسلامی و هم در روان­شناسی، هدف از مباحث پیرامون ترس و درمان و مهارش، همانا تعادل و سلامت و راحتی انسان است.

 افتراقها:

 در دو ساحت میتوان تفاوتهایی را بین دو دیدگاه فوق نشان داد که شاید بتوان گفت ریشه در جهان بینی و نگاه متفاوت آنها به انسان دارد. یکی مبانی اصلی دو مکتب و دیگری محتوای آنها که در هفت حوزه یعنی ماهیت و چیستی ترس، منشأ بروز ترس، انواع ترسها، راههای کنترل ترس و ارزش و کاربرد ترس در انسان ارائه میشود. 

شایان ذکر است، پایاننامه «الگوی مهار ترس در روان­شناسی دین و اخلاق اسلامی» پژوهش پایانی «مرتضی گله»، برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم است که در تابستان 1389 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «دکتر احمد قلی زاده» و استاد مشاور آن «دکتر محمد تقی فعالی» است. /9193/ پ201/ن

ارسال نظرات