۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۷۰۷۵۹
قالیباف:

دولت کسری بودجه خود را با فروش ارز جبران می‌کرد/ نمی‌گذارم فرهنگ مظلوم واقع شود

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر ایجاد تحول اساسی در حوزه اجرایی کشور تأکید کرد و با اشاره به آنچه او مدیریت تک بعدی و تک نفری در کشور خواند، متعهد شد به مدیریت بسته و خسته یکنواخت پایان دهد.
محمد باقر قاليباف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف در برنامه رویکردها، برنامه‌های شبکه چهار سیما به بیان برنامه‌های خود در سه حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت و با اشاره به آنچه او مدیریت تک بعدی و تک نفری در کشور خواند، متعهد شد که در صورت انتخاب از سوی مردم به مدیریت بسته و خسته یکنواخت در کشور پایان دهد.

 
وی بر ایجاد تحول اساسی در حوزه اجرایی کشور تأکید کرد و افزود: معتقدم در کشور ما یک اشکال بیشتر وجود ندارد، منابع انسانی و اقتصادی خوبی داریم و مهم‌ترین اشکال کشور سوء تدبیر، سوء مدیریت و پا گذاشتن بر روی قانون و از مرز خارج کردن نخبگان جامعه است که می‌توانند ما را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کمک کنند.
 
وی با اشاره به الگوی خود برای سیاست خارجی، اظهار کرد: هر دولت و هر نظامی با ابزارهای متعدد و با فرصت‌هایی که در اختیار دارد آن اهداف و مسائلی که مربوط به خودش هست را پیگیری می‌کند؛ سیاست خارجی یکی از بهترین فرصت‌هایی است که هر نظام و دولتی از آن استفاده می‌کنند تا زندگی مناسب‌تری برای ملت خود فراهم کند.
 
دولت توان ایجاد تغییر در سیاست خارجی را ندارد
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر تبعیت از قانون و نگاه تخصصی به موضوع فوق، ادامه داد: رسالت و مأموریت سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران، حفظ و تضمین منافع ملی، امنیت ملی، آرمان‌ها، هویت ملی، انقلابی و دینی کشور در عرصه بین‌الملل است.
 
وی با بیان اینکه هرگز در سیاست خارجی نمی‌توان گفت که فلان کار را انجام داده‌ایم و قانون چنین اختیاری را برای دولت فراهم نمی‌کند، ابراز کرد: سیاست خارجی در قانون این نیست که رییس دولت بتواند تغییر اساسی و جدی در یک دوره چهارساله در آن ایجاد کند.
 
قالیباف با اشاره به اینکه سیاست خارجی تداوم‌دار و چشم‌انداز طولانی‌مدت دارد و به ندرت اتفاق می‌افتد که رویکردها در سیاست خارجی تغییر پیدا کند، نقش کلیدی و اساسی رهبر معظم انقلاب و مجموعه سه قوا در تعیین رویکردهای سیاست خارجی را یادآور شد و گفت: همواره سیاست خارجی ثابت هست اما دیپلماسی دولت‌ها تغییر می‌کند.
 
وی دیپلماسی را به روش دولت‌ها در سیاست خارجی تعریف کرد و با مهم خواندن آن، افزود: یک دیپلماسی اشتباه یک سیاست موفق را به شکست می‌انجامد و در چه بسا در برخی مواقع یک دیپلماسی قوی یک سیاست اشتباره را به پیروزی می‌رساند.
 
طرح منطقه‌گرایی در حوزه سیاست خارجی
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فلسفه امنیت ملی، گفت: در امنیت ملی کشور با سه قدرت اقتصادی،‌نظامی و سیاسی روبه‌رو هستیم که براساس آن، رابطه بین قدرت در حوزه نظامی و قدرت در حوزه اقتصادی یک رابطه یک سویه است و هر کشوری که بنیه اقتصادی قوی داشته باشد یک بنیه نظامی قوی هم دارد.
 
شهردار تهران ادامه داد: رابطه بین قدرت سیاسی و قدرت نظامی یک رابطه دو سویه است، در جایی از قدرت سیاسی استفاده می‌کنید، آنجا که به بن‌بست برسید و امکان ادامه نداشته باشد قدرت نظامی را جایگزین آن می‌شود.
 
وی با بیان آنچه از آن به عنوان طرح منطقه‌گرایی در حوزه سیاست خارجی نام برد، موقعیت ژئوپولیتکی، شرایط استثنایی و موقعیت جغرافیایی ایران که به شدت برای قدرت‌ها نقش ایجاد می‌کند را بزرگ‌ترین فرصت برای انقلاب اسلامی خواند تصریح کرد: اگر در شرایط فعلی به این قدرت توجه نکنیم، بزرگ ترین تهدید است.
 
تقریب بین مذاهب از موضوع‌های مهم دیپلماسی است
 
قالیباف اظهار کرد: منطقه خاورمیانه مهم‌ترین منطقه‌ای است که در همه روابط سطح جهانی تأثیرگذار است، هیچ منطقه‌ای به اهمیت منطقه جنوب غرب آسیا وجود ندارد که تأثیرات جهانی داشته باشد و بهترین صحنه رقابت ایران آن است که در حوزه منطقه‌گرایی بر روی این موضوع توجه کند.
 
وی تقریب بین مذاهب را از موضوع‌های مهم دیپلماسی کشور خواند و گفت:‌ اشکال حوزه دیپلماسی دوران گذشته آن بود که برخی فرصت‌های بزرگ با نگاه ژئوپولیتیکی انجام نشد، در زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی یک حرکت بزرگی برای کشور بود اما توجهی نکردیم؛ باید با کشورهای همسایه یک تعامل خوب و سازنده داشته باشیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پایه اصلی در سیاست خارجی قدرت است و خارج از قدرت نباید سخن گفت، ابراز کرد: هرچند رویکردها و برنامه‌های ایدئولوژیک در سیاست خارجی مهم است و از آرمان‌ها به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم، اما باید بدانیم جز قدرت در سیاست خارجی حاکم نیست.
 
وی بیان کرد: همواره فرصت‌ها و تهدیدها و ضعف‌ها و قدرت‌ها وجود دارند و خیلی از وقت‌ها از فرصت‌ها اگر به درستی استفاده نشود بزرگ‌ترین تهدید می‌شود و برخی مواقع تهدیدها که به خوبی مدیریت می‌شوند و سوء تدبیر در آنها نیست و شجاعت مبتنی بر تصمیم‌گیری بر عقلانیت وجود دارد به فرصت تبدیل می‌شود.
 
نفت تهدیدی برای کشور است
 
قالیباف در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه امروز نفت به بزرگ‌ترین تهدید برای کشور تبدیل شده است، گفت: متأسفانه اقتصاد کشور به نفت تکیه زده و این سبب شده که در تولید از ظرفیت‌های دیگر به درستی استفاده نکنیم؛ امروز ارزش نفت و گاز مهم‌تر از انسان‌ها شده است، باید تلاش کنیم این اقتصاد نفت‌آلوده را پاک کنیم.
 
وی جدا کردن نفت از اقتصاد کشور را بدون تولید امکان‌پذیر ندانست و با تأکید بر توجه به اشتغال جوانان به ویژه در بخش خدمات و تولید ناخالص ملی، ابراز کرد: وقتی سیاست‌بازی بر اقتصاد حاکم می‌شود و با یک سری وعده‌های کوتاه مدت و مقطعی به موضوع نگاه می‌کنیم اقتصاد پویای نخواهیم داشت.
 
اعمال فیلترینگ بدون تنگ‌نظری و عمل سلیقه‌ای
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یکی از راه‌های رشد تولید را گسترش خدمات آی تی بیس عنوان کرد با تأکید بر اینکه مشکل پهنای باند را باید حل کرد، گفت: فیتلرینگ را قبول داریم و باید باشد،‌ استکهلم سوئد اولین کشوری است که در بخش آی تی بیس فعال است و بحث فیلترینگ را به شدت مورد توجه دارد، اما تنگ‌نظر نیستند و سلیقه‌ای عمل نمی‌کنند.
 
وی ادامه داد: مشکل اقتصاد آن است که انعطاف‌پذیر و قابل کنترل نیست که باید انعطاف‌پذیر و قابل کنترل شود؛ نقدینگی را باید به سمت تولید ببریم و توجه به بحث‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد می‌تواند ما را به سمت اقتصاد غیر نفتی سوق دهد.
 
دنیا ایران را به قدرت فرهنگی و اخلاقی می‌شناسد
 
قالیباف در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین دغدغه شما در حوزه فرهنگ چیست و برای فرهنگ و هنر چه نقشی قائل هستید، فرهنگ را یکی از پایه‌های مهم قدرت کشور دانست و گفت: همه دنیا ایران اسلامی را به قدرت فرهنگی، هنر و اخلاق می‌شناسند.
 
وی یادآور شد: در حوزه سیاست خارجی به دیپلماسی عمومی توجه نکردیم، در حالی که فرهنگ در حوزه سیاست خارجی به ما در شناخت دیپلماسی عمومی کمک می‌کند و مهم‌ترین موضوع عزت فرهنگی سبب سربلندی کشور خواهد شد؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز فرهنگ در کشور ما مظلوم است.
 
هرگز نمی‌گذارم فرهنگ مظلوم واقع شود
 
شهردار تهران با بیان اینکه دینش به انقلاب و مردم و شرایط سخت حاکم بر کشور حاکم ، سبب حضورش در عرصه انتخابات شده است، اظهار کرد: هرجا کسر بودجه پیش می‌آید مظلوم‌ترین جا فرهنگ است، هنرمندان بهترین زبان گویا و ماندگارترین و کم‌هزینه‌ترین روشی است که می‌تواند فرهنگ را پایدار کند.
 
وی افزود: هنرمندانی داریم که در سطح جهانی معروفند اما دفترچه تأمین اجتماعی و درمان ندارند، بیشتر معلمان دو شغله هستند و نمی‌شود با حقوق معلمی زندگی را اداره کرد؛ در هر نوسان اقتصادی در دولت آینده اگر بنده توفیق خدمت داشته باشم هیچ‌وقت نمی‌گذارم فرهنگ مظلوم واقع شود.
 
این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یک مدیر متحرک است، ادامه داد: مرتب زیرمجموعه خود را سرکشی، نظارت و کنترل می‌کنم تا درک درستی از موضوعات داشته باشم و حتما جلسات را در داخل وزارتخانه‌ها برگزار کرده و از علما، حوزه‌های علمیه و اصحاب هنر و فرهنگ در این عرصه دعوت می‌کنم.
 
رفتار سیاست‌زده بر حوزه فرهنگ حاکم است
 
وی مهم‌ترین مشکل را در حوزه اقتصاد اعتماد بین مسؤولان و مردم خواند و با بیان اینکه رفتار سیاست‌زده بر حوزه فرهنگ حاکم است، گفت: اشکالاتی که امروز به وجود آمده به سبب این است که یک رفتار سیاست زده بر حوزه فرهنگ حاکم است و فرهنگ را به فراموشی سپرده‌ایم؛ در حالی که وحدت اساس جامعه است.
 
قالیباف بر ایجاد همدلی بین مردم با مردم، بین مردم و مسؤولان و رابطه درون حاکمیت تأکید کرد و افزود: اگر روابط بین مسؤولان یک روابط درستی نباشد این خروجی‌ اینگونه است که رابطه بین دولت و ملت را بر هم خواهد زد و اگر رابطه دولت و ملت بر هم بخورد رابطه بین مردم و مردم هم برهم خواهد خورد.
 
وی گفت: یکی از مشکلات جدی این است که سیاست‌زدگی نه تنها در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه بین مسؤولان هم هست، چرا امروز اینقدر اختلاف وجود دارد، سلایق متفاوت هستند چرا مسؤولان اصرار دارند پایشان را از قانون فراتر بگذارند، نباید فراتر از قانون حرکت کرد و قانون باید اساس کار باشد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اختلافات بین قوه مجریه و قوه مقننه سبب می‌شود قدرت ملی کاهش پیدا کرده، ‌رابطه بین مسؤولان از بین برود و اگر دعوایی هم هست سر دغدغه مردم نیست بلکه سر قدرت همه با هم دعوا دارند و این واقعیت تلخ وجود دارد؛ امروز رابطه بین مردم به سبب تبعیض به هم خورده است.
 
دولت کسری بودجه خود را با فروش ارز جبران می‌کرد
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره چند نرخی بودن قیمت ارز در کشور، تعهد خود بر ثبات اقتصادی در دو سال را یادآور شد و گفت: قرار بود دولت روز به روز کوچک‌تر شود اما بزرگ‌تر شد و هزینه‌هایش هم بیشتر شد، برخی روزنامه‌ها از قول من زده‌اند که دولت در برخی جاها فضولی می‌کند در حالی که نباید دخالت کند و در برخی جاها حتما باید دخالت کند.
 
شهردار تهران اظهار کرد: دولت وقتی کسری بودجه پیدا می‌کند، در ارز دخالت می‌کند که این اخلال در ارز است و برای جبران کسری بودجه شروع به فروش ارز می‌کند، دولت باید تلاش کند ارز را تثبیت کند اما نباید محل درآمد خود کند؛ لذا دولت ارز را تغییر داد.
 
وی گفت: اینکه قدرت خرید هزار تومان یک نفر 350 تومان شود بی‌انصافی است، اگر دولت نمی‌تواند نرخ ارز را نگه دارد پس نقش کمکی و سیاست‌های جبرانی دولت چه می‌شود، سیاست ارز را باید با برنامه‌ریزی صحیح مدیریت کرد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید ارز به درستی مدیریت شود که این سرمایه ملی در خانه‌ها باقی نماند بلکه در حوزه تولید و رشد اقتصادی هزینه شود؛ هنوز نفهمیدیم که ارز برای دارو می‌دهند یا نمی‌دهند، از زبان مسؤولان گفته‌ها و بخشنامه‌های متفاوت صادر می‌شود، این‌ها جز ‌سیاست‌بازی، سوء مدیریت و سوء تدبیر نیست.
 
رشد اقتصادی نیازمند تعاملات بین‌المللی است
 
قالیباف با بیان اینکه هرگز نمی‌توانیم بگوییم خودمان را از ارز بی‌نیاز می‌کنیم، متعهد شد که در صورت انتخاب از سوی مردم، ظرف مدت شش ماه پس از دولت فعلی، ثبات در قیمت‌ها، کاهش در قیمت‌های اصلی و ثبات در نرخ ارز در سال 92 اتفاق بیفتد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی اقتصادی از اولویت‌های من است، رشد اقتصادی را نیازمند تعاملات بین‌المللی دانست و اظهار کرد: باید مشکل خودمان را در دیپلماسی اقتصادی حل کنیم، ما نیازمند تجارت جهانی هستیم؛ اجازه دهیم بخش خصوصی فعالیت‌های خود را انجام دهند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظام اجرایی که امروز بتواند از ظرفیت‌های مردم استفاده کند وجود ندارد، حتما باید دو برش جدی به نظام اداری و اجرایی کشور بزنیم، تفکیک کار ملی و محلی کنیم و اجازه دهیم امورات محلی را خود مردم انجام دهند.
 
قانون اساسی را سلیقه‌ای اجرا می‌کنیم
 
وی بر تشکیل دولت‌های محلی تأکید کرد و افزود: منظور از دولت‌های محلی شوراهای شهر و روستا است و اجازه دهیم آنان برای زندگی روزانه مردم تصمیم‌گیری کنند؛ چطور نخبگان یک شهر نمی‌توانند شهرشان را اداره کنند اما من که یک شهر مانند تهران را به خوبی نمی‌شناسم بتوانم به خوبی برای آن تصمیم بگیریم، قدرت را باید توزیع کنیم.
 
قالیباف ادامه داد: به شوراهای اسلامی شهر و روستا هویت جدی خواهم داد، البته ‌شوراهای شهر و روستا باید از هرگونه کار سیاسی و سیاست‌زدگی پرهیز داده شوند.
 
پرداخت یارانه‌ها از دیگر سخنان قالیباف بود که وی در این زمینه با ابراز تأسف از سلیقه‌ای اجرا شدن قانون اساسی، گفت: دولت باید قانونمدار باشد، ‌یارانه‌هایی که امروز به مردم داده می‌شود قانونی است و باید پرداخت شود اما ناقص پردا خت می‌شود، این یارانه‌ها برای تولید یعنی صنعت و کشاورزی هم بود که پرداخت نشد، حتما یارانه تولید را به بخش کشاورزی و صنعت خواهیم داد.
 
وی اظهار کرد: سیاست‌های جبرانی را دنبال خواهیم کرد، در هدفمندی یارانه‌ها قرار بود نرخ‌ها واقعی شود، بنزین هفتصد تومان شد در حالی که امروز قیمت اصلی بنزین دو هزار تومان است، البته در کنار آن سیاست‌های جبرانی هم می‌گذاریم، مانند بیمه، بیمه‌ها باید هفتاد درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند.
 
وی گفت: وقتی قیمت‌ها را آزاد می‌کنیم صنعت باید به سمت کیفیت برود، اگر قرار است بنزین لیتری هفتصد تومان داده شود ماشینی باید تحویل مردم بدهیم که هر صد کیلومتر شش لیتر بنزین مصرف کند، تکنولوژی، فناوری و کاهش مصرف حق مسلم مردم است و اگر دولت این کار را نکند و بخواهد ضعف مدیریت خود را در کیفیت از جیب مردم بردارد یک دزدی آشکار است./920/ز502/ج
ارسال نظرات