در حوزه علمیه قم بررسی و دفاع شد؛
پایان نامه حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی
خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه پایان نامه « حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی» پژوهشی از «عبدالطیف عالمی» در اتاق دفاعیات مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه « حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی» که توسط «عبدالطیف عالمی» تدوین شده بود، در اتاق دفاعیات مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دفاعیه، حجتالاسلام عالمی، صاحب مقاله علمی« حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی» در تبیین حرکت حبی گفت: حرکت دارای معانی مختلفی است و حرکت فیزیکی و فلسفی و عرفانی باید از هم بازشناخته شود.
وی ادامه داد: در این حرکت حبی که از دیدگاه عرفای بزرگ مطرح شده است، منظورشان یک حرکت وسیع در جهان خلقت است که همه موجودات در فضای این حرکت حبی و عشقی قرار دارند که از سوی خدا است.
این پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: حرکت حبی هم در عالم طبیعت وجود دارد و هم میتوان گفت که در عالم اسماء نیز این حرکت سریان و شریان دارد.
وی یادآور شد: حرکت در دنیای طبیعی نیز یک مرحله کوچکی از این حرکت حبی به سوی کمال مطلق است که ابن عربی و عرفای بزرگ ان را مطرح میکنند.
صاحب رساله علمی« حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی» تأکید کرد: عرفای بزرگ هم در نشئه طبیعت قائل به حرکت حبی هستند و هم بالاتر از آن در اسماء و صفات الهی هم این حرکت حبی را قائل هستند.
وی در پایان گفت: خداوند متعال بر اساس حب ذات، این عالم را ایجاد کرد و جدای از بهشت و جهنم، ذات فیاض الهی چنین اراده کرد که جهان خلق شود، تمامی آفرینش و هستی در عالم و حتی بعثت رسل بهخاطر همین حرکت حبی ایجاد شده است و بهسبب حب الهی به کمالات ایجاد شدهاند، در حدیث قدسی نیز چنین آمده است که: « کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف و خلقت الخلق لکی اعرف» و این همان حرکت حبی است.
بر اساس این گزارش، در ادامه این جلسه دفاعیه داوران و اساتید این پایان نامه سطح چهارم حوزه علمیه قم، حججاسلام و اساتید محترم « یزدان پناه، رمضانی، نائیجی، عشاقی» به نقد و بررسی این پایاننامه حوزوی پرداختند و انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردن، این رساله در پایان مورد تأیید قرار گرفت./978/پ202/ن
ارسال نظرات