۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۷۰۴۷۹
مناظره سیاسی نامزدها در رسانه ملی؛

رضایی: در دولتم به منازعات سیاسی پایان می‌دهم/ کنایه به ائتلاف سه گانه

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولتم به منازعات سیاسی پایان می‌دهم، گفت: دولتمردانی را باید بر سر کار بیاوریم که قبل از اینکه به فکر جناح و گروه خاصی باشند به فکر مردم باشند و حقوق آنها را احیا کنند.
محسن رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی در آخرین مناظره انتخاباتی هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی به بیان رئوس رویکردها و برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت: مردم ایران امروز از کشمکش‌‌ها و نزاع‌های سیاسی خسته شده‌اند.

 
وی با بیان اینکه مدیریت جناحی دیگر امروز جوابگو نیست، افزود: هرچند جناح‌هی سیاسی سرمایه‌های مهم ما هستند و باید از آنها استفاده کنیم اما دیگر مدیریت جناحی جواب نمی‌دهد.
 
وی تصریح کرد: دولت من به دنبال حق مردم، حق کارگران، دانشمندان، متفکران، نخبگان، اساتید و طلاب است و می‌خواهیم به یک خیزش مردم خواهی اسلامی رو بیاوریم، سیاست خارجی خود را بر این اساس تنظیم کرده‌ایم که یک دولت فراگیر و جامع امید درست کنیم که به دنبال تحقق حقوق مردم باشد.
 
رضایی افزود: برای ما مهم این است که زندگی مردم را بهبود دهیم و سیاست خارجی را به نحوی گسترش دهیم که به یک دیپلماسی موفق اقتصادی کشیده شویم، پیوندهای خود را با منطقه گسترش دهیم و روابط خود را در دنیا به نحوی سازماندهی کنیم که در صحنه بین‌الملل توسعه اقتصادی و فرهنگی را در کنار دستیبابی قدرت گسترش دهیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه حق مردم به یک فداکاری بزرگ نیازمند است، گفت: دولتمردانی را باید بر سر کار بیاوریم که قبل از اینکه به فکر جناح و گروه خاصی باشند به فکر مردم باشند و حقوق آنها را احیا کنند.
 
وی اظهار کرد: دیگر کشمکش‌های سیاسی کافی است، دست به دست هم دهیم و از همه افراد توانمند در هر جناحی که هستند این دولت فراگیر را به وجود بیاوریم و توجه همه را به سمت حقوق مردم جلب می‌کنیم که تحولی را در اقتصاد و فرهنگ جامعه سمت و سو خواهیم داد.
 
رضایی گفت: در دولتم منازعات سیاسی پایان پیدا کرده و میزهای گفت‌وگو شکل گرفته و آزادی‌های مشروع را در داخل کشور تثبیت خواهم کرد و قوانینی را تنظیم می‌کنم که همه از حقوقشان دفاع کنند.
 
در ادامه نقد دیگر نامزدها و پاسخ دکتر رضایی آمده است.
 
علی اکبر ولایتی:
ـ سیاست دکتر رضایی درباره حل مسائل هسته‌ای چیست؟
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی:
ـ اگر ما می‌خواهیم کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید به وحدت و اتحاد و انسجام در کل جامعه بپردازیم که این امر برای سیاست داخلی و خارجی ما اساس است. مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شده‌اند به تخصص خود برگردانیم. اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا کنیم.
 
ـ در سال‌های اخیر نه تنها نتوانستیم غیر همفکر را جذب کنیم بلکه دوستان انقلابی و همفکر را هم از دست داده‌ایم. از همه دلسوزان انقلاب و مدیران با تجربه استفاده کنیم.
 
ـ مدیریت جامعه باید دارای ثبات باشد افرادی که در جامعه مدیریت را به عهده می‌گیرند برمبنای ضابطه باشد نه رابطه و اگر چهارچوب مدیریت مناط کار باشد در سیاست خارجی و داخلی می‌توان قدم مؤثری برداشت.
 
غلامعلی حداد عادل:
ـ آقای رضایی درباره سیاست خارجی روش خود را توضیح ندادند بلکه نتایج را گفتند، این‌که دیپلماسی موفق اقتصادی و پیوند با همسایگان داشته و در صحنه بین‌الملل مؤثر باشیم نتیجه روش دیپلماسی و سیاست خارجی است.
 
ـ ایشان با کدام روش می‌خواهند به این نتایج دست پیدا کنند؟
 
سعید جلیلی:
ـ عرض خاصی ندارم.
 
محمدباقر قالیباف:
ـ نکته مطرح شده به سمت وحدت رفتن است، اما تجربه گذشته مشخص کرده در بحث سیاست خارجی وقتی به کارنامه جناح‌ها نگاه می‌کنیم عملا خلاف این عمل کردند و رفتار جناحی و سیاسی در کشور اتفاق افتاده است. این را به چه روشی می‌خواهید اتفاق نیفتد.
 
محمدرضا عارف:
ـ بحث از امنیت و آزادی و کنار گذاشتن جناح های سیاسی شد؛ در بازار رفتم عده‌ای شعار درود بر عارف سلام بر خاتمی سر دادند و اینها را دستگیر کردند و با وساطت من آزاد شدند.
 
ـ در زمانی که می‌خواهیم حماسه سیاسی خلق شود و مردم را تشویق کنیم به میدان بیایند با این تنگ‌نظری ها برخورد می‌کنیم، راهکار شما برای اینکه این مشکلات پیش نیاید چیست؟
 
سیدمحمد غرضی:
ـ سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است، آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال‌های تعریف شده انجام می‌شود یا کانال‌های جدیدی را معرفی می‌کنید؟
 
ـ اینکه بتوانید مشکلاتی که در جامعه فراهم شده از بین ببرید باید روش‌های جدیدی را معرفی کنید تا به جلب رضایت عامه بیانجامد.
 
ـ درباره سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی کشور است، آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می‌دهد که در سیاست خارجی روشی را انتخاب کنید که بتواند به حل مسأله کمک کند؟
 
ـ در داخل کشور با بیکاری، تورم، مواد مخدر، گرفتاری‌های وسیع سیستمی و به ویژه گرفتاری های وسیع دولتی در رابطه با مردم که از عدالت خارج شده مواجه هستید، در برابر جریان‌های خارجی چه ابزاری دارید برای اینکه جریان خارجی را قانع کنید که در داخل کشور صاحب قدرت هستید؟
 
محسن رضایی:
ـ بسیاری از اظهارات مؤید سخنانم است؛ امروز افراد سر جای خودشان نیستند و پنجاه درصد مشکلات کشور با مشخص شدن جایگاه افراد حل می‌شود.
 
ـ یک دولت فراگیر کارآمد با قبول رهبری نظام را سر کار می‌آوریم از اینجا به بعد از همه اقوام و جناح‌ها استفاده خواهم کرد، افراد توانمندی که نظام را قبول داشته باشند انسجام به وجود می‌آورند.
 
ـ از همه جناح ها در دوران دفاع مقدس فرمانده تربیت کرده‌ام
 
ـ به بحث آزادیخواهی به عنوان یک احساس نگاه نمی‌کنیم به دنبال آن هستیم که نهاد آزادی را در این کشور مستقر کنیم وگرنه مانند این صد سال گذشته آزادی به یک شعار باقی خواهد ماند.
 
ـ برخی صحبت‌های حکایت از دعوا دارد، دعوا دیگر کافی است مردم مشکل نان دارند و می‌خواهند همه بسیج شوند و مشکلاتشان حل و فصل شود، مدیریت جناحی کارش تمام شده یک مدیریت فراجناحی می‌خواهیم.
 
ـ این سخن به معنای اینکه جناح‌هایی که سرمایه ملی ما هستند کنار بگذاریم، نیست.
 
ـ در سیاست خارجی از استراتژی قیچی استفاده می‌کنم، یک لبه قیچی مدیریت قدرتمند است و لبه دیگر دیپلماسی قوی که به کمک این قیچی پرونده هسته‌ای را خاتمه داده و جلوی گذشت زمان را می‌گیرم.
 
رضایی در پایان سخنان خود کنایه ای هم به اعضای ائتلاف سه گانه پیشرفت مطرح کرد و گفت: سه نفر بزرگواری که ائتلاف کرده بودند در این جلسه انتقادات بسیاری نسبت به هم داشتند و آقایان توضیح دهند که شرایط از چه قرار است.
 
هیچ یک از اعضای سه گانه ائتلاف( قالیباف، ولایتی و حداد عادل) پاسخی به اظهارات محسن رضایی ندادند./920/پ201/ج
ارسال نظرات