ملاک کرامت انسانی تقوا است
حجتالاسلام سید محمد صادق موسوی نسب، معاون آموزشی موسسه امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به پرسش« چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟» گفت: درباره کرامت زن در قرآن آمده است«گرامیترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است».
وی ادامه دادند: درباره این آیه تفاسیر مختلفی شده است، مفسران گفتهاند که مقصود این آیه شریفه آن شخصیت مورد اعتنا و محبوبی است که یک شخص در نزد خدا و بندگان خوب خدا داشته باشد و ما باید ببینیم که در نظام معرفتی اسلام کرامت به این معنا چگونه حاصل میشود و بعد بحث کنیم که فرقی بین زن و مرد هست یا نه؟
حجتالاسلام موسوی نسب در ادامه گفت: مفسران در این که ملاک کرامت چیست از قرآن استفاده کرده و گفتهاند در یک کلام تقوا است اگر ما تقوا را ملاک قرار بدهیم معلوم میشود که کرامت انسان چه زن و چه مرد و چه سفید و سیاه به نوع ارتباطی است که با خداوند متعال دارد.
وی بیان کرد: نوع ارتباط ما با خداوند متعال باید بندگی باشد اگر این محقق شد با تمام لوازم و مقتضیات انسان یک موجود کریم، مکرم و با کرامت میشود و در این زمینه فرقی بین زن و مرد نیست.
این استاد حوزه دانشگاه خاطر نشان کرد: خداوند متعال انسانها را متفاوت آفریده است و این تفاوت در خلقت اقتضائاتی در نوع حیات زمینی او دارد تحقق این کرامت به شکلهای مختلفی صورت میگیرد خداوند همه انسانها را از یک زن و مرد آفریده است، زن و مرد، سیاه و سفید ولی در خلقتها تفاوت وجود دارد یک نفر سفید و دیگری سیاه، یک نفر مریض، یک نفر سالم، یک نفر فقیر، یک نفر غنی.
وی ادامه داد: کرامت انسانی که مریض است و انسانی که سالم است از لحاظ نوع ارتباط با خدا فرقی ندارد، منتها کسی که مریض است باید در جامعه رفتاری در پیش بگیرد که ضرری به نوع ارتباطش با خدا نزند و رابطهاش را حفظ کند، نوع رفتاری که چنین شخصی دارد با انسان سالم فرق دارد، در زن و مرد هم به همین صورت است
وی در ادامه گفت: اگر زن بخواهد کرامتش را حفظ بکند چون فطرت وجودی و جسمی در زن اقتضائاتی دارد که مرد ندارد و مرد هم یک اقتضائاتی دارد که زن ندارد و در خارج بروز میکند میشود کرامت زنانه و کرامت مردانه.
معاون آموزش موسسه امام خمینی گفت: آن چیزی که کرامت این زن و مرد را متفاوت میکند حضور این دو در اجتماع است، نه در زندگی فردی زیرا در زندگی فردی ارتباطش با خدا هیچ فرقی نمیکند اینجا است که تفاوت میکند.
وی ادامه داد: اگر ما زندگی اجتماعی نداشتیم هیچ فرقی با هم نداشتیم، از اینجا روشن میشود که تفاوت زنانه و مردانه از هنگامی شروع میشود که زندگی اجتماعی ما شروع میشود و آغاز زندگی اجتماعی در خانواده است.
وی ادامه داد: تشکیل خانواده یک مرد میخواهد و یک زن، برای تحقق جامعه کوچک خانواده هرکدام از این دو وظیفه خاصی دارند اگر بخواهند کرامتی که مد نظر اسلام است را تحقق ببخشند هرکدام باید طوری در این خانواده حضور پیدا کنند که خداوند متعال راضی باشد، چون این دو بنده خدا هستند و باید وظایفشان را در رابطه باخدا انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: خدا از این دو خواسته که خانواده ای تشکیل دهند و هر کدام به نحوی وظیفهاش را انجام بدهد پس اگر بخواهیم بین کرامت زن با کرامت مرد خیلی علمی و ملموس تفاوت قائل شویم باید نوع رفتار و شأنشان تعریف شود.
حجت الاسلام موسوی نسب ابراز داشت: اگر رابطه افراد با خدا تعریف شده باشد، برای نوع ورود به جامعه، زمان ورود و بخشهای ورود و پررنگ یا کمرنگ بودن آن باید از دین خط گرفته شود.
وی یادآور شد: این محدودیتها مخصوص به زن نیست و مرد هم محدودیت دارد، هر انسانی محدودیتهایی دارد، مرد و زن باید رنگ خدایی به خود بزنند و از شیطان پرهیز کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پذیرفتن نقش زن در خانواده و جامعه بسیاری از مشکلات را حل میکند، متأسفانه نقش زن در خانواده آن گونه که باید و شاید مورد تحقیق و پژوهش قرار نگرفته است.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخشی از آن پرسشها است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/9195/ت302/ن