۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۶۹۷۱۸
حسین الله کرم:

رأی به جلیلی رای به گفتمان انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران گفتمان سوم تیر را گفتمان انقلاب دانست و تأکید کرد: بر خلاف برخی تصورات، رأی به جلیلی، رأی به گفتمان سال 84 احمدی نژاد است نه رأی به شخص او.
حسين الله کرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین الله کرم، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران شب گذشته در نخستین همایش حامیان جلیلی که از سوی انصار حزب الله مشهد در محل حسینیه نصرت برگزار شد، اظهار داشت: حماسه سیاسی صددرصد رخ می دهد نه این که صدردرصد شرکت می کنند بلکه از این لحاظ که همه سلایق سیاسی حضور دارند و رقابت کامل است.

 

 وی گفت: اگر کاندیدای جریان موسوم به کارگزاران یا توسعه اقتصادی لیبرال نیز احراز صلاحیت نشد، مشکلی نیست چون آقای حسن روحانی دارد همان فکر را ادامه می دهد.

 

مجازات عاملان فتنه مطابق فقه اسلامی است

الله کرم تصریح کرد: در فتنه88، عده ای کار تئوریک، عده ای فرماندهی و برخی نیز که همان تندروها بودند در صحنه عمل کردند که امروز در حصر خانگی، زندان یا عهده دار مسؤولیتی هستند و این مراتب مجازات دقیقا مطابق فقه اسلام است، هرچند از نظر سیاسی همه شان در جنایت ها شریک هستند و برخورد جدی تر باید بشود.

 

رییس شورای هماهنگی حزب الله در ادامه به آرایش انتخاباتی جناح های سیاسی اشاره کرد و گفت: در انتخابات پیش رو، اصولگراها چند گروه هستند، حدادعادل از سوی جمعیت رهپویان به نام اصولگرای تحول خواه، ولایتی از سوی جبهه متحد به عنوان اصولگرای سنتی مطرح است. جلیلی نیز کاندیدای جبهه پایداری یا انقلابی است که به نوعی رقیب جبهه متحد محسوب می شود.

 

گفتمان سوم تیر همان گفتمان انقلاب است و  گفتمان جلیلی همان گفتمان سوم تیر

وی اقدام جبهه پایداری و آیت اللله مصباح یزدی در حمایت از جلیلی را حرکتی شایسته عنوان کرد و گفت: امیدواریم جریانی که معتقد است گفتمان سوم تیر که در سال 84 با رای ملت به احمدی نژاد شکل گرفت،( گرچه در ادامه در اثر نیروهای نفوذی جریان اصلاح طلب اقتصادی، گفتمان سوم تیر را دچار استحاله کرد) این بار نیز بتواند ریل قطار انقلاب را به ریل اصلی خود بازگرداند.

 

الله کرم تأکید کرد: امروز هم رأی درست سال 84 را به جلیلی می دهیم و معتقدیم جلیلی با گفتمان انقلاب می خواهد ریل منحرف شده از خط را بازگرداند، بنابراین گفتمان او همان گفتمان سوم تیر است و امروز این گفتمان هیچ ربطی با دولت و جریان انحرافی ندارد، اگر هم احمدی نژاد دوست دارد خود را با مشایی یکی بداند اما جلیلی با احمدی نژاد موافق نیست و نمی تواند نماینده او باشد.

 

گفتمان سوم تیر جریان توسعه اقتصادی و سیاسی غربی را کنار زد

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر این که  جلیلی، نماینده گفتمان سوم تیر است که ذیل گفتمان انقلاب مطرح است، افزود: این گفتمان در سال 84 یک حرکت گسترده اسلامی ملی را ایجاد کرد و جریان توسعه اقتصادی و سیاسی غربی را کنار زد.

 

رویکردهای اقتصادی دولت های گذشته؛ حمایت از سرمایه دار برای عرضه یا حمایت از مردم برای تقاضا؟

وی در ادامه به دو رویکرد که همواره در طول انقلاب وجود داشته اشاره و تصریح کرد: یک رویکرد می گوید بازار عبارت است از عرضه و تقاضا و با حمایت از کارآفرین سرمایه دار، عرضه را تقویت کرد تا هم تولید بیشتر شود و هم اشتغال و معتقدند زمان برای ما مهم است و قانون نباید دست و پا گیر ما شود چون ما در پی جلو بردن کار هستیم و از کارمان باز می مانیم.

 

الله کرم ادامه داد: در مقابل این ها سرمایه گذاری در تقاضا مطرح است که می گویند به جای حمایت به سرمایه دار، توده مردم و طبقه پایین را حمایت کنیم تا تقاضا بالا برود و سرمایه دار خوب خود بیاید سرمایه گذاری کند.

 

رییس شورای هماهنگی حزب الله با بیان این که در هر دو رویکرد، اشکالاتی وجود داشت، افزود: احمدی نژاد در پی حمایت از تقاضا بود اما از آن طرف باید واردات را کنترل می کرد که نتوانست در نتیجه کارخانه داران آسیب دیدند و با این که تقاضا تقویت شده بود، دو ضربه خوردیم چرا که واردات وابسته به ارز بود و از نظر روانی هم تورم ایجاد و کارخانه ها تعطیل شد.

 

آنان که احمدی نژاد را برای تورم 35 درصدی زیر سؤال می برند، تورم 49 درصدی دولت خودشان را فراموش کرده اند؟

وی با بیان این که توسعه زمان هاشمی نیز نامتوازن بود، افزود: هاشمی هم پول به اندازه کافی نداشت که به کارخانه دار بدهد در نتیجه 40 میلیارد دلار وام گرفت و مشکلی که در آن دوران ایجاد شد و هرگز نباید آن را فراموش کنیم این است که در دوره هاشمی دلار، 17 برابر شد تا جایی که مردم طاقت نیاورده و تظاهرات کردند.

 

الله کرم، بالارفتن قیمت عرضه و نقدینگی را دو عامل اصلی تورم دانست و گفت: اگر امروز 30 درصد تورم داریم آن زمان، 49 درصد بود در حالی که امروز کاندیدای اصلاح طلبان در تلویزیون دولت نهم ودهم را به خاطر تورم زیر سؤال می برد.

 

دولت هاشمی و ایجاد طبقه مرفهان بی درد

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تشکیل طبقه سرمایه داران ویژه خوار موسوم به مرفهان بی درد، در دوره هاشمی و ایجاد شکاف طبقاتی بسیار در جامعه افزود: هاشمی برای پولدارتر شدن این طبقه باید با ایجاد نیاز بیشتر میان مردم و ثروت اندوزی، فرهنگ ساده زیستی، پرکاری و قناعت جامعه را به تجمل گرایی و حرص تغییر می داد چرا که پایه جریان سرمایه داری، طمع لجام گسیخته است.

 

وی با بیان این که بدهی وام هاشمی را ملت می دهد و سودش به جیب سرمایه داران می رود، گفت: در این شیوه هم ساختار فرهنگی ما آسیب دید و هم ساختار اجتماعی غیر قابل تحمل و موجب اعتراض مردم شد.

 

الله کرم در توضیح این که چرا در دولت نهم و دهم مردم برای تورم تظاهرات نکردند، ادامه داد: امروز پاک دستی احمدی نژاد به نوعی بود که تا قبل از زمان نفوذ جریان انحرافی، طبقه سرمایه دار جدید ایجاد نشد. پس از آن که علاقه احمدی نژاد به ظهور امام زمان(عج)، مورد سواستفاده جریان انحرافی واقع شد، یک نحله فکری به وجود آمد که رهبری را زیر سؤال می برد و خود را نماینده امام زمان(عج) می دانست تا جایی که در جریان اختلاس بزرگ، قصدشان، خروج سه هزار میلیارد از کشور نبود بلکه می خواستند با ایجاد کارخانه های مختلف، به نام امام زمان(عج)قیمت ها را تثبیت و ثابت کنند که نماینده ایشان هستند.

 

دولت خاتمی و ایجاد طبقه فرهنگی متوسط مدرن

الله کرم با بیان این که در دوره خاتمی نیز سرمایه گذاری در عرضه و توسعه سیاسی مطرح بود، گفت: خاتمی می خواست در کنار طبقه ویژه خوار ایجاد شده در دوره کارگزاران، یک طبقه فرهنگی شکل گیرد که نخبگان آنان به دنبال آزادی غربی و جامعه مدنی باشند؛ کسانی که معتقدند باید ولی فقیه را از حکومت و اسلام را از جمهوری کنار بگذاریم و به همین منظور تلاش کردند با ایجاد ناامنی، حکومت اسلام و ولی فقیه را زیر سؤال ببرند و اینگونه القا کنند که جامعه نسبت به روشنفکران غربی دچار نابسامانی امنیتی است و این تقصیر اسلام است که هر که سب اسلام کند، محکوم به اعدام است.

 

وی افزود: این در حالی بود که ما در اسلام مصلحت و حکم ثانویه داریم و این گونه نیست که امثال فروهر را به محض ارتداد اعدام کنیم.

 

استاد دانشگاه تهران با اشاره به حوادث کوی دانشگاه، ابراز داشت: در این جریان نیز رادیکال های دوم خردادی می خواستند رهبری را محاصره کنند و بگویند ما وکالت و سلطنت فقیه می خواهیم، اختیارات را به رییس جمهور بدهید اما باز هم شکست خوردند.

 

وی ادامه داد: این جریان در ادامه، نامه 123 نفری از سوی نمایندگان مجلس خطاب به رهبری نوشتند که باید جام زهر رابطه با امریکا را بپذیرید، در ادامه به امام زمان(عج) و علما و همه ارزش ها توهین کردند اما با هوشیاری مردم نتوانستند به اهداف خود برسند.

 

اگر روند انتخابات عادی باشد، جلیلی با اختلاف رأی بسیار رأی می آورد

رییس شورای هماهنگی حزب الله در ادامه به دو روند انتخاباتی ممکن تا 24 خرداد اشاره و تصریح کرد: این روند اگر به صورت عادی و معمول باشد، آقای جلیلی با فاصله زیاد از سایرین، رأی می آورد اما در غیر این صورت، با ایجاد یک دوقطبی و کشاندن انتخابات به مرحله دوم، امکان وقوع هر امری وجود دارد.

 

الله کرم، سرمایه های موجود در یک جامعه را به سه دسته اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم کرد و گفت:  سرمایه اجتماعی بر اساس روابط انسان ها شکل می گیرد، سرمایه اقتصادی بر اساس حساب های بانکی و سرمایه فرهنگی که طبقه متوسط مدرن هستند بر اساس میزان تحصیلات و آگاهی افراد.

 

وی در توضیح دلیل ادعایش مبنی بر رأی آوردن حتمی جلیلی، گفت: امروز سرمایه های فرهنگی و اقتصادی هر دو غرب گرا هستند اما سرمایه اجتماعی، همان نیروهایی هستند که در دوران جنگ، در جبهه ها جان می دادند و با کوپن زندگی می کردند و در هر دو دوره هاشمی و خاتمی دست شان خالی بود زیرا نه سواد آنچنانی داشتند که جزو سرمایه های فرهنگی باشند و نه سرمایه بالا که جزو طبقه ویژه خوار قرار گیرند.

 

وی افزود: این طبقه وقتی شعار عدالت خواهی احمدی نژاد را شنیدند دورش را گرفتند و با او بودند اما تا زمانی که حلقه انحرافی آمد و احمدی نژاد، تفکر اقتصاد چاوزی(یعنی تقویت تقاضا و واردات در کنار هم)را پیش گرف و همین ها که اکثریت جامعه را شکل می دهند، امروز در پی گفتمان جلیلی هستند.

 

مناظره نشان داد همه اهل سازش هستند جز یک نفر

الله کرم، سکوت هاشمی و مشایی در قبال عدم احراز صلاحیت را ناشی از نداشتن سرمایه اجتماعی دانست و گفت:  در مناظرات همه شاهد بودیم که هفت نفر طرح شان حمایت از عرضه است و در این میان تنها یک نفر معتقد به پیشرفت در دل عدالت است؛ دیگران برای حل مشکلات یا طرفدار سازش هستند یا افزایش مالیات و بالا بردن نرخ ارز و افزایش درامد دلارهای نفتی از طریق رابطه با امریکا. در حالی که در اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید عالمانه رهبر معظم انقلاب است، باید از دلار نقدی جدا شده و ظرفیت های موجود در جامعه را فعال کنیم، جلوی واردات را بگیریم، دنبال کار برویم تا سیستم کشور روی تولید بیاید و این این شدنی است.

 

استاد دانشگاه تهران با بیان این که تحریم های کنونی نتیجه فتنه88 است، افزود: در شیوه غیرعادی انتخابات، اگر حواسمان نباشد هر فردی با دیدگاه توسعه اقتصادی لیبرال روی کار خواهد آمد.

 

وی در پایان تأکید کرد: بر خلاف برخی تصورات، رأی به جلیلی، رأی به گفتمان سال 84 احمدی نژاد است نه رأی به شخص او./930/پ201/ج 

ارسال نظرات