۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۶۹۱۹۸
معرفی پایان‌نامه‌های حوزوی؛

بررسی نقش عقل در دین

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «بررسی نقش عقل در دین» پژوهشی از «نصرت شعرباف زاده» به بررسی نقش عقل در دین از منظر قرآن و روایات و بیان کارکردها، اصول و ارزش­ها آن‌ها می‌پردازد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «بررسی نقش عقل در دین» پژوهشی از «نصرت شعرباف زاده» به بررسی نقش عقل در دین از منظر قرآن و روایات و بیان کارکردها، اصول و ارزش­های آن‌ها اهتمام ورزیده است.

بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان نامه می‌خوانیم:

 

چکیده:

بر اساس آنچه که از تعاریف پژوهشگران و محققان به دست آمده، دین مجموعه‌ای از عقاید، اخلاق، قوانین فقهی و حقوقی و احکام الهی است که از طریق وحی و نبوت به بشر ابلاغ گردیده تا راه راست و درست زندگی را به بشر بیاموزد. ولی توافق مشترک بر روی یک تعریف خاص وجود ندارد زیرا هر کس می‌تواند با توجه به نظر خود آن را تعریف کند؛ و اما عقل در معنای اصطلاحی خود عبارت است از؛ نیرویی که انسان در امور از آن بهره می‌گیرد و او را به معارف حقیقی و اعمال شایسته رهبری می‌نماید. عقل همان است که ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان است. عقل حجت الهی در اختیار بشر است و عقل سالم انسان را به انتخاب دین می‌رساند. آنچه در این نوشتار پیش روی خواننده قرار می‌گیرد مطرح کردن نقش عقل در دین از منظر قرآن و روایات است و نویسنده در صدد بوده تا با تعریف دقیق از هر دو مؤلفه (عقل-دین)، کارکردها، اصول و ارزش‌ها و مواردی از این دست موضوع را بررسی نماید. بر این اساس نوشته پیش روی از چهار فصل تشکیل گردید و با گفتارهایی به صورت تفصیلی بررسی شد.

در فصل اول ضمن بررسی تعریف دین، دیدگاه متکلمان و جامعه شناسان بیان شد. متکلمان از آن جهت که دین و مسائل دینی موضوع علم آن‌ها بوده و جامعه شناسان از آن جهت که تأثیر و نقش دین در تمدن بشری و همچنین حضور آن به عنوان یک پدیده اجتماعی قابل توجه است به آن نظر کرده‌اند. سپس اقسام دین بیان شد که آن نیز دو دسته است: دین بشری که بشر با فکر خود آن را تدوین کرده و برایش دو پیامد داشته است؛ 1- رهایی و عدم تعهد مسئولیت 2- واکنش و مقابله با دین الهی. دیگری دین الهی است که خدا آن را برای هدایت بشر فرستاده تا به کمال حقیقی برسد.

در فصل دوم به بحث عقل پرداخته و بیان نمودیم که عقل انسان را به انتخاب دین می‌رساند؛ و عقل در کنار نقل مؤید دین بوده و آن را تأیید می‌کند و حوزه و مأموریت عقل، تأیید وحی است. عقل کلیات را درک می‌کند ولی مصادیق و جزئیات را نمی‌تواند تشخیص دهد، این کار به عهده دین است. شاخص عقل شیعی که برترین دیدگاه است؛ عقل انسان کامل یا ولایت محور است که سراسر پویایی، نشاط و تحرک می‌باشد.

فصل سوم به قلمرو دین و مسئله خاتمیت پرداخته تا بیان شود که چرا مسأله ختم نبوت پیش آمد و بشر به چه مرحله‌ای رسید که این اتفاق افتاد و دیگر نیازی به ارسال رسل نبود و امامت چیست و چگونه بعد از رسالت، اداره امور جامعه به عهده امام معصوم قرار گرفت، این امور در این فصل بیان شد.

اما فصل آخر به عقلانیت جدید که مورد نظر غربی‌ها و کسانی که مانند آن‌ها فکر می‌کنند اشاره شده است؛ و برسی این تفکر که در حال حاضر بشر به آن درجه از علم و دانش رسیده که دیگر نیازی به دین ندارد و با همین عقل خود از عهده تمام کارها بر می‌آید، و بر این اساس تفکر اومانیستی، سکولار، لیبرال و... شکل گرفت؛ و در ادامه بیان کردیم که در عصر ظهور انسان به کمال خود و رشد عقلی بالایی دست می‌یابد. عقلانیتی که همواره در پرتو نور هدایت وحی قرار می‌گیرد، و اسلام دین جاودانه و حاکمیت جهانی خواهد داشت.

 

واژه دین در قرآن کریم:

دین در قرآن کریم به صورت‌های مختلف در 86 نوبت به کار رفته است برخی از آن معانی عبارتند از:

1- مکافات و جزا: (حمد/4).

2- تسلیم و انقیاد: (آل عمران/83 و 19).

3- توحید و یگانه پرستی: (زمر/3).

4- مجموعه معارف و احکام الهی: (توبه/122).

5- حقوق اجتماعی اسلام: (توبه/11).

6- شرک وبت پرستی: (کافرون/6).

7- آیین اسلام: (مائده/3).

 

تعریف دین:

«دین» مجموعه حقایقی هماهنگ و متناسب از نظام‌های فکری (عقاید و معارف)، نظام ارزشی (قوانین و احکام) و نظام پرورشی (دستورات اخلاقی و اجتماعی) است که در قلمرو ابعاد فردی، اجتماعی و تاریخی از جانب پروردگار متعال برای سرپرستی و هدایت انسان‌ها در مسیر رشد و کمال الهی ارسال می‌گردد.

 

معنای اصطلاحی عقل:

علامه طباطبایی (ره) در تعریف عقل گفته است: مقصود از عقل قوه‌ای است که تصدیقات کلی و احکام عمومی را درک می‌کند و در ادامه می‌افزاید:با توجه به این که قوای علوم بشری به قضایای کلی است بدون استناد به احکام عقلی هیچ رشته علمی تحقق نخواهد یافت.

 

نتیجه گیری:

بنا بر آنچه تا کنون بیان کردیم این نتایج و معرفت‌ها به دست می‌آید:

1- دلایل عقلی و وحیانی و نیز شواهد تاریخی و پژوهش‌ها بیانگر آن است که دین پیوسته در زندگی بشر مطرح بوده است و هیچ گاه انسان بدون دین زندگی نکرده است. به عبارت دیگر مسأله پرستش و انجام یک سلسله آداب و رسوم قداست آمیز از خصایص مشترک همه انسان‌ها در طول تاریخ بوده است.

2- بنا بر ضرورت‌های عقلی، تکامل انسان دارای گستره‌های گوناگون و متنوعی در زمینه‌های فردی (یعنی ارتباط انسان با خدا، با خود و موجودات دیگر) و در شعاع ارتباطات اجتماعی (جامعه مدنی) و در افق تاریخی می‌باشد و قوانین و ضوابط آن علاوه بر بعد فردی و اجتماعی بر یک نگرش فلسفی به سیر تکامل تاریخ تفسیر می‌گردد.

3- با توجه به این که هدف خلقت کمال و آن نیز از راه معرفت دینی به دست می‌آید و ملاک و ضابطه هم برای معرفت دینی بر اساس دلایل قرآنی و روایی عقل معرفی شده است، از یک طرف ذات دین و معرفت دین چیزی است که در اصطلاح به آن عقل می‌گویند؛ از طرف دیگر جوهره عقل در ذات هر انسانی نهفته که تعبیر قرآن از آن فطرت الهی است و همان طور که فطرت، کاشف احکام و ضوابط الهی در زندگی فردی و اجتماعی است، در یک تعبیر عقل هم همان نقش را دارد، که نتیجتاً عقل در وجود هر فرد فطرت الهی است.

4- کثرت شرایع دلالت بر تعدد دین ندارد، بلکه ارائه دین به راه‌های گوناگون است. بر حسب استعداد امت‌ها و متناسب با مقام و شایستگی انبیاء و اولیاء.

5- شرایع مختلف، در زمان نزول خودشان بر حق بوده و با ظهور شریعت بعدی نسخ شده‌اند بنابراین منظور از وحدت ادیان بر حق بودن همگی آنان در زمان حاضر نیست بلکه با ظهور دین خاتم و جاودانگی آن هیچ دینی پذیرفته نیست.

شایان ذکر است، پایان‌نامه «بررسی نقش عقل در دین» پژوهش پایانی «نصرت شعرباف زاده»، برای اخذ مدرک سطح 2 حوزه علمیه خواهران حضرت حجت (عج) تهران است که در تابستان 1389 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «مریم رضایی» و استاد داور آن «حجت الاسلام سید مجتبی تدین» است. /9193/پ201/ن

 

ارسال نظرات