ارائه نظریه کلامی برای رسانه دشوار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در نشست تخصصی فقه رسانه که سه شنبه هفتم خرداد ماه، در سالن اجتماعات دانشکده صدا و سیمای قم برگزار شد، ارائه نظریه کلامی برای رسانه را به سبب پیچیدگی زیاد و به کمال نرسیدن آن، ممکن ندانست و و روش مطالعه نظریه رسانه را پژوهش تدریجی عنوان کرد.
با طرح این سؤال که آیا میتوان نظریه کلامی نسبت به رسانه ارائه داد، گفت: برای ارائه نظریه کلامی رسانه، دو بحث پیشینی را ناگزیر باید ارائه کرد که عبارت است از مراحل کنش و واکنش بین رسانه و جامعه و عوامل بیرونی مؤثر بر روند چرخه کنش و واکنش میان رسانه و جامعه است.
وی با اشاره به آیه «فَبَشِّر عِبادِ الَّذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَه»، گفت: پرداختن به ابعاد رسانهای که خداوند در نهاد انسان قرار داده است هر چند در تمام زمینهها ظهور نداشته باشد، نظریه کلامی رسانه مینامند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه به جنبه های منفی تقلید از فرهنگ اشاره کرد و گفت: هر چیزی که در فضای رسانه وجود دارد و غربیها ایجاد میکنند بگوییم از اقتضائات گریز ناپذیر رسانه است و باید به آنها پایبند بود و این جنبه انحرافی این بحث است.
وی با اشاره به آیه 18 سوره زمر اظهار کرد: این آیه ناظر به مدلولات التزامی ناظر به رسانه است و سبب آن، ذکر سه مقدمه است، که اگر این سه مقدمه را به یکدیگر وصل کنیم، مدعا که این آیه، نگاه به بعد رسانهای انسان دارد، اثبات میشود.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی افزود: نخستین مقدمه این است که آیه، به یک فضای اجتماعی نظر دارد و فردی نیست و مصداق آن در اجتماع محقق است، چون بحث استماع قول در اجتماع است.
وی با اشاره به فرق جامعه با اجتماع گفت: مقدمه دوم، ارائه دهنده فعل جامعه است، البته اجتماع با جامعه فرق دارد، پس باید بین دو مقوله ظرف بودن جامعه برای یک فعل فردی و فعلی که جامعه به عنوان جامعه به آن دست میزند، فرق گذاشت.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: افراد به قید ضمیمه شدن با هم این افعال را شکل میدهند، که این را فعل جامعه مینامند و افراد با هم این فعل را انجام میدهند، البته در آیه، دو فعل «یستمعون» و «یتبعون» عنوان شده است که به افراد نسبت داده شده است و مدعا این است که افراد با قید ضمیمه شدن با هم، این معنا را شکل میدهند.
وی در ادامه گفت: برای توضیح بیشتر، چند قرینه وجود دارد که ذهن ما را به مدعا نزدیک میکند، نخستین قرینه آن است که سخن از عباد به میان آمده است و تا آخر آیه خداوند به صورت جمع، خطاب میکند.
حجتالاسلام مبلغی ابراز داشت: قرینه دوم، القول است که لام آن، لام جنس است که گویی حد و حصری در کار نیست و هر قولی را شامل میشود و این در فضای اجتماع معنا پیدا میکند، چون وقتی استماع لازمه وجود اجتماع است، قول نیز در فضای اجتماع معنا مییابد، هر چند که از ناحیه فرد صادر شده باشد.
وی با بیان اینکه در دو مقدمه فضای اجتماع و جامعه قابل ترسیم است، گفت: مقدمه سوم این است که این آیه به دلالت التزامی نظر به جامعه رسانهای دارد، که چند قرینه برای آن وجود دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به کارکردهای رسانه اشاره کرد و گفت: یکی از کارکردهای رسانه که در حال گسترش و توسعه است این است که رسانه میتواند، نیازهای خود را به صورت بستهای و دفعی تأمین کند به گونهای که انگیزه، نتیجه و تمام خواستههای مخاطب از طریق رسانه رفع میشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در ادبیات امروز جوانها، کلمه زیبا بسیار فراتر از معنایی که در نظر افراد میانسال است، وسعت دارد و در مقولاتی که وصف زیبایی در آنها به کار برده نمی شود، بکار می گیرند تا جایی که مثلا اندیشه را هم زیبا میبیند و این هم از دست آوردهای رسانه است، چون مرزها در حال برداشته شدن است و همه چیز، یک لعاب پیدا میکند./979/پ202/ی