۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۶۸۸۳۷
وزیر ارشاد:

نباید علما و مشاهیر را برای نسل جوان، دست نیافتنی معرفی کرد

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که نباید علما و مشاهیر را برای نسل جوان، دست نیافتنی معرفی کرد، گفت: یادآوری این‌که علما و بزرگان در اثر تحمل زحمات و مشقات فراوان توانستند موانع را یکی پس‌از دیگری پشت سر بگذارند و سپس به شخصیتی اثرگذار تبدیل شوند باعث ارتقای فرهنگ ایران اسلامی می‌شود.
بزرگداشت آيت الله سيد محمد خامنه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای که در عصر روز دوشنبه ششم خردادماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: تکریم مفاخر، مشاهیر، عالمان و بزرگان ایران‌زمین، چه آن‌هایی که رحلت کرده باشند و چه آن‌هایی که در قید حیات باشند، یکی از اولویت‌های کاری وزارت ارشاد است.

وی در ادامه افزود: در عصری که بحران هویت نامیده می‌شود، مفاخر می‌توانند نشان دهنده راه و مسیر باشند، بنابراین باید در تکریم آن‌ها بیشتر کوشید.
حسینی با اشاره به این‌که بزرگداشت بزرگان، یک وظیفه دینی تلقی می‌شود، افزود: بر اساس فرمایش امام محمد باقر(ع) که فرمودند یک عالمی که دیگران از علم، دانش و فضل او بهره‌مند می‌شوند از
70 هزار عابد برتر است، این وظیفه ما است که از وجود این بزرگان بهره بگیریم و آن‌ها را به نسل جوان بیشتر معرفی کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که برای برخورداری از رفاه، آبادانی، امنیت و تمام کمالات، باید از سرمایه‌های معنوی استفاده کرد، اظهار کرد: بر مبنای تعابیر آیات و روایات، وظیفه ما این است که تلاش گسترده‌ای را برای معرفی زندگی، افکار و سیر و سلوک مفاخر و علما انجام دهیم.
حسینی با اشاره به این‌که نباید علما و مشاهیر را برای نسل جوان، دست نیافتنی معرفی کرد، بیان داشت: یادآوری این‌که علما و بزرگان در اثر تحمل زحمات و مشقات فراوان توانستند موانع را یکی پس‌از دیگری پشت سر بگذارند و سپس به شخصیتی اثرگذار تبدیل شوند باعث ارتقای فرهنگ ایران اسلامی می‌شود، از این‌رو در عصری که بحران هویت نامیده می‌شود، مفاخر می‌توانند نشان‌دهنده راه و مسیر باشند چرا که هویت هر کشور بسته به پیشینه تاریخی و بزرگان آن کشور است.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به این‌که مفاخر، ستاره‌های فروزنده آسمان یک کشور به شمار می‌روند، گفت: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب، توجه خوبی به این مسأله شده است، بنابراین هر گاه که بخواهیم بزرگداشت یکی از بزرگان را برگزار کنیم، خدمت مقام معظم رهبری می‌رویم و از رهنمودهای ایشان استفاده می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که در تقویم کشور ما روزهایی به نام بزرگان نام‌گذاری شده است که مراسمی با همین عنوان برای آن‌ها برگزار می‌شود، اظهار داشت: اگر ما در این زمینه کوتاهی کنیم و از گذشتگان یاد نکنیم، دیگران آن‌ها را به نام خودشان مصادره خواهند کرد.
حسینی در ادامه افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت بزرگانی مانند آیت‌الله قاضی، آیت‌الله مرعشی نجفی، علامه سیدنعمت‌الله جزایری، آیت‌الله معزی دزفولی، شیخ شوشتری و مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی به آن معنا نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام این مراسم‌ها را برگزار کرده است، بلکه این مراسم‌ها عموما با مشارکت و ترغیب دستگاه‌‌های مختلف در کشور برگزار شده است.

وی با تأکید بر این‌که آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای از دوران نوجوانی علاقه و اشتیاق خاصی به فلسفه داشت و اولین بار کتاب شرح بدایه میبدی را با وجود این‌که به زبان عربی بود، مطالعه کرد، افزود: وی کتاب‌ تجرید الکلام شیخ طوسی را خوانده است و اسفار را نزد علامه طباطبایی فرا گرفته است، وی حتی نکات کتاب‌هایی را که در آن سنین درک نمی‌کردند را یادداشت‌ می‌کردند، همچنین مطالعه کتاب فصوص الحکم ابن‌عربی در دوران نوجوانی نشان از اشتیاق ایشان به مطالعه بوده است و این موضوع باعث شد تا بعدها منشأ اثر قرار گیرند.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به علاقه آیت‌الله خامنه‌ای به شعر و ادب، ابراز کرد: برایم بسیار جالب بود که یک روحانی و اندیشمند، چنین نگاهی به شعر و ادبیات داشته باشد، اشعار مولوی و عطار نیشابوری را حفظ می‌ کرده و بر خلاف نظرات عوام که شعر را غیرضروری می‌دانند اعتقاد داشت که انس انسان با شعر او را با ضوابط درون شعر آشنا می‌کند و باعث می‌شود انسان بتواند کلام پر رمز و راز ادیبان را درک کند.

حسینی در پایان بیان داشت: اگر آیت‌الله خامنه‌ای از شعر سخن می‌گوید، شعری است که برخاسته از تعهد بوده و آینه‌ هویت جامعه است، پس یک بیت شعر می‌تواند فردی را که اهل اندیشه نیست، به عمارت پادشاهی رسانده و متحول کند./9595/پ203/ص

ارسال نظرات