۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۶۸۷۰۰

انتقاد آیت الله شبستری از تعطیلی مدارس علمیه در تابستان

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز تأکید کرد: تعطیلی برای حوزه و طلبه معنا ندارد، اگر حوزه هم تعطیل باشد، طلبگی تعطیلی ندارد، به عبارت دیگر تعطیلات در حوزه مرسوم نیست.
آيت الله مجتهدي شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذبایجان شرقی، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز با تشریح اهمیت توجه به واژه هدایت از منظر آیات قرآنی اظهار داشت: هدایت تکوینی و هدایت تشریعی لازمه وجود و تربیت بشری است.


 وی خاطرنشان کرد: هدایت تکوینی، هدایتی ذاتی بوده و از بدو تولد انسان از سوی حضرت حق تعالی وجود دارد، عملکرد اعضا و جوارح انسان نیز بر پایه این هدایت الهی استوار است، اما بشر علاوه بر هدایت تکوینی نیازمند هدایت تشریعی نیز است و این امتیاز تنها ویژه انسان به عنوان اشرف مخلوقات عالم است که بتواند از آموزه‌های انبیا و اولیای الهی بهره مند شود.


نماینده خبرگان رهبری افزود: انبیا با ارائه آموزه‌های دینی مانند پلیس مأمور جلوگیری از خطاهای انسان هستند، هدایت تشریعی از انبیا به ائمه اطهار و در زمان غیبت کبری حضرت ولی‌عصر(عج) فقها و روحانیت هادیان بشر هستند، امروز شما طلاب گرامی باید قدر خودتان را بدانید و مجاهدت علمی و اخلاقی در دوران تحصیل طلبگی را مورد توجه قرار دهید.


وی طلاب و روحانیان را وارثان رسالت انبیا و ائمه اطهار(ع) و سربازان حضرت ولی‌عصر(عج) دانست و تصریح کرد: توصیه بنده به طلاب به ویژه پایه اولی ها که امسال توانستند پایه نخست تحصیلی را با موفقیت به اتمام برسانند، این است که در پایان سال تحصیلی اندوخته های خود را مورد بررسی قرار دهید که طی این یک سال تحصیلی چه کارها کرده اید و باید در سال تحصیلی جدید چه کارهایی را ادامه و پیگیری کنید.


امام جمعه تبریز با انتقاد از تعطیلی برخی مدارس علمیه در تابستان تصریح کرد: تعطیلی برای حوزه و طلبه معنا ندارد، اگر حوزه هم تعطیل باشد، طلبگی تعطیلی ندارد، تعطیلات در حوزه مرسوم نیست، طلاب می توانند در ایام فراغت اقدام به مطالعه کتب و انجام پژوهش های مرتبط با دروس و یا مباحث عمومی بپردازند.


آیت الله شبستری ادامه داد: طلاب باید طبق حدیث و روایات، عالم به زمان باشد و بتوانند تا حدی به غیر زبان مادری مکالمه کنند، آنان که عالم به زمان هستند به معنای واقعی روحانی و سرباز امام زمان تلقی می‌شوند، امروز نیاز به مبلغان خارجی در سراسر جهان وجود دارد اما تعداد طلابی که آشنا به زبان هستند، بسیار کم است.


وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که به صحابه‌های خودشان فرموده بود، به مشرق و مغرب زمین سفر کنید و هر کجایی که می‌روید علم صحیح تر و برتر از علم قرآنی نمی توانید دست یابید، تصریح کرد: امروز درخواست مبلغ از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بسیار است، ولی چون زبان نمیدانیم، مانده ایم و این بزرگ ترین مشکل برای حوزه محسوب می‌شود.


امام جمعه تبریز در پایان با اشاره به اهمیت حضور پرشور و گسترده در انتخابات 24 خرداد اظهار داشت: در هر کجایی که باشید سعی کنید مردم را به انتخابات دعوت کنید و در انتخاب فرد اصلح که با شاخص‌های ارائه شده از سوی رهبری مطابقت دارد، اطرافیان خود را یاری کنید./935/پ202/س

ارسال نظرات