۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۶۸۴۹۱
جلیلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

نباید برای هیج فردی به سبب پست و مسؤولیت محیط امن ایجاد شود

خبرگزاری رسا ـ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده تا لحظه آخر بررسی کرده و برای حضور در این عرصه احساس تکلیف کردم، شناخت خود از مشکلات کشور و ظرفیت حل آنها را سبب اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید جلیلی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری که شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد، در پاسخ به این سؤال که چرا وارد عرصه انتخاب شدید آن هم در دقیقه نود، گفتمان اسلام ناب را بیشترین انگیزه خود برای اعلام کاندیداتوری عنوان کرد و از عرصه ریاست جمهوری به عنوان یک عرصه مهم که وظیفه سنگینی را بر عهده رییس جمهور می‌گذارد، نام برد.
 
وی افزود: کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند باید شناخت کافی از وضعیت کشور داشته باشند و بدانند با چه ظرفیتی می‌خواهند وارد این عرصه شوند؛ چون عرصه رقابت است باید با یک نگاه تکلیف‌مدارانه به این عرصه نگاه کرد؛ اگر احساس شود افراد دیگری جدی‌تر و قوی‌تر هستند و می‌توانند این وظیفه را به شکل بهتری انجام دهند این وظیفه از شما ساقط می‌شود اما اگر نباشند، تکلیف بر شما معین می‌شود.
 
جلیلی با بیان اینکه بنده تا لحظه آخر بررسی کرده و برای حضور در این عرصه احساس تکلیف کردم، شناخت خود از مشکلات کشور و ظرفیت حل آنها را سبب اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که به عنوان نامزد ریاست جمهوری چه برنامه مدونی برای حل مشکلات کشور دارد، یکی از مهم‌ترین کار ویژه‌های رییس جمهور را پرداختن به بحث اقتصادی دانست.
 
شکل‌گیری حماسه اقتصادی پس از حماسه سیاسی
 
وی با تأکید بر اینکه به نظر من پس از شکل‌گیری حماسه سیاسی باید از فردای آن روز حماسه اقتصادی شکل بگیرد، گفت: حماسه اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد، ما قوانین بالادستی و قوانین مصوب مجلس را در این حوزه داریم که فرصتی برای خلق حماسه اقتصادی است و کسی که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور می‌کند باید برنامه‌های اجرایی خود را نیز برای تحقق حماسه اقتصادی مطرح کند.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سند چشم‌نداز بیست ساله، سیاست‌های کلی نظام، قوانین مجس مانند بحث هدفمندی یارانه‌ها، اصل 44 و بودجه سالانه را به عنوان ظرفیت‌های بسیار مهم برای ایجاد حماسه اقتصادی نام برد و افزود: حوزه اقتصاد حوزه فرصت‌ها و تهدیدها است و اگر به موقع وارد شده و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، می‌توان تهدیدها را از بین برد و باید به حوزه اقتصاد سامان داده شود و ساختار اجرایی و اداری آن با ظرفیت‌ها و شرایط یکسان شود تا بتواند پاسخ‌گوی تهدیدها باشد و فرصت‌ها را درست مدیریت کند.
 
وی ساختار اجرایی اداری در حوزه اقتصاد را متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط امروز در عرصه اقتصاد ندانست و با تأکید بر اجرای قانون در این عرصه و با اشاره به توطئه‌های دشمنان، گفت: ساختار باید قوی باشد تا بتواند پاسخ‌گوی این تهدیدها باشد و تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد را به موقع و درست مدیریت و هدایت کند.
 
جلیلی با اشاره به فرصت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در بحث اقتصاد، آزادسازی این ظرفیت‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: آحاد جامعه که می‌خواهند در عرصه اقتصاد فعالیت کنند باید این ساختار آنها را کمک کند و به جلو ببرد.
 
وی ادامه داد: آسیب‌های این ساختار باید گرفته شود، هرچقدر این آسیب‌ها گرفته شود برخی از تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شود، البته به سبب برخی دشمنی‌ها شاید موضوعاتی به عنوان شوک به اقتصاد وارد شود، اما اگر به خوبی اینها مدیریت شوند، همان موضوع تهدید تبدیل به فرصت می‌شود.
 
اقتصاد مقاومتی راهبرد پاسخ به توطئه‌ها
 
دبیر شورای امنیت ملی از برنامه صحیح اجرایی زمانبندی شده به عنوان تنها راه شکل‌گیری حماسه اقتصادی که زمانها و فرصت‌ها را از دست ندهد و از تهدیدها و برخی تحریم‌ها جلوگیری کند نام برد و با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک راهبرد و پاسخ بسیار صحیح به توطئه‌ها است، گفت: آنها در عرصه نفت فشار می‌آورند اگر اقتصاد بدون نفت را رقم بزنیم یکی از آن مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی می‌شود.
 
وی با اشاره به جایگاه عدالت و پیشرفت در برنامه‌هایش، توضیح داد: عدالت و پیشرفت با هم مرتبط هستند، امام علی‌(ع) می‌فرمایند «در عدالت است که پیشرفت شکل می‌گیرد»، ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم اگر بتوانیم فرصت‌های لازم را فراهم کنیم تا همه این ظرفیت‌ها به موقع استفاده شود، فرصت‌های برابر باشد و آحاد جامعه باور نکنند که دچار تبعیض شده‌اند، حتما به دنبال خود پیشرفت را خواهد داشت.
 
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤالی، عدالت در اقتصاد را در سه حوزه قبل از تولید، مرحله تولید و مرحله مصرف مورد بررسی قرار داد و گفت: در ابتدا دولت انحصاراتی داشت و این مانع می‌شد که فرصت‌ها به خوبی توزیع شود، اکنون وضع بهتر شده است، اما در بخش خصوصی یک سری انحصارات وجود دارد که خلاف عدالت است، مردم همگی باید در این فرایند مشارکت داده شوند.
 
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ نیز این عدالت باید به خوبی اجرا شود، برای تبیین بهتر بحث خود، عدالت رسانه‌ای را مثال زد و اظهار کرد: ما توزیع خوبی در این زمینه نداریم، در عرصه رسانه سهم شهرستان‌ها و استان‌ها بسیار اندک است، اگر اعتقاد داشته باشیم که پیشرفت با عدالت به دست می‌آید و همه ظرفیت‌های جامعه بتوانند از ظرفیت‌های برابر اسفتاده کنند باید سازوکار اداری مبتنی بر عدالت باشد.
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بحث‌های موردی و مقطعی را کارساز ندانست و با بیان اینکه یکی از مسائلی که مانع از عدالت است بحث سوء استفاده اقتصادی است، پرونده سه هزار میلیاردی و برخی معوقات بانکی را مثال زد و گفت: با استفاده از سازوکارهای اقتصادی خود بانک قبل از ورود با سازوکار قضایی یا نظارتی، جلوی بسیاری از مفاسد گرفته و عدالت محقق می‌شود.
 
اقتدار و عزت کشور با گفتمان اسلام ناب
 
وی با بیان اینکه گفتمان اسلام ناب، یکی از انگیزه‌های اصلی من برای ورود به انتخابات بود، تصریح کرد: باور قرآنی داریم که اگر اندیشه دینی را محقق کنید سبب حیات در جامعه می‌شود و انقلاب اسلامی پاسخ به ندای قرآن بود که پس از 34 سال یک ایمان و باور تنها نیست بلکه یک تجربه هم هست، هر مقدار به این ایمان نزدیک شدیم و آن را در عرصه حکومت و جامعه ساری و جاری کردیم موفقیت‌های بسیاری به دست آوردیم و برعکس هرجا از آن فاصله گرفتیم، بسیاری از مشکلات دوری جستن از این بحث است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سابقه‌ای که در حوزه سیاست خارجی دارید، اگر انتخاب شوید دولت شما رابطه را با آمریکا، کشورهای منطقه و جهان سلطه چگونه تعریف می‌کند، گفت: سیاست خارجی در همه دنیا به مثابه یک پارادایم است که یک اصول، اهداف و اندیشه و منافع و ارزش‌هایی دارد که در این چارچوب سیاست خود را دنبال می‌کند که نقاط اشتراک بین این اصول بین کشورها و سیاست خارجی کشورها می‌تواند زمینه تعامل و تولید فرصت را ایجاد کند.
 
جلیلی با بیان اینکه نقاط افتراق و اختلاف بین مؤلفه‌های هر کشور با کشور دیگر می‌تواند سبب تهدید شود و برخی تقابل‌ها را ایجاد کند، ابراز کرد: یکی از مهم ترین ظرفیت‌ها برای اقتدار و عزت، جاری شدن گفتمان اسلام ناب در سیاست خارجی است، نگاه گفتمان اسلام ناب برای کشور تولید اقتدار و عزت کرده است و همگان اذعان دارند که ایران یک قدرت منطقه‌ای است و خود آنان به صراحت می‌گویند اگر می‌خواهید مشکل سوریه حل شود باید ایران در مذاکرات ژنو 2 شرکت کند.
 
وی با تأکید بر این مطلب که عرصه سیاست خارجی عرصه رویارویی این اراده‌ها است و هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که در بسیاری از موضوعات در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای ایران نقش‌آفرین است، گفت: گفتمان اسلام ناب سبب شده که جمهوری اسلامی ایران برای هماوردی با قدرت‌های بزرگ ظرفیت پیدا کند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما در عرصه سیاست خارجی فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و برخلاف آنچه آنان می‌گویند و خود را به عنوان جامعه جهانی مطرح می‌کنند، نقاط مشترک بسیار زیادی هم وجود دارد که از این نقاط مشترک فرصت‌های بسیاری ایجاد می‌شود که عرصه را برای تعامل بیشتر می‌کند، باید با سازوکار مناسب و استفاده به موقع از فرصت‌ها، تهدیدها را کاهش داد.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگر به انتقادپذیری و پاسخ‌گو بودن خود در برابر حرف مخالفان اشاره کرد و گفت: یکی از آموزه‌های مهم دینی آن است که کسی که در مقام یک مسؤولیت قرار می‌گیرد باید گوش شنوا برای مردم داشته باشد، ظرفیت انقلاب اسلامی مردم هستند و اگر توانستیم پیروز شویم به خاطر این بود که این اندیشه دینی به پشتوانه یک جمهوریت بود و مردم نه تنها رأی دادند و از نظام خود پشتیبانی کردند بلکه حاضر شدند بیشترین فداکاری را در این عرصه بکنند.
 
جلیلی با اشاره به دستور امام علی‌(ع) به مالک که فرمودند برای مردم گوش شنوا داشته باشد تا ببیند چه می‌خواهند، اظهار کرد: اگر گفتیم که این گفتمان دینی و به همه کارگزاران جامعه ساری و جاری شود یک وظیفه است، اما کافی نیست، وقتی می‌گوییم نظام پاسخ‌گو و دولت پاسخ‌گو، تنها پاسخ دادن به صورتی تلفنی و یا مانند آن نیست بلکه باید یک شاخص و نظام داشته باشد.
 
تخصص داشتن در همه عرصه‌ها ادعایی گزاف است
 
وی بر احترام به مردم و مشارکت آنان در تصمیم‌سازی‌ها تأکید کرد و گفت: باید مردم را باور داشته و به آنان احترام بگذاریم، کسی نمی‌تواند با این گستردگی بحث دولت‌های جدید و مدرن ادعا کند که در همه عرصه‌ها متخصص و صاحب‌نظر است که این ادعای گزافی است باید سازوکارهایی باشد که آسیب‌شناسی کند.
 
جلیلی همچنین در پاسخ به این سؤال که قانونگرایی را تا کجا ادامه می‌دهد، خاطرنشان کرد: باید قانون فصل الخطاب باشد، در قانون اساسی و اعتقادات دینی فصل‌الخطاب‌های مشخص داریم که یکی از آنها ولایت فقیه در رأس نظام و بعد از آن قوانین است؛ نباید افرادی دارای ضمانت و بیمه باشند تا هر کاری که بخواهند انجام دهند، نباید برای کسی به سبب پست و مسؤولیت محیط امن ایجاد شود. /920/ز503/ج
ارسال نظرات