۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۷۱
محسن رضایی:

با سیاه‌نمایی‌ها مخالفم / اخلاق را به سیاست برمی‌گردانم

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با سیاه‌نمایی‌های که در کشور می‌شود و نیز با افرادی که مردم را خواب کرده و می‌گویند در کشور مشکلی نیست مخالف است، گفت: باید به جای سیاه‌نمایی و خواب کردن مردم واقع‌بینی داشته باشیم.
 محسن رضايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی با دوربین که شامگاه شنبه چهار خردادماه از شبکه یک سیما پخش شد به ارائه برنامه‌های خود پرداخت و با بیان اینکه فساد، رشوه و تبعیض در اداره کشور از حد معمول خودش تجاوز کرده است، گفت: در تمام دنیا درصدی از فساد وجود دارد اما در ایران این مسائل تشدید شده و در واقع این مسائل کارآمدی لازم را از اداره کشور گرفته است.
 
وی در ابتدا با بیان اینکه نیازی به معرفی خود نمی‌بیند و می‌خواهد از دغدغه‌ها، نگرانی‌ها، امیدها و شوغی که در آینده ملت ایران دیده صحبت کند، سخنانش را از یک حادثه شروع کرد و گفت: در حوادث بسیاری شرکت کرده‌ و حوادث تکان‌دهنده‌ای را دیده‌ام، اما می‌خواهم از یک حادثه تکان‌دهنده که به تازگی دیده‌ام سخن بگویم.
 
رضایی با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته به 250 شهرستان و 40 دانشگاه رفته و با طبقات مختلف مردم صحبت کرده است، گفت: صحبت‌های پدر سه شهید برایم بسیار تکان‌دهنده بود؛ این پدر شهید به من می‌گفت که آقای رضایی من پنج فرزند دارم که هر پنج نفر بیکار هستند، حدود ششصد هزار تومان از بنیاد شهید می‌گیرم به اینها می‌دهم و 10 میلیون تومان را تا به حال خرج کرده‌ام، سه لیسانس و دو فوق لیسانس هستند.
 
وی با ابراز نگرانی از زندگی مردم افزود: آیا باید زندگی مردم اینطور باشد، یعنی در فقر و گرانی و بیکاری به سر ببرند، آیا این شایسته ملت ایران است، با آن همه زحماتی که تا اینجا کشیدیم این وضعیت شایسته ملت ایران نیست و باید آن را تغییر دهیم.
 
با سیاه‌نمایی‌های که در کشور می‌شود مخالفم
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، وضعیت فقر، بیکاری و گرانی به ویژه با توجه به تحریم‌های اقتصادی را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: مسأله دیگر سقوط ارزش پولی ملی است.
 
وی گفت: با سیاه‌نمایی‌های که در کشور می‌شود مخالفم و با افرادی که مردم را خواب کرده و می‌گویند در کشور مشکلی نیست نیز مخالفم؛ باید به جای سیاه‌نمایی و خواب کردن مردم واقع‌بینی داشته باشیم. البته باید فاصله بین سیاست و اقتصاد را برطرف کنیم، اما بنده نه سیاه‌نمایی و نه خواب کردن مردم را قبول ندارم؛ آن کسانی که دغدغه‌ها و نگرانی‌های را تبدیل به چیز دیگری می‌کنند، بدانند که بنده این را هم قبول ندارم؛ بنده واقع‌بینی را انتخاب کرده‌ام.
 
رضایی با بیان اینکه معتقد است مشکلات اساسی در اداره کشور وجود دارد و باید آن را حل کرد، ادامه داد: واقعیت آن است که در سیصد سال گذشته در بعد زندگی و اقتصاد ضعیف شده‌ایم؛ حلقه‌های مفقوده بسیاری را درست کرده‌ایم، موشک‌هایمان مرزها را می‌نوردد و امروز ایران از مقتدرترین کشورهای دنیا است، اما به جای سیاه‌نمایی و خواب کردن مردم باید واقع‌بینی داشت، عدم توازن بین قدرت، سیاست و اقتصاد باید کم شود و اقتصاد باید در جای خودش قرار گیرد؛ باید اقتصاد، فرهنگ و معماری را درست کنیم.
 
وی با بیان اینکه ملتی که به خواب برود از توانایی‌هایش استفاده نمی‌کند، به عملکرد کسانی را که دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را تبدیل به یأس و ناامیدی می‌کنند و نمی‌خواهند اجازه دهند ملت با قدرت حرکت کند، اعتراض کرد و گفت: در این‌باره واقع‌بینی را انتخاب کردم که اگر به مشکلات اعتراف نکنیم راه حلی برای مشکلات پیدا نخواهیم کرد و اگر سیاه‌نمایی کنیم یأس و ناامیدی را تشدید کرده‌ایم.
 
رضایی ادامه داد: چند مشکل اساسی در اداره کشور وجود دارد که باید حل شود، سفره دولت و مردم از هم جدا است، اولین مسأله این است، دولت نفت را می‌فروشد یا به کارکنان می‌دهد یا سد و اتوبان می‌سازد، مردم کشاورزی می‌کنند، مردم همانطور که خوراک و غذا می‌خورند دولتی‌ها هم باید همان‌طور غذا بخورند.
 
بازگشت مردم به اداره کشور
 
وی گفت: مردم باید به اداره کشور برگردند، چه آسیبی دیدیم از اینکه مردم در انقلاب حضور داشتند، چه آسیبی دیده‌ایم؟ چرا اقتصاد را به دست مردم ندهیم؟ چرا دولت پایش را در فرهنگ و اقتصاد کشور گذاشته است؟ مردم باید نقش اصلی خود را ایفا کند؛ دوران سعی و خطا در کشور تمام شده است، دیگر نمی‌توان دولتی دیگر آورد و سعی و خطای جدیدی انجام داد، اینجا اداره یکی از کشورهای بزرگ منطقه با تمدنی بسیار بزرگ است و نمی‌توان هندوانه‌های باز نشده را پس از خرید دوباره باز کرد؛ به دوران سعی و خطا و شعار دادن باید پایان داد دیگر کشور، تاریخ، انقلاب و رهبر تحمل شعار دادن و تست و سعی و خطای جدید را ندارند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرد: همه دست به دست هم دهیم به جای اینکه همه با من باشند همه با هم باشیم و برای رضای خدا همان وحدت کلمه‌ای که در ابتدای انقلاب و جنگ بود انجام دهیم، نگران وحدت نیستیم وقتی رهبری و قانون داریم همه با هم باشیم چرا تلاش کنیم که همه با من باشند و راهی برویم که با مشکلاتی در کشور مواجه شویم.
 
وی با اشاره به دلایل به صحنه آمدن خود، گفت: نزدیک بیست سال است که این دغدغه‌ها در فرزندان امام و سربازان رهبر به وجود آمد و سبب تحرک در من شد، با هر سه دولت همکاری کردم در مجمع تشخیص مصلحت نظام همه هم و غم خود را گذاشتیم که چشم‌انداز آینده ایران و سیاست‌های اصل چهل و چهار را روشن کنیم و بگوییم که اقتصاد و تجارت باید چگونه باشد، این را خدمت رهبر دادیم و ایشان پس از اصلاح ابلاغ کردند اما دستاوردهای کمی دولت‌ها داشتند اگر مقدار کمی از این سیاست‌ها عملی می‌شد، اکنون وضعیت به گونه دیگری بود.
 
رضایی با بیان اینکه با شعار دادن نمی‌شود کشور را اداره کرد و باید وارد عمل شود، ابراز کرد: اگر من وارد صحنه انتخابات شدم به همین سبب است، برخی می‌گویند بار سوم است که وارد انتخابات می‌شوید اگر این همه صحبت‌ها عملی می‌شد ضرورتی نبود در صحنه بیایم، همین الآن اخطارهایی که می‌دهم باز می‌بینم که توجه نمی‌شود.
 
وی گفت: اولین مسأله آن است که دولت باید درست شود، اینکه یک تیمی بیاید و یک تیم برود، صحیح نیست، هر سه دولتی که آمدند و رفتند با وجود اینکه از نظر افکار و بسیاری مسائل با هم تفاوت داشتند اما رشد اقتصادی ایران در هر سه دولت حدود 4 درصد بود و در هر سه دولت تورم و گرانی وجود داشت عین این‌که نقاط مشترک هم وجود داشت، البته از تخریب دیگران برای رسیدن به قدرت استفاده نکردم، وضع موجود برایند عملکرد همه دولت‌ها و مجلس‌ها تاکنون بوده است و باید یک فکر اساسی کرد.
 
ساختار دولت ساختار پادگانی است
 
این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: باید در مسأله دولت یک تغییر اساسی دهیم، نام آن را نوسازی دولت گذاشته‌ام، در ساختار، کارکرد، رفتار و مدیریت دولت باید نوسازی صورت گیرد، رفتار دولتی‌ها با مردم خوب نیست، ساختار دولت یک ساختار پادگانی است که رضاشاه در تهران درست کرده و تمام اختیارات را از استان‌ها گرفته و مردم سراسر کشور قدرت برنامه‌ریزی برای خود ندارند.
 
وی با بیان اینکه دولت نباید خود را رقیب مردم بداند و باید اجازه دهد مردم کار کنند، مسأله سوم را مدیریت عنوان کرد و با بررسی آن در سه سطح اجرایی، عملیاتی، راهبردی، اظهار کرد: در دولت اختیار وسیعی به شهرداری‌ها، شورای شهر و روستا می‌دهم؛ شهرهای ما در اقتصاد بی‌صاحب هستند، در بعد امنیت و انتخابات، تظاهرات، مسائل سیاسی صاحب دارند اما در بعد اقتصاد کشور در سطح شهرها و استان‌ها صاحب ندارد.اگر خود مردم صاحب اداره کشور شوند و مشارکت جدی داشته باشند، وضعیت کشور اینگونه نخواهد بود.
 
وی یادآور شد: در یکی از همین دوره‌ها زمانی که اصلا خطر تحریم وجود نداشت درهای نطنز را بستند و در شرایطی که کشور تهدید می‌شد گفتند تهدید نمی‌شود و نیامدند تحریم‌ها را جدی بگیرند، آنجا که باید احتیاط کرد و ماجراجویی نکرد رعایت نمی‌کنیم و این ربطی به ساختن اتوبان و سد ندارد اسمش را مدیریت راهبردی کشور می‌گذاریم؛ تمام فکر و ذکر مدیریت مرکزی کشور در سطح قوه مجریه باید به سمت این رود که تشخیص‌های درست داشته باشد و مسائل بین‌المللی کشور و تعاملات را حل کند.
 
اخلاق را به سیاست برمی‌گردانم
 
رضایی با بیان اینکه فرهنگ باید متحول شود که اگر متحول نشود نمی‌توان با هم زندگی کرد، افزود: فرهنگ را باید در سیاست درست کرد، وقتی دولتمردان همدیگر را تضعیف می‌کنند و نمی‌توانند در کنار همدیگر باشند چه انتظاری از دیگران داریم؛ باید اخلاق را به سیاست برگردانیم، در دولتی که تشکیل می‌دهم تحمل‌پذیری و گفت‌وگو و مشورت را به طور جدی در همه ارکان دولت به وجود می‌آورم.
 
وی با تأکید بر اینکه‌ برنامه‌های اقتصادی‌اش بسیار مفصل است، اشاره کرد: تحول در کشاورزی ایران به وجود می‌آورم، امنیت غذایی باید طوری درست شود که هر خانواده تا پنج سال آینده از نان و گوشت مطمئن باشد و زمانی این کار محقق می‌شود که کشاورزی درست شود، یارانه سبز می‌دهیم، به همه کشاورزانی که بخواهند از حالت سنتی به پیشرفته دربیایند و به همه کارخانجات تبدیلی که سبب رونق کشاورزی شوند یارانه می‌دهیم؛ تأمین اجتماعی کشاورزان و زارعان را تأمین می‌کنیم.
 
برنامه‌ریزی برای کسب و کار پنج میلیون خانوار
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسب و کارهای خانگی نیز گفت: برای پنج میلیون خانوار کسب و کارهایی را برنامه‌ریزی کرده‌ام؛ بانکی به نام بانک مردم درست می‌کنیم که به مردم وام می‌دهد و سودش را دولت می پردازد؛ یارانه‌ها را وارد سرمایه‌گذاری می‌کنیم و 65 هزار تومان دیگر ضد تورم نیست، این را سکه‌های خنک می‌گویند که سبب تولید کشاورزی و اشتغال می‌شود و صنعت را رونق می‌دهد و بخشی از این یارانه‌ها سبب اشتغال مردان و زنانی می‌شود که یارانه می‌گیرند اما بیکار هستند.
 
وی با اشاره به ضرورت نوسازی صنایع ایران بر رسیدگی به صنعت کشور و رقابتی کردن آن تأکید کرد و گفت: طوفان کالاهای چینی که وارد اقتصاد ایران شده آسیب جدی زده،‌کسب و کارها را حمایت و تقویت می‌کنیم، از هر کسب و کاری که ظرف سه سال بتواند دستگاه‌هایش را نوسازی کند هیچ مالیاتی دریافت نمی‌شود تا کالاها قدرت رقابت‌پذیری در اقتصاد دنیا داشته باشد.
 
آمریکا را بر سر دوراهی قرار می‌دهم
 
رضایی با اشاره به سیاست خارجی کشور ادامه داد: آمریکایی‌ها از مذاکرات هسته‌ای وقت‌کشی می‌کنند نه می‌گویند که جمهوری اسلامی را براندازی می‌کنند و نه وارد شفافیت می‌شوند، آمریکا را بر سر دوراهی قرار می‌دهیم، فهرست مذاکرت و شرایطی را که ایران دارد مطرح می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که جواب خود را برای شرایط بازگو کنند، آمریکایی‌ها باید تعهد دهند که زمانی مذاکرات با شکست مواجه شد حق حمله به ایران را ندارند، اگر می‌خواهند وارد براندازی جمهوری اسلامی شوند چرا با پنبه سر می‌برند باید با صراحت نظر خود را بگویند این دو راهی قرار دادن آنان فضا را باز می‌کند، باید از وقت‌کشی جلوگیری کنیم باید حتما تغییری در مذاکرات دهیم.
 
وی با بیان اینکه قوی‌ترین دیپلمات‌های ایران را در مسأله هسته‌ای به کار می‌گیرد و آن را حل می‌کند، ابراز داشت: در سیاست خارجی به مقاومت و ایستادگی منطقی و عقلایی معتقدم با یک دست ایستادگی و با یک دست دیگر پیشروی، ایستادگی در سیاست‌ و ارزش‌ها و پیشروی در اقتصاد و فرهنگ، کسانی که اقتصاد را منهای پیشروی و فرهنگ می‌دانند به جایی نمی‌رسند و کسانی که می‌خواهند هویت انقلاب و ملت را به پیشروی اقتصاد و فرهنگ بفروشند پرتگاه خطرناکی است مسیر پرقدر ملت را در سیاست خارجی ادامه می‌دهیم.
 
وی گفت: با ملت ایرن عهد می‌بندم که حق آنها را به آنها برگردانم، حق بانوان، کشاورزان، کارگران،‌جوانان، معلمان، بازنشستگان مظلوم و محروم را باز گردانم؛ امیدارم به فضل پروردگار همان عهدی که رسول خدا با جوانمردان مکه بستند که قبل از نبوت ایشان از حق مردم دفاع کنند، ما هم چون «ولکم فی رسول الله اسوة حسنه» هستیم، با ملت ایران عهد می‌بندم از ناحیه دولت،‌حکومت و جامعه حق شما را به شما برگردانم و حرف‌هایی که زدم عملیاتی کنم.
 
وی با بیان اینکه شروع انتخابات امسال و تبلیغات رسمی با میلاد با سعادت حضرت علی بن ابی‌طالب‌(ع) و سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر مصادف شده است، گفت: امسال حماسه سیاسی را رهبر انقلاب گفته و این دو با هم توأم شده است، عملیات آزادسازی خرمشهر را با رمز یا علی ابن ابی‌طالب‌(ع) انجام دادیم و سی و سه سال بعد میلاد آن حضرت، مصادف شده با انتخابات و آیا این نشانه‌ای نیست. /920/ز502/ج
 
ارسال نظرات