۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۶۷۸۶۴
چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، ربای بانکی را موجب خسارت برای جامعه دانسته و گفت: صندوق های سرمایه‌گذاری باید از سوی نظام بانکی تأسیس شود تا بتواند مردم را در فعالیت‌های مولد کوتاه و بلند مدت شریک کند.
بازار سکه و ارز

حجت‌الاسلام حسن نظری، استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود؟» با تبیین حرمت ربا از منظر شریعت اسلام گفت: هر نوع زیادی که در قرض گرفته شود و در آینده پرداخت شود، ربای حرام است.

وی ادامه داد: در ربای معاملی به صورت مکیل و موزون است و دو کالای هم‌جنس با هم معامله می‌شود و یک نوع زیادی در یک طرف وجود دارد که عنوان ربای معاملی دارد، اما در ربای قرضی همان‌گونه که از اسمش مشخص است، به صورت مکیل یا موزون و یا معدود است و شرط می شود که گیرنده قرض، یک مازادی را به صاحب مال پرداخت کند.

اجماع در حرمت ربا

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در حرمت ربا بین فرق مسلمان هیچ اختلافی نیست و بالاجماع همگی علمای اسلام، قائل به حرمت ربا هستند.

وی افزود: با وجود نصوص زیادی که از شیعه و سنی نقل شده است، همه به این باورند که شکی در حرمت ربا وجود ندارد، نزدیک به هفت آیه در قرآن کریم است که به خوبی این حرمت را تبیین می‌کند، روایات زیادی هم وجود دارد که از نظر مضمون مورد نظر شیعه و سنی است و درباره حرمت ربا نمی‌توان تشکیک کرد.

بانک جهانی و بهره بانکی

استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه یادآور شد: در کشور ربا به دو صورت رسمی و غیررسمی در جامعه رواج دارد، ولی در سطح رسمی یعنی سیستم بانک‌ بیشتر است که هردو حرام است.

وی تصریح کرد: شبکه بانکی در جهان بر اساس بهره است و سپرده ها را فقط برای دادن سود، فراخوان می‌کنند و اسمش را تجهیز منافع و تخصیص منافع می‌گذارند و این مسأله در جوامع اسلامی نیز رسوخ پیدا کرده است و به سوی معاملات حرام و ربوی رفته‌اند.

حذف بهره بانکی

حجت‌الاسلام نظری در مورد بهره بانکی در سیستم بانکی گفت: پیچیده‌ترین موضوع در اقتصاد اسلامی و شبکه بانک‌داری اسلامی، مسأله حذف بهره بانکی است که باید در این مورد تحقیقات زیادی انجام شود.

وی ادامه داد:برخی از کشورهای اسلامی در حذف بهره بانکی موفق بوده‌اند و توانسته‌اند به جای بهره بانکی که ربا و حرام است، سیستم سرمایه‌گذاری طرفینی را جایگزین کنند، باید در بانک‌داری اسلامی سرمایه و پول را برای فعالیت‌های اقتصادی و مولد هزینه کرد و سود آن به طور مشروع تقسیم شود و این از نظر اسلام بلااشکال است.

بانک، واسطه در سرمایه‌گذاری

استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه بیان داشت: با سیستم بانکی موجود در جامعه که بهره و سود را مطرح می کند، نمی‌توان ربا را حذف کرد، باید بانک‌ها واسطه در سرمایه‌گذاری شوند تا جامعه طعم سود کار اقتصادی و مولد را بچشند.

وی افزود: باید به فکر بود تا سیستم بانکی را تغییر داد، بانک‌ها فقط به صورت تعداد زیاد شده‌اند و در اصطلاح پایه بانکی گسترش یافته است و در زمینه ارائه خدمات اسلامی مخصوصأ قرض‌الحسنه عملأ کاری صورت نمی‌گیرد.

توسعه بانک خصوصی

حجت‌الاسلام نظری با بیان شاخصه های بانک خصوص و دولتی یادآور شد: بانک‌های جامعه بیشتر دولتی است و بانک خصوصی که کار سرمایه‌گذاری انجام دهد، رونق ندارد و این ضعف بزرگی برای سیستم بانکی کشور است.

وی خاطر نشان کرد: صندوق های سرمایه‌گذاری باید از سوی نظام بانکی تأسیس شود تا بتواند مردم را در فعالیت‌های مولد کوتاه و بلند مدت شریک کند.

استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه در پایان ابراز داشت: در زمینه سود بانکی اختلاف فتواها زیاد است و باید در این زمینه به یک اجماع نسبی رسید و بانک ربوی را از غیرربوی مشخص کرد.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/978/ت302/ن

ارسال نظرات