اعتکاف نوعی آموزش برای تحمل و مقاومت برابر مشکلات است

حجتالاسلام علیرضا بهبودی، مدیر گروه اخلاق و تربیت امور خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ماه رجب را ماه سلوک عارفان دانسته و گفت: اگر بخواهیم عرفان عملی را در سیر الی الله شروع کنیم، معمولاً از ماه رجب باید شروع کرد و ماه رجب و اعمال آن به ویژه اعتکاف، یک دوره کامل و مقدماتی برای سلوک معنوی است.
وی ادامه داد: اگر ماه رجب، ماه شروع سیر به سوی خدا است، یک سالک باید گامهای خود را در این ماه محکم بردارد و از اعمال این ماه نهایت بهره را برای سیر عرفانی ببرد.
این استاد حوزه، ماه رجب را ماه امام علی (ع) دانسته و ابراز داشت: ماه رجب ماه خدا است و در حدیث قدسی آمده است که ملائکه الهی صدا میزنند: «این الرجبیون»، بندگانی که دل به رحمت خداوند دارند و میخواهند خدا آنها را ببخشد، در ماه رجب، مخاطب ملائکه قرار میگیرند.
وی تأکید کرد: همه ماه رجب دارای فضیلت است و اعمال زیادی دارد و برای کسانی که میخواهند به طرف خدا روند، فرصت مغتنمی است.
حجتالاسلام بهبودی، اعتکاف را بهترین عمل در ماه رجب دانسته و یادآور شد: اعتکاف به معنای گوشه گیری و دل کندن از دنیا و توجه به خداست، در اعتکاف انسان از تمام عالم جدا میشود و قلب و روحش را متوجه خدا میکند.
وی تصریح کرد: اعتکاف یک برنامه از پیش تعیین شده الهی است که انسان تمرین به سوی خدا رفتن را انجام میدهد و شخص در سه روز ایامالبیض از محرمات الهی دوری میکند و سعی دارد تا آماده لقای الهی در ماه مبارک رمضان شود و حال حضور بیشتری در ضیافت الله داشته باشد.
مدیر گروه اخلاق و تربیت امور خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه ، با اشاره به وجود اعتکاف در ادیان گذشته بیان داشت: از آیات و روایات زیادی مشخص میشود که اعتکاف در ادیان قبلی نیز وجود داشته است، چنانچه خداوند متعال خطاب به حضرت ابراهیم میفرماید«خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و نمازگزاران پاکیزه کن».
وی یادآور شد: جمله «عاکفون فی المساجد» نشان میدهد که انسان میبایست در وقت اعتکاف از محرمات الهی دوری کند و با این اعمال، خود را به خداوند متعال نزدیک کند.
این استاد حوزه، با بیان همزمانی ولادت حضرت علی(ع) با ایام البیض و اعتکاف، بیان داشت: اگر میبینیم که در ایام اعتکاف باید سه روز را روزه داشت و در روز اول آن ولادت حضرت علی (ع) است، این اهمیت ولایت را میرساند و به ما تفهیم میکند که عمل بدون ولایت فایدهای ندارد.
وی ادامه داد: اعتکاف در اسلام با رهبانیت ادیان دیگر که خودشان درست کردند، فرق دارد، اعتکاف در اسلام یک برنامه برای زندگی سالم است، اعتکافی که همراه با توجه به خدا و در عین حال غافل نشدن از حال بندگان خدا است، در روایت است که برای کمک کردن به دیگران میتوان در ایام اعتکاف از مسجد خارج شد و این نشانگر اثر اخلاقی اعتکاف در زندگی است.
حجتالاسلام بهبودی، با تبیین نقش اعتکاف در سبک زندگی، گفت: اعتکاف یک نوع آموزش برای تحمل مشکلات است، در سالی که ما بحث تحریمها را در پیش داریم و مقام معظم رهبری، حماسه اقتصادی را مطرح کردند، انسان میتواند با این اعتکاف و انجام اعمال ماه رجب، روح مقاومت را در خودش تقویت کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اعتکاف روح قناعت و دوری از نیازهای کاذب را در انسان متجلی میکند، اگر ما سه روز، از محرمات الهی دوری میکنیم ، این موجب میشود که فرهنگ ایثار و صبر در روح ما نهادینه شود و به خود تلقین کنیم که با حداقل امکانات میتوان یک زندگی شاد و خداپسندانه داشت./978/ت302/ن