۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۶۷۰۸۳
حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی:

برخی به جای پرداختن به فقه بلندگوی افکار ملحدان شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، مشروعیت کار طلاب علوم دینی را به تفقه در دین دانست و از اینکه برخی به جای پرداختن به این موضوع بسیار مهم، بلندگوی افکار عده‌ای ملحد و مستکبر شده‌اند، ابراز تأسف کرد.
حجت الاسلام والمسلمين فياضي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی در همایش ملی اقتصاد و حکومت که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، مشروعیت کار طلاب علوم دینی را تفقه در دین دانست و گفت: وظیفه حوزویان است که نظر مبارک اسلام را در تمام مسائل مطرح شده در علوم انسانی به جامعه ارائه کنند.

 
وی تصریح کرد: طلاب علوم دینی باید نظر دین را در مسائل مختلف بیان کنند، نه اینکه بلندگوی افکار یک عده ملحد پلید که در آن طرف دنیا نشسته‌اند و براساس آیه «والذین کفرو اولیائهم طاغوت ...» خداوند آنها را از نور فطرت اولیه بیرون برده و در ظلمات دست و پا می‌زنند، باشند، همان‌ها که سیاستمدارانشان مستکبران جهان را تشکیل می‌دهند و به همه چیز ملت اسلامی چشم دوخته‌اند.
 
این استاد سطح عالی حوزه، خواندن علوم انسانی به روشی که در دانشگاه‌ها مرسوم است و با موضوع‌هایی که در مجامع علمی دنیا مطرح می‌شود را مقدمه کار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) عنوان کرد و در ادامه به تبیین آیه «یتفقه فی الدین»، پرداخت و گفت: آیه «یتفقه فی الدین» توجه می‌دهد که کار تفقه در دین بسیار بالاتر از کار جهاد در راه خدا است.
 
وی با بیان اینکه «و ما کان المؤمنون لینفروا کافه» نهی است که در لسان جمله خبریه آمده و تأکید آن در نهی بسیار بیشتر از وقتی است که خود نهی به کار برود، اظهار کرد: براساس آیه قرآن به هیچ‌وجه همه مؤمنان حق ندارند برای رفتن به جبهه‌ها بسیج شوند، بلکه باید گروهی به تفقه در دین بپردازند و به همین اساس است که فرموده‌اند مداد العلما افضل من دماء الشهدا.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی وظیفه روحانیان را تفقه در دین عنوان کرد و با بیان اینکه تفقه به عالم شدن دقیق و فهم عمیق در تمام ابعاد دین معنا می‌شود، افزود: شرط عالم شدن در تمام ابعاد دین، آموختن روش صحیح برای فهم کتاب و سنت است؛ اگرچه ادبیات، منطق و علم اصول مقدمات فهم کتاب و سنت است، منتهی علم اصول سه بخش دارد که یک بخش آن کاربردی نیست.
 
وی تصریح کرد: مشروعیت کار طلبه تفقه در دین و بیان نظر دین در مسائل مختلف است، نه اینکه بلندگوی افکار یک عده ملحد پلید که در آن طرف دنیا نشسته‌اند و خداوند براساس آیه قرآن آنها را از نور فطرت اولیه بیرون برده و در ظلمات دست و پا می‌زنند، همان‌ها که سیاستمدارانشان مستکبران جهان را تشکیل می‌دهند و به همه چیز ملت اسلامی چشم دوخته‌اند، باشد.
 
مدیر گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، گفت: هدف طلبه این است که پس از آشنایی با مسائل علوم انسانی، به کتاب قرآن و سنت مراجعه کرده و از قرآن و روایات پاسخ مسائل علوم انسانی را پیدا کند و این امکان ندارد مگر مجتهد شدن در فهم کتاب و سنت که اگر کسی در فهم آن مجتهد نباشد، رفتن به سراغ کتاب و سنت و استفاده از آن مشروعیت ندارد.
 
وی بر تحصیل مقدمات فهم قرآن و روایات تأکید کرد و با بیان اینکه اگر کسی این مقدمات را تحصیل نکند به تفسیر به رأی و ضلال محکوم خواهد شد، ابراز کرد: طلاب اگر بخواهند وجودشان در حوزه مقدسه مشروع باشد به درس‌های فقه و اصول به جد بپردازند و خود را آماده فهم صحیح کتاب و سنت کنند، طوری نباشد که درس‌های مؤسسه مسأله فقه و اصول آنان را تحت‌الشعاع قرار دهد. /920/پ202/ی
ارسال نظرات