۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۶۶۳۳۳
حسین علایی در دانشکده قرآن و حدیث:

احتمالاً مشایی تأیید صلاحیت و انتخابات 4 قطبی خواهد شد/ هاشمی مخالف شورای رهبری بود

خبرگزاری رسا ـ حسین علایی به تبیین شرایط لازم برای تحقق انتخابات سالم پرداخت و با اشاره به ویژگی های رییس جمهور آینده احتمال داد انتخابات پیش رو 4 قطبی هاشمی، مشایی، ائتلاف 1+2 و جبهه پایداری باشد.
حسين علايي از كارشناسان مسائل استراتژيك و فرماندهان زمان جنگ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین علایی، استاد دانشگاه و سردار سابق در نشست سیاسی در دانشکده قرآن و حدیث شهرری، به تبیین شرایط لازم برای تحقق انتخابات سالم پرداخت و با تأکید بر این که ایجاد امکانات مساوی برای نامزدها از شرایط لازم برای برگزاری یک انتخابات سالم است، اظهار داشت: وظایف دولت‌ها 4 امر مهم حفظ تمامیت ارزی، برقراری امنیت، دادگستری و عدالت و یکسان برخورد کردن با همه و ایجاد رفاه عمومی است.
وی در خصوص وظایف دولت در خصوص برقراری رفاه عمومی عنوان داشت: دولت ها باید برای ایجاد رفاه به اقتصاد ملی بپردازند اما در شرایط فعلی اقتصاد رشد پیدا نمی کند مگر این که دولت ها در سیاست‌گذاریشان تولید ملی را اصل قرار بدهند.
بهترین شعار دولت ها برای مردم این است که پول کارتان را تبدیل به ثروت می کنیم
وی با بیان این که بهترین شعار دولت ها برای مردم این است که پول کارتان را تبدیل به ثروت می کنیم، گفت: بهترین دولت، دولتی است که مردم را توانا کند تا وابسته به ارتزاق از دولت نباشند بلکه وابسته به کار خودشان باشند و در واقع کار مردم را تبدیل به ثروت کند و بر سر سفره خود مردم بنشاند.
علایی با تأکید بر این که تولید ملی در اقتصاد ملی پاسخگوی رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه نیست، اظهار داشت: دولت  باید تولید را در عرصه بین المللی پیگیری کند و اقتصادهایی توانمند و پویا هستند که  محصولات بخش تولیدشان در عرصه های بین المللی عرضه شود.
وی افزود: چون دولت های جهان در حال نزدیک شدن به هم هستند، وظیفه دولت ایجاد تعامل با دولت های دیگر است و این بدین معنا نیست که ما آن دولت ها را در همه ابعاد ایدوئولوژی هم قبول داریم بلکه این تعامل ها تنها برای تأمین رفاه اقتصادی است.
در شرایط فعلی با دو چالش اقتصاد و سیاست خارجی روبرو هستیم
این استاد دانشگاه با بیان این که در شرایط فعلی با دو چالش بزرگ و اصلی، یکی در اقتصاد و دیگری در سیاست خارجی روبرو هستیم، گفت: گرانی کالا نشان دهنده بدی وضعیت اقتصاد است و شاخص دوم برای بررسی وضعیت اقتصاد، میزان اشتغال است. وقتی جوانان را در خیابان بیکار می بینید یعنی وضع اقتصادی خراب است.
وی در ادامه با اشاره به نقش بیکاری در وضعیت فرهنگی کشور افزود: دولت هایی که می خواهند کشور را اداره کنند، باید اولویت اولشان را اقتصاد و حل مسائل سیاست خارجی بگذارند و هر دولتی در سیاست خارجی خود باید به دنبال تعاملاتی برای ایجاد مناسبات اقتصادی با هدف تأمین رفاه عمومی باشد.
علایی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص عدم ورود نظامیان به سیاست اظهار داشت: ما معتقدیم باید همه فرامین امام را عمل کنیم و بر همین اساس و بر اساس قانون اساسی، نظامیان باید از استفاده از زور در جهت دهی به انتخابات و تحمیل رای بر مردم خودداری کنند و همچنین بحث عدم استفاده از امکانات دولتی برای تخریب یک نامزد رعایت شود همچنان که امکانات باید به اندازه مساوی برای همه نامزد ها فراهم شود.
سپاه در انتخابات دخالتی نخواهد داشت
وی در پاسخ به این سوال که آیا سپاه در انتخابات 88 ورود پیدا کرد یا نه؟، با بیان این که سپاه، بسیج، ارتش و همه قوای حکومتی باید نسبت به رای مردم بی طرف باشند و درست است که اصل حاکمیت دست خداست ولی اجرای آن به دست مردم است، افزود: من در سپاه مسئولیتی ندارم و از طرف برادران سپاه نمی‌توانم حرفی بزنم و در خصوص این انتخابات، مسئولین سپاه عنوان داشتند که ما در انتخابات دخالتی نخواهیم داشت.
وی افزود: من به پاسدار بودن خود افتخار می کنم و خدا را شاکرم که خدا توفیق داد بعد از جنگ تحصیل کردم اما در حال حاضر مسئولیتی در سپاه ندارم که در این خصوص پاسخ دهم.
آقای هاشمی در مذاکرات مجلس خبرگان مخالف شورایی شدن رهبری بود
سردار علایی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر این که «آیا آمدن سران فتنه و کسانی که قصد ایجاد شورای رهبری را داشتند، شروع یک فتنه جدید نیست؟» گفت: اولا شورایی بودن رهبری در قانون اساسی نیز آمده است اگر منظور شما در مورد مذاکرات خبرگان در مورد شورای رهبری است، آقای هاشمی در آن مذاکرات بعد از فوت امام مخالف شورایی شدن رهبری بود.
وی ادامه داد: اطاعت از رهبری یک حرف است، ابراز رای و نظر چیز دیگری است؛ ما فکر می کنیم هر چه را می پسندیم باید دیگران نیز بپسندند و آن چه را که ما نمی پسندیم دیگران نباید بپسندند. در انتخابات ساز و کار قانونی پیش بینی شده است و کسانی که در این ساز و کار شرکت کنند، حضورشان قانونی است و این مردم هستند که با رای خود انتخاب می کنند که چه کسی بیاید یا نیایید.
علایی تأکید داشت: با بیان این گونه صحبت ها خلاف قانون صحبت کرده‌ایم. ساز و کار کنونی موافق رای امام در انتخاب آزاد است و برای این که آزادی فراهم شود باید افراد آزادانه بتوانند از طریق قانونی برای ثبت نام اقدام کنند.
وی با بیان این که امام فرمود در اصل اسلام  دموکراسی هم هست، افزود: اصل اول در انتخابات این است که مردم انتخاب کنند و اصل دوم این است که کسانی که رای نیاوردند، رای مردم را بپذیرند.
من به عنوان مدافع یا مخالف کسی صحبت نمی کنم
علایی با تأکید بر این که باید در کشور بپذیریم که اصول قانون اساسی رعایت شود گفت: آقای هاشمی در آن مذاکرات بعد از فوت امام مخالف شورایی شدن رهبری بودند و نباید افراد را بین صفر و یک ببینیم؛ بین سیاه و سفید کلی رنگ وجود دارد و این جا من به عنوان مدافع یا مخالف کسی صحبت نمی کنم.
تحقق آزادی با خرف‌های مختلف
وی افزود: انتخابات فرصت خوبی است که توانایی های فکر کردن مطابق با اسلام را در خود توسعه دهیم و یکی از ویژگی های انقلاب، آزادی انتخابات است، وقتی شما فضایی نداشته باشید که حرف های متفاوت زده شود، آزادی در انتخاب محقق نمی شود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این درست بود که آقای هاشمی در ماجرای فتنه 88 و در آن شرایط حساس با توجه به این که وی رییس مجمع تشخیص مصلحت هستند با این که مخالف شورایی شدن رهبری بودند، بحث شورایی شدن رهبری را مطرح کنند، پاسخ صریحی نداد و در پاسخ به این سوال که آیا حضور وی با توجه به این که همسر وی در مصاحبه با خبرنگاری عنوان کرده بود آیت الله به سبب این که ساز و کار انتخابات درستی نداریم حضور پیدا نخواهد کرد کار صحیحی است عنوان داشت: افراد برای ثبت نام آزاد هستند و نظر همسر وی نمی تواند نظر خود او باشد.
علایی در پاسخ دانشجویی که از وی خواست تا با صراحت پاسخ دهد که آیا می پذیرید که سپاه در انتخابات 88 دخالت کرد؟ عنوان داشت: نظر من این است که بعضی وقت ها علیه خیلی ها حرف می زنند و به نفع بعضی ها هم حرف می زنند. مثلاً از وقتی یک هفته پیش زمزمه هایی از حضور  آقای هاشمی بود، علیه وی جلساتی تشکیل شد.
برکات دولت احمدی نژاد
وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص مقاله 19 دی از نگاهی دیگر و حمایت های نوری زاده از این مقاله و تجمع افرادی در درب منزل حسین علایی بیان داشت: از برکات دولت احمدی نژاد این است که خیلی ها بیکار شدند و فرصت نوشتن پیدا کردند و من هم در این 4 سال فرصت پیدا کردم تا کمی در خصوص مناسبت های تقویم بنویسم» و من در این مقاله در خصوص رژیم شاه و کارها و کشتارهایی که کرد و در نهایت مردم قدرت پیدا کردند و شاه سقوط کرد نوشته ام و به نظر من مقاله درستی است و من بعد این کار 6 بار نوشتم مقصود ما همان رژیم شاه بود ولی متاسفانه دوستان خودمان یک اتوبوس ادم را وارد شهرک سپاهی کردند که عبور و مرور خود ما کنترل می شود چه برسد به چنین افرادی و آن ها درب منزل ما شعارهایی دادند.
ما باید این توان و ظرفیت را ایجاد کنیم که با نظرات متفاوت دیگران برخورد مناسبی داشته باشیم
علایی با بیان این که من کتاب ولایت فقیه را 4 بار با دقت خوانده ام  که ببینم دیدگاه امام راجع به ولایت فقیه چیست عنوان داشت: ما باید این توان و ظرفیت را ایجاد کنیم که با نظرات متفاوت دیگران برخورد مناسبی داشته باشیم ؛ آیه «و جادلهم بالتی هی احسن» را قرآن در مورد کسانی که قرآن و دین و اسلام را قبول ندارد گفته است پس در مورد کسانی که دین و اسلام را قبول دارند باید بیشتر رعایت شود.
احتمالاً مشایی تأیید صلاحیت و انتخابات 4 قطبی خواهد شد
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از آرایش جریان های سیاسی مختلف در انتخابات پیش رو چه خواهد بود گفت: به نظر من احتمالا این انتخابات ،4 قطبی خواهد بود و  جریانی پشت اقای هاشمی و جریان دیگری احتمالاً از 2+1 و جریان دولت، آقای مشایی خواهد بود که «آقای احمدی نژاد نیز خیلی در این دو سه ماه در سفرهای استانی برای تبلیغ او  زحمت کشید» و یکی هم جریان جبهه پایداری و ما احتمالا با چهار قطب هاشمی، مشایی، ائتلاف 1+2 و جبهه پایداری رو برو خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا مشایی تأیید صلاحیت خواهد شد عنوان داشت به نظر من بله تأیید صلاحیت خواهد شد.
به کسی رأی می دهم که کشور را از بحران اقتصاد و سیاست خارجی خارج کند
علایی در پاسخ به آخرین سوال دانشجویی که پرسید به چه کسی رأی خواهید داد عنوان داشت: من به کسی رأی می دهم که کشور را از وضعیت بحرانی که فرمانده سپاه عنوان می کند خارج کند، به کسی رأی می دهم که کشور را از بحران اقتصاد و سیاست خارجی خارج کند و  اقتصاد را به سمت درست شدن ببرد و در تعامل با کشور های خارجی با سیاست رفتار کند نه این که قدرتشان را بپذیرد یا به طور کامل این قدرت ها را رد کند.
وی افزود: به کسی رأی می دهم که می تواند مسیر کشور را عوض کند و به دنبال رفاه باشد و  مخالفش را بپذیرد نه این که آن را حذف کند. /959/ز503/ع
 
ارسال نظرات