شماره 15 دوهفتهنامه الکترونیکی بابالکریمه منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ پانزدهمین شماره دوهفتهنامه الکترونیکی بابالکریمه با هدف آشنا کردن نسل جوان با ابعاد شخصیتی کریمه اهلبیت(ع) در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 15 دوهفتهنامه الکترونیکی باب الکریمه شامل دلنوشته، بانوان کریمه، مناسبتنامه، سخن سردبیر، شعر، معرفی کتاب، سبک زندگی، کرامات کریمه، پوستر و پادکست در فضای مجازی منتشر شد.
بیتالنور، اخبار کریمه، سبک زندگی کریمهها، خبرنامه ، نمایه حجاب، آرشیو، چند رسانهای و زیارت مجازی از دیگر بخشهای این دوهفتهنامه است و در بخش اخبار کریمه آخرین اخبار حرم حضرت معصومه(س) آمده است.
اسیر
در بخش دلنوشته این دوهفتهنامه با عنوان اسیر آمده است: تمام دنیای من اسیر لحظهایست که عاشقم، اسیر لحظهای که برگنبد طلایت چشم میدوزم و ندای یا فاطمه معصومه سرمیدهم، اسیر آغوشی که میپروراند عشق را.
چه اسارتی والاتر از اینکه تمام عشق دراین گوشه خاک آنچنان وجودت را صیقل دهد که تمام خدا را در وجودت ببینی و به اوج بندگی برسی، لحظه نابی است لحظهای که چشم بنده گناهکار در محاصره قطرات ندامت مشاهده گر این همه کبوتر است که همه گرداگرد مهربانی می چرخند.
مشاهدهگر گنبد مهربانی که میخواند مرا به سوی خود و من در این صحن و سرا پشت میکنم به هر آنچه هست و نیست، من برای بودن به این مأمن پناه می آورم و ازتو میخواهم تمام هست و نیست را به حق مادرت زهرا(س).
ازدواج در ایران امروز
در بخش سبک زندگی این دوهفتهنامه ذیل موضوع ازدواج در ایران امروز میخوانیم: پیشتر درباره نحوه انتخاب همسر در مقایسه دو سبک زندگی اسلامی و غربی پرداختیم، اما این سؤال همچنان پابرجاست که در جامعه کنونی ایران کدام یک از سبکها در این مرحله رواج دارد و اصولا هر کدام از سبکها و یا افراد متعلق به آنها چه شیوهای را برای نحوه انتخاب خود به کار میبرند.
اگر جوانان جامعه را که در زمان ازدواج بسر می برند، در دو گروه کلی متمایل به سبک زندگی کاملا اسلامی و سبک زندگی غربی تقسیم کنیم، تفاوت شیوه انتخاب همسر در میان آنها نیز به خوبی دیده میشود.
در میان جوانان سبک زندگی اسلامی خانواده حرف اول را میزند ترجیح انتخاب همسر در میان آنها از طریق خانواده است و هرگونه انتخاب را بر عهده خانوادههای خود میگذارند و به شیوه سنتی اما به صورت معقول و با شناسایی قبل که البته آنهم باید با درایت خانواده ها همراه باشد، اقدام به انتخاب همسر میکنند.
اما در سبک غربی، که شاید بتوان گفت شیوه غالب در جامعه کنونی ایرانی است، سبکی است که در آن دختران و پسران تمایل دارند تا عاشق یکدیگر شوند بعد اقدام به ازدواج کنند و در حقیقت در برابر این تجربه گذشتگان که عشق بعد از ازدواج تداومش بیشتر است، بایستند.
بر این اساس روابط دوستی بدون برقراری روابط دینی و شرعی در میان آنها رواج می یابد، دیگر دختران و پسران میخواهند ابتدا زوج مورد نظر خود را قبل از ازدواج خوب شناسایی کنند و بعد از اینکه به عشق و خلوص علاقه او پی بردند اقدام به ازدواج کنند، اما در اینجا سؤالی است که از کجا میتوان به خلوص این علاقه و عشق آگاهی پیدا کرد.
بر همین مبنا آشناییهایی از طرق مختلف در میان جوانان شکل گرفته است، دیگر محل کار و تحصیل تنها راه شناخت نیست، با حضور و وجود اینترنت دختران و پسران میتوانند ازمکانهای مختلف با یکدیگر آشنا شوند اما چقدر این شناختها حقیقی است جای بحث دارد.
در میان دو گروه که در سر دو طیف مذکور قرار دارند، جوانانی هستند که هم قیود مذهبی بر آنها حاکم است هم خواهان ازدواج برمبنای شناخت قبل از ازدواج هستند که در این حالت، این گروه نیز خواهان ازدواج با فردی هستند که بتواند خواستهها و تمایلات عاطفیشان را به درستی برطرف کنند.
این گروه از جوانان برای آنکه دچار دوستیهای قبل از ازدواج نشوند و به نوعی دچار گناه نگردند و در عین حال بتوانند فرد مطلوب خود را بیابند بعد از شناسایی اندکی اقدام به صیغه میکنند تا بتوانند در طی زمان صیغه فرد مورد نظر خود را شناسایی کنند، با آنکه صیغه حکمی دینی است و از موارد گفته شده و مورد تأیید ائمه(ع) به شمار میآید ولیکن رعایت نکاتی در این روابط بسیار مهم است، با بستن این عقد که به صورت موقت است، گاهی طرفین فکر میکنند رابطه آنها میتواند از حد یک شناسایی معمولی فراتر رود و وارد مراحل عاطفی و جنسیتی زناشویی شوند و این مرحله دیگر مرحله شناختی خود را از دست میدهند.
با اینکه این روش از نظر اسلام و با توافق طرفین بسته میشود، اما بسیاری از جوانانی که از این شیوه جهت شناسایی فرد مورد نظر خود استفاده میکنند، هرگز فرد انتخابی را به عنوان همسر دائم انتخاب نمیکنند، در حقیقت دخترانی که وارد این مرحله میشوند تنها به عنوان پلی برای ایجاد یک ارتباط موفق و شناسایی ایجاد رابطه موفق با همسر آینده برای این مردان به شمار میآیند.
یکی از دلایلی که سبب میشود بسیاری از خانوادهها و افراد از بسته شدن این پیمان در میان جوانان خود پرهیز کنند، وجود چنین خطراتی است و این عدم شناخت از سوی خانوادهها و همچنین افراد از استفاده این عقد، سبب ورود به چنین ورطهای است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از ازدواجهایی که بر اساس آشنایی و دوستی بوده است از دوام کمتری برخوردار بوده، هرچند میزان رضایت در آنها بیشتر است.
حضرت زهرا، مادری نمونه
در بخش دیگری از دوهفتهنامه بابالکریمه ذیل عنوان بانوان کریمه مطالبی به چشم میخورد که از این قرار است: الگوی کامل برای تمام زنان، بی شک دخت رسول اکرم(ص) است، با وجود اینکه متأسفانه اطلاعات جامع و کاملی از زندگانی آن حضرت در تاریخ روایت نشده است ولی میتوان با استفاده از گزارشات بدست آمده در تمامی نقشهایی که یک زن میتواند داشته باشد، از ایشان الگوپذیری کرد.
یکی از مهمترین مراحل زندگی یک زن، نقش مادری اوست، تربیت فرزند کار سخت و پیچیده ایست، برخی از کارهای کوچک اثری بزرگ در تربیت کودک دارند، در این راه بهتر است از تجربه بزرگان استفاده کرد و چه کسی بهتر از مادر اهل بیت(ع).
بررسی زندگانی حضرت زهرا(س) نشان میدهد که ایشان در امر تربیت فرزندانشان بسیار حساس و کوشا بودند.
نکته مهم اولیه در تربیت کودک، خصلتهای روحی و روانی مادر است که عامل مؤثری در تکوین شخصیت کودک بحساب میآید، بنابراین، هر مادری که میخواهد فرزندانی باایمان و خداشناس داشته باشد، شایسته است که در ابتدا بر ایمان و تقوای خود بیفزاید تا بتواند فرزندانی پاک و خداپرست را پرورش دهد.
حضرت زهرا(س) با هم فکری و همیاری پیامبر(ص) و علی(ع) زیباترین نامها را برای فرزندانش انتخاب کرد و حقی که بر عهده داشت به بهترین شکل ممکن ادا کرد.
از اساسیترین مسائلی که بزرگ بانوی اسلام، در منطق رفتاری خود در تربیت کودکانش بر آن تأکید میورزید، توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی در فرزندانش بود، ایشان روحیه تعبد و بندگی را در فرزدانش شکوفا میکرد و در حد طاقت آنها را با عبادات آشنا میکرد، بیدار نگه داشتن آن در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان گواه این مطلب است.
مادری که به تربیت فرزند خود علاقهمند است، باید خود، دارای فضایل اخلاقی باشد و همواره رفتار صحیح را رعایت کند تا فرزندانش با آسودگی خاطر، در عمل از او الگو گیرند.
حضرت زهرا(س) با عمل به آنچه میفرمود، فرزندانش را با اخلاق و رفتار اسلامی آشنا میساخت.
یکی از مهمترین نیازهای هر کودک برخورداری از عواطف پاک و مهر و محبت خانواده و خویشاوندان و والدین است، هنگامی که کودک از زلال محبت خانواده سیراب شد و عطش محبت و توجه عاطفی او برطرف گردید، با روانی آرام و سلامت و پرنشاط پا به عرصه اجتماع میگذارد تا همگان از برکات وجود او بهرهمند شوند، یکی از راههای پرورش شخصیت عاطفی کودک، ابراز محبت و از جمله بوسیدن است.
بازی زبان کودکان است، بازی کودکانه مادر با فرزندان، رشد جسمی و فکری کودک را سرعت میبخشد و احساسات پاک مادری را به او منتقل میکند، نشاط، شادابی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری و اعتماد به نفس را در او ایجاد و زمینه را برای ظهور استعدادهای نهفته کودک فراهم میآورد.
حضرت فاطمه(س) از همان دوران کودکی با فرزندانش هم بازی میشد و به این نکته نیز توجه داشت که در بازی، نوع الفاظ و حرکات مادر سرمشق کودک قرار میگیرد، بنابراین باید از کلمات و جملات مناسبی استفاده کرد، افزون بر این باید در قالب بازی و شوخی، شخصیت کودک را تقویت ساخت و او را به داشتن نیکیها و ارزشهای اکتسابی تشویق و راهنمایی کرد.
از وظایف والدین، دقت در سلامت جسم فرزندان است، حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان الگو و مادر نمونه، با حساسیت بالایی این مسأله را پیگیری میکرد و چنان چه فرزندانش بیمار میشدند، با توکل به خدا و دعا به درگاه او برای آنها طلب سلامتی میکرد.
نتیجه بیاعتنایی به حضرت معصومه(س)
در بخش کرامات حضرت معصومه(س) این ویژهنامه میخوانیم: آقای سید ابوالفضل رضوی زاده خادم حضرت معصومه (ع) نقل میکرد: چهل سال پیش فردی به نام حاج محمد علی که بنا و آینهکار بود، در حرم مطهر کار میکرد.
این فرد یک بار تعریف می کرد: با چشمان خود دیدم که خانمی در حال زیارت، دو دستش به ضریح چسبیده بود، مثل اینکه برق 220 ولت او را خشک کرده بود، با آنکه بسیار جیغ میکشید، دستهایش از پنجره های ضریح مطهر جدا نمیشد، از طرف آستانه به منزل آیتالله مرعشی نجفی(ره) رفتند و جریان را به ایشان اطلاع دادند.
مرحوم آقای نجفی(ره) به حرم مشرف شدند و دو رکعت نماز خواندند و دستهای خود را به سوی آسمان بلند کردند و با التماس گفتند: ای خانم، شما را به خدا و به خاطر جدم عنایتی کن، دستهای این زائر رها شود.
طولی نکشید که دستهای آن زن از ضریح جدا شد، آیتالله مرعشی نجفی(ره) به زن گفتند: چه بیاعتنایی نسبت به فاطمه معصومه(ع) مرتکب شدهای، هر چه زودتر استغفار کن تا بیبی از شما راضی شود.
پانزدهمین شماره دوهفتهنامه الکترونیکی بابالکریمه همراه با شمارههای قبلی این دوهفتهنامه در پایگاه اینترنتی بابالکریمه قابل مشاهده است و علاقهمندان میتوانند برای مشاهده و استفاده از مطالب آن به نشانی اینترنی www.babolkarimeh.com مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات