۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۵۳۶۳

طرح دانشنامه طب سنتی در حال تدوین است

خبرگزاری رسا ـ طرح دانشنامه طب سنتی اسلامی به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حال تدوین است.
کتابخانه جامع طب سنتي اسلامي

حجت‌الاسلام رحیمی ثابت از محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از آغاز تدوین طرح دانشنامه طب سنتی اسلامی از سوی این مرکز علمی پژوهشی خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح، کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی تدوین شد.

وی ادامه داد: پس از و تهیه تدوین نرم‌افزار کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، منتظر بازخورد این برنامه، درصد استقبال مخاطبان و همچنین پیشنهادها و انتقادها هستیم تا زمینه تدوین دانشنامه طب سنتی فراهم شود.

مدیر پروژه کتابخانه جامع طب سنتی اسلامی با بیان اینکه نرم‌افزار یاد شده روز گذشته در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی و عرضه شد، اظهار کرد: در این نرم‌افزار مجموع 935 کتاب و رسائل در1243 جزء، 310 عنوان رساله تصویری و625 عنوان تایپی گردآوری شده است.

وی افزود: 72 کتاب در طب قرآنی و روایی، 118 کتاب مرجع، 41 عنوان کتاب در طب عمومی، 58 کتاب در احکام، اخلاق و تاریخ پزشکی، 16عنوان کتاب طبی منظوم، 585 عنوان کتاب و رساله به زبان عربی، 315 عنوان به زبان فارسی، 35  عنوان به زبان اردو و انگلیسی با10 دوره لغتنامه، در این نرم‌افزار ارائه شده است.

حجت‌الاسلام رحیمی‌ثابت، گفت: 90 رساله مربوط به قبل از اسلام از بقراط و جالینوس و همه آثار طبی حکیمان بزرگ اسلامی مانند محمد زکریا رازی، ابوعلی سینا، زهراوی، ابن رشد، ابن نفیس، چغمینی، داود انطاکی، حکیم مؤمن، حکیم ارزانی و عقیلی خراسانی در این نرم‌افزار به چشم می‌خورد و اتصال واژه‌های متون به لغتنامه‌ها به بیش 120 هزار اصطلاح و واژه طبی می‌رسد.

وی با بیان اینکه مخاطبان این نرم‌افزار را پزشکان، پژوهشگران حوزه طب سنتی اسلامی و پژوهشگران آثار کهن ایرانی در برمی‌گیرند، اظهار کرد: برای تدوین این نرم‌افزار با استفاده از توان نرم‌افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 3 سال مستمر وقت صرف شد، پنج نفر به طور مستقیم درگیر تدوین این نرم‌افزار بودند و برای آماده‌سازی و علامت‌گذاری نیز بیش از این تعداد فعالیت داشتند.

این پژوهشگر حوزوی همچنین از انتشار نسخه‌های جدید این نرم‌افزار در آینده خبر داد و گفت: از آنجا که طب سنتی در حال گسترش است، نیاز به جمع‌آوری منابع در دسترس پژوهشگران دوچندان احساس می‌شود، از این‌رو جمع‌آوری منابع و آماده‌سازی آنها مانند یک سری مقدمات فیش‌برداری از متون انجام شده و نیازسنجی‌های پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است.

وی یادآور شد: منابع استفاده شده در نرم‌افزار، افزون بر اینکه از کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و بازار جمع‌آوری شده، تعدادی نیز توسط برخی اساتید از خارج کشور تهیه و در اختیار مرکز قرار گرفته است، آنهایی که قابلیت تصحیح و ورود متون بوده تایپ شده و آنهایی هم که این امکان را نداشته‌اند، تنها تصویر کتاب در نرم‌افزار گنجانده شده است. /920/ت302/ن

ارسال نظرات