۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۶۴۳۸۵
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

شیوه‌های انتقال مفاهیم اعتقادی و ارزشی به نوجوان

خبرگزاری رسا_ کارشناس حوزوی مسائل تربیتی کودک و نوجوان گفت: پدر و مادرها باید برای فرزندان به ویژه نوجوانان گوش شنوا باشند و این اجازه را به نوجوان بدهند که با آنها صحبت کند.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی رضا تراشیون، کارشناس مسائل تربیتی کودک و نوجوان، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث انتقال مفاهیم اعتقادی در دوران نوجوانی پرداخت و گفت: برای انتقال مفاهیم به نوجوانان چند مقدمه وجود دارد، اولین مقدمه شناخت شخصیت نوجوان است و اینکه مقابل او قرار نگیریم بلکه کنار او باشیم، یعنی برای نوجوانمان دوست و رفیق باشیم.

وی ادامه داد: دومین مقدمه استفاده از روش تغافل یا نادیده گرفتن اشتباهات است، که یکی ازموثرترین شیوه‌ها در این زمینه است، این مقدمات برای این است که نوجوان آرامش داشته باشد، آرامش برای نوجوان زمینه تفکر و تعقل در مسائل اعتقادی و ارزشی را فراهم می‌کند، وقتی ذهن نوجوانی تنش داشته و آرامش نداشته باشد، نمی‌تواند به موضوعات این چنینی بیندیشد.

مهارت محبت به فرزندان

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: این نکات برای این است که ذهن نوجوان آرامش داشته باشد که وقتی خواستیم محتوای ذهنی را برای او تبیین کنیم به خوبی دریافت کند، یکی از نکات این است که پدر و مادر باید تاکید بر محبت داشته باشند، پدر و مادری که رفتارهای خشن با نوجوان دارند، ذهن او را مشوش می‌کنند و ذهنی که تشویش پیدا کرد نمی‌تواند به مسائل ارزشمندی مثل مسائل دینی و اعتقادی فکر کند.

وی تاکید کرد: پدر و مادر محبت را در این عرصه نسبت به فرزندان اعمال کنند و این محبت را کلامی هم داشته باشند، یعنی محبت را نسبت به نوجوان در رفتار و گفتار هم نشان دهند، پدر و مادر در حضور فرزندان مناقشه و دعوا نداشته باشند، دوره نوجوانی دوره حساسی است و نوجوان به دنبال یک محیط امن می‌گردد، که آرامش پیدا کند اگر والدین در حضور نوجوان با یکدیگر مناقشه کنند آرامش او به هم می‌خورد.

حجت الاسلام تراشیون ابراز داشت: ما نمی‌گوییم پدر و مادر نباید با هم اختلاف داشته باشند، الان در اکثر خانواده‌ها اختلافاتی وجود دارد، اما اختلافات باید با تدبیر و در پستوی خانه‌ها حل شود، در منظر فرزندان نباید اختلافات را رو کنیم، تا آنها در جای دیگر غیر از خانه به دنبال آرامش باشند، آسیب دیگری که این اختلافات دارد این است که پدر و مادری که در حضور فرزندان دعوا می‌کنند ارزش خودشان را هم کم می‌کنند.

مهارت گوش دادن به نوجوان

این کارشناس تربیتی اظهار داشت: نکته مهم دیگر این که پدر و مادرها باید برای فرزندان به ویژه نوجوانان گوش شنوا باشند، این اجازه را به نوجوان بدهند که با آنها صحبت کند، گاهی اوقات پدر و مادر به دلایلی مانع صحبت کردن فرزندان می‌شوند، یکی از آن دلایل کمی وقت است، دلیل دوم اینکه حوصله ندارند بشنوند، دلیل سوم اینکه نمی‌توانند ارتباط شنیداری با فرزند برقرار کنند.

وی گفت: ما باید بدانیم که حرف زدن برای نوجوان مثل سوپاپ اطمینان روی دیگ بخار است، وقتی نوجوان صحبت می‌کند تلاطم‌های درونی او کم شده و تخلیه می‌شود، اگر ما به حرف‌های نوجوانمان گوش ندهیم و برای او وقت نگذاریم حتما به دنبال کسی دیگر برای شنیدن حرف‌هایش می‌گردد.

حجت الاسلام تراشیون در پاسخ به پرسش «دختری پنج ساله دارم که یک ارگ هدیه گرفته است و به شدت به آن علاقمند است و با توجه به اینکه ما خانواده مذهبی هستیم و دوست نداریم که فرزندمان با موسیقی مانوس شود چه باید بکنم، با توجه به اینکه نمی‌خواهم مستقیما این هدیه را از او بگیرم؟» گفت: موسیقی یک نیاز کاذب است نه یک نیاز حقیقی.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما همین است که فرزندانمان با موسیقی مانوس نشوند، باید با دقت‌هایی که والدین دارند، موسیقی از برنامه روزانه فرزندان حذف شود، یک اصل به نام اصل جایگزین وجود دارد، یعنی هر چه را بخواهیم از دست فرزندان دور کنیم، باید با چیز مناسب جایگزین کنیم، پدر و مادرها فرزندان را خوب می‌شناسند، می‌دانند به چه چیزی علاقه دارند، می‌توانیم با آنها وارد معامله شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نکته بعدی اینکه مانعی هم ندارد که مادر با قطع کردن یک سیم، کاری کند که ارگ از صدا بیفتد و برخی از علما اجازه داده‌اند که پدر و مادر این کار را انجام دهند و گناهی هم محسوب نخواهد شد، نکته مهمی که وجود دارد این که اطرافیان و دوستان ما اجازه این را نداشته باشند که هر وسیله‌ای را به عنوان هدیه به فرزندان ما بدهند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات