معاون پژوهش حوزههای علمیه:
برادران طلبه مانند خواهران ملزم به ارائه تحقیق شوند
خبرگزاری رسا _ معاون پژوهش حوزههای علمیه با اشاره به اینکه خواهران طلبه در مدت تحصیل موظف به ارائه تحقیق پایانی هستند، گفت: این امر موجب تقویت آنان در حوزه پژوهش میشود.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام سیدعلی عماد معاون پژوهش حوزههای علمیه در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی ویژه آثار پژوهشی طلاب جوان که پنجشنبه پنجم اردیبهشت در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام قم برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار برگزیده در این جشنواره مربوط به تحقیقات پایانی و پایاننامههای سطح دو و سطح سه بانوان طلبه است، اظهار داشت: چنانچه این امر در حوزههای علمیه برادران هم الزامی باشد به یقین سهم عمدهای در پیشرفت حوزهها خواهند داشت.
وی با بیان اینکه برای ارتقای وضعیت پژوهشی باید سه راهکار را در نظر داشت افزود: این سه راهکار شامل توجه به نظام و چرخه کارآمد نیازسنجی برای دستیابی به نیازهای روزآمد و معاصر، طراحی و نهادینه سازی فرآیند مناسب برای تولید دانش و تربیت نیروی انسانی مناسب و کارآمد که مهمترین زیرساخت آن دستیابی به نظام آموزش پژوهشگرا است به حساب میآید.
حجتالاسلام عماد وجود سازمان مناسب راهبری و اجرایی در امر پژوهش که باید دائماً در حال بازسازی و روزآمدسازی خود باشد را از دیگر بسترهای لازم برای ارتقای وضعیت پژوهشی دانست و افزود: هر طلبه در هر پایه و مقطع باید به صورت الزامی فعالیتهایی در عرصه پژوهش داشته باشد؛ در این مدل هر استاد قادر خواهد بود با توجه به فرآیند استاندارد و شاخصها، نیاز پژوهشی را شناسایی و به طلاب معرفی کند.
وی از تحصیل 30 هزار نفر در مقطع خارج فقه و اصول در حوزههای علمیه خبر داد و افزود: چنانچه هر یک از این افراد سالانه یک مقاله پژوهشی بنویسند یا مصاحبه شفاهی بر اساس مقالات پژوهشی ارائه دهند، حجم انبوهی از دانش در حوزهها تولید میشود و در این میان اگر تنها سه هزار مورد به چرخه نمایهسازی علوم انسانی جهان اسلام وارد شود رتبه ایران بیش از 10 پله ارتقا مییابد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه برادران با تاکید بر طراحی کارنامههای تحصیلی و پژوهشی در حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: تبلیغ و مدیریت هم در این میان دارای اهمیت ویژهای هستند و باید در دستور کار قرار گیرند.
وی با بیان اینکه نظام آموزش کشور و حوزههای علمیه باید پژوهشگرا باشد گفت: برای تحقق این هدف باید تدابیر ویژهای اندیشیده شده و مسیر راه مشخص شود./9191/د102/ی
ارسال نظرات