پیش از ظهر امروز؛
پیشنشست علمی کنگره بین المللی ابن شهر آشوب برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ پیشنشست علمی کنگره بین المللی ابن شهر آشوب مازندرانی با موضوع «محکم و متشابه از نگاه ابن شهر آشوب مازندرانی» به همت پژوهشگاه جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد فاکر میبدی، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در پیشنشست علمی کنگره بینالمللی ابن شهر آشوب مازندرانی که در پژوهشگاه جامعةالمصطفی العالمیه(مجتمع امین)قم برگزار شد به تبیین دیدگاه ابن شهرآشوب درباره محکم و متشابه پرداخت.
وی افزود: ائمه معصومان از جنبههای مختلفی به محکم و متشابه پرداختهاند اما نکتهای که در روایات وجود دارد این است که در بین ائمه(ع) کمتر وجود دارد که به صورت مصداقی به محکم و متشابه پرداخته باشند.
معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان این که احکام و تشابه به دلیل زیربنایی بودن آن یکی از مباحث مهم در عرصه قرآنشناسی است و خود قرآن هم به این نکته توجه داده است، اظهار داشت: محکم و متشابه که در حقیقت تفسیر صحیح بخشی از آیات قران است از روزگاران دور مورد توجه صاحبنظران حوزه تفسیر و علوم قرآن بوده و بزرگانی در این وادی گام نهاده و آثار ارزشمندی در این عرصه عرضه کردهاند.
حجتالاسلام میبدی خاطرنشان کرد: ابن شهر آشوب مازندرانی دانشمند برجسته قرن ششم از جمله متشابهپژوهانی است که به خوبی به این مسأله ورود یافته و در زمان خود به عطش تشنگان حقایق قرآن پاسخ مثبت داده است.
وی با اشاره به اینکه کتاب «متشابه القرآن» که در اسلوب بدیع، در شکل موضوعی و در محتوا بیبدیل است از آثار ابن شهر آشوب به شمار میآید، افزود: وی با توصیف بحث متشابه به بحر عمیق، تعریفی را از این مقوله ارائه داده است و به دنبال آن به شرح و تفسیر آیات متشابه پرداخته است.
معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) یادآور شد: ابوعبدالله محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی معروف به «رشید الدین» از عالمان بزرگ و معروف شیعه در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری است و زندگی و آثار او سراسر درس عبرت، معنویت، شور و شوق و الگوی ایمان و تلاش است.
وی ابراز داشت: اعتقاد ابن شهر آشوب این است که متشابه به آیهای اطلاق میشود که به دلیل التباس در معنا، مراد از ظاهر آن معلوم نباشد و به کمک دیگر ادله به معنای مراد برسد.
حجتالاسلام میبدی با اشاره به اینکه ابن شهر آشوب در طول زندگی پربار خویش همواره در راه احیای مکتب انسان پرور اهلبیت(ع) و رشد و استحکام حوزههای علوم اسلامی کوشش فراوانی از خود نشان داده است، گفت: ابن شهر آشوب دانشمندی بود که در تمام علوم اسلامی مقامی بس بلند به دست آورد و در تربیت شاگرد و تحقیق و تصنیف تا واپسین لحظات زندگی تلاش کرد.
وی اظهار داشت: ابن شهر آشوب اعتقاد دارد که تشابه ممکن است به وضع لغوی یا به اقتضای عقل و یا به سبب شرع باشد ولی بر این اساس مواردی که احتمال چند معنا دارد و یا موهم تناقض و یا منسوخ شده است، متشابه به شمار میآید.
معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ابن شهر آشوب در نزد پدر، جدش و بزرگانی چون شیخ طبرسی، عبدالواحد آمدی و قطب الدین راوندی سطوح عالی علم و ادب را گذرانده، افزود: این فقیه فرزانه در راه کسب علم و معرفت و برای استفاده از محضر دانشوران بزرگ شیعه در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری سالها از این شهر به آن شهر و از این دیار به آن دیار در حال مهاجرت و گشت و گذار بوده است.
وی گفت: باور ابن شهر آشوب حداقل در متشابهات قرآن است و آن را تفسیر پذیر و تفسیربردار حتی برای غیرمعصوم میداند و به نظر او سه مورد همچون تشویق به تدبر در آیات، جدایش عالم از جاهل و عربیت قرآن فلسفه تشابه است.
حجتالاسلام میبدی ابراز داشت: این دانشمند بلند آوازه شیعه پس از سالیانی اقامت در حوزههای علمیه ایران و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرتهای علمی در سرزمینهای مختلف ایران همچون مازندران، مشهد مقدس، نیشابور، سبزوار، ری، کاشان، اصفهان و همدان در سال 547 ق. با کولهباری از دانش و معنویت از شهر همدان به بغداد عزیمت کرد.
وی با اشاره به اینکه ابن شهرآشوب هر علمی از علوم اسلامی را که به حد کمال دارا بود، گفت: ابن شهر آشوب در بغداد که پایتخت بنیعباس و مشهورترین مرکز علوم اسلامی آن روزگار بود، اقامت گزید و به تدریس علوم و فنون مختلف پرداخت و در آن رشتهها کتابهای مختلف نوشت.
معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ابن شهر آشوب در پیکره اصلی کتاب متشابهالقرآن به توجیه و تأویل آیات متشابه میپردازد و آن را به صورت موضوعی و در 10 باب و بر پایه علوم موضوعه زمان خود مورد بررسی قرار داده است.
وی با بیان اینکه ابن شهرآشوب، قهرمان عرصه قلم و نگارش، در اکثر علوم اسلامی اعم از فقه، اصول، کلام، حدیث، تاریخ، تفسیر، رجال و دیگر علوم بوده است، افزود: ابن شهر آشوب تألیفات و تصنیفاتی ارزنده، آموزنده و بیسابقه از خود به یادگار گذاشته که هر یک در نوع خود مهم و نشانگر نبوغ فکری و مقام والای علمی او است.
حجتالاسلام میبدی در پایان اظهار داشت: کتابهایی همچون «متشابه القرآن و مختلفه»، «مناقب آل ابی طالب(ع)»، «معالم العلماء» و «مثالب النواصب» از جمله آثاری است که همواره مورد توجه و عنایت عالمان و دانشمندان قرار گرفته است./907/پ201/پ
ارسال نظرات