۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۶۲۶۸۵
با محوریت آثار پرحرفی از نگاه قرآن و حدیث؛

مراسم تواصی به حق در دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم تواصی به حق با محوریت آثار پرحرفی از نگاه قرآن و حدیث در دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
مراسم تواصي به حق
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، مراسم تواصی به حق با محوریت آثار پرحرفی از نگاه قرآن و حدیث با حضور پژوهشگران، مدیران و کارکنان مؤسسه دارالحدیث و نیز دانشجویان و دست‌اندرکاران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
حجت‌الاسلام  مسعودی خمینی، رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)، در این مراسم گفت: هرکه گفتارش فراوان شد خطایش فزونى پیدا می‌کند.
وی افزود: صحبت کردن، نیاز طبیعی و ضرورت وجود اجتماعی انسان است ولی مثل هر نیاز دیگر آدمی همچون خوابیدن و غذا خوردن ممکن است در آن افراط و تفریط صورت بگیرد.
رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) اظهار داشت: بهتر است نیازهای طبیعی انسان در حد اعتدال باشد و این امر آثار بدی در رزق و روزی دارد، اگر کسی قرار باشد که سه ساعت کار کند و در میان آن قابل اعتنایی صحبت کند و پول سه ساعت را بگیرد، آیا پولی که می گیرد درست است، اگر بگوید ده دقیقه اضافه کار می‌ایستد آن وقت به خودش ضرر می‌زند.
حجت‌الاسلام  مسعودی خمینی درباره آسیب‌های وارد بر پرحرفی تصریح کرد: اگر در حال تحقیق هستید و یا مقاله می‌نویسید، در میان تفکر شما کسی بیاید و پرحرفی کند و یا شما بروید با کسی مشغول صحبت شوید فکر متمرکز نمی‌شود و معلوم نیست آن تحقیق ارزشمند باشد.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: زیاد صحبت کردن آسیب‌های اخلاقی نیز می‌آورد، جمله‌ای به آیت‌الله مظاهری منسوب شده که ایشان فرموده اند: «دیگه چه خبر» باید از فرهنگ ایرانی حذف شود.
وی ابراز داشت: پس از پرسیدن دیگه چه خبر، کم کم با پرحرفی به مرز غیبت، سخن چینی و تهمت نزدیک می‌شویم و جدای از این مسائل اتلاف فرصت و انرژی است و وقت ما را هدر می‌دهد.
رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)، اظهار کرد: رسول خدا(ص) مى فرمایند:«لا تکثِروا الکلام بِغیرِ ذِکرِ اللهِ»، زیاد حرف زدن انسان را دچار قساوت قلب می کند.
وی افزود: همچنین از امام علی (ع)نقل شده است«مَنْ کَثُرَ کَلامُهُ کَثُرَ خَطَأُهُ، وَ مَنْ کَثُرَ خَطَأُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ، وَ مَنْ قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ، وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ، وَ مَنْ ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النّارَ؛ هرکه گفتارش فراوان شد خطایش فزونى گرفت و هرکه خطایش بسیار گشت حیایش اندک شد و هر که حیایش اندک شد پارساییش کم شد و هر که پارساییش کم شد دلش مرد و هرکه دلش بمیرد وارد آتش شود».
حجت الاسلام مسعودی خمینی با اشاره به انتخابات پیش‌رو ابراز داشت: زمینه قضاوت و داوری درباره افراد آماده است، ما باید سرنوشت خود را تعیین کنیم، پس وظیفه خود را بشناسیم.
وی افزود: کسی که پرحرفی می‌کند یا وظیفه خویش را نمی‌شناسد، یا تفریح سالم ندارد و یا می‌خواهد خودنمایی کند و بگوید من اطلاعات زیادی دارم.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث با تأکید بر درمان پرگویی بیان داشت: خودنمایی را ریشه یابی کنیم و کنار بگذاریم، شیوه اساسی درمان و معالجه پرگویی پیام اصلی قرآن کریم است که حرف را جز اعمال بیان کرده است.
وی به تفسیر آیات 16 تا 18 سوره (ق) پرداخت: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ، إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ، مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ؛ما آدمى را آفریده‌ایم و از وسوسه‌هاى نفس او آگاه هستیم، زیرا از رگ گردنش به او نزدیکتریم، هنگامی که آن دو فرشته فراگیرنده از جانب راست و از جانب چپ نشسته‌اند و هر چیزی را دریافت می‌کنند، انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی‌آورد مگر این‌که همان دم، فرشته‌های مراقب و آماده برای انجام مأموریت و ضبط آن است».
حجت الاسلام مسعودی خمینی تأکید کرد: تمام افکار آدمی اگر به زبان بیاید فرشته‌ها که در دو سمت چپ و راست ما نشسته‌اند و برای این کار حاضر هستند، ثبت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر نسبت به افراد صحبت هایی کرده ایم که توهین آمیز بوده و شخصی را آزرده کرده همین حالا از همدیگر معذرت‌خواهی کنیم و استغفار کنیم و طوری حرف نزنیم که سبب آزرده کردن کسی شویم.
رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) ابراز داشت: در دوران انتخابات ، شخصیت افراد را نشکنیم، غیبت کسی را نکنید، به کسی تهمت نزنید تا انشالله مؤسسه دارالحدیث از این انتخابات مثل همه امتحانات دیگر سربلند بیرون بیاید.
حجت الاسلام مسعودی در پایان با این قطعه شعر سخنان خود را به پایان رساند:دهان را ز ناگفتنی ها بشوی، که بسیار گفتن برد آبروی، از آن مرد دانا دهان دوخته، که بیند که شمع از زبان سوخته.
گفتنی است، جلسه هفتگی تواصی به حق، با حضور پژوهشگران، مدیران و کارکنان مؤسسه دارالحدیث و نیز دانشجویان و دست‌اندرکاران دانشگاه قرآن و حدیث در نمازخانه مؤسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث برگزار شد./907/د101/ن
ارسال نظرات