وسائل ارتباطی جدید در ترویج معارف تأثیر بسزایی دارد
![تبليغ ديني](/Original/1391/07/26/IMAGE634861687467812500.jpg)
حجتالاسلام والمسلمین محمد قائینی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت هجرت کوتاه مدت و بلند مدت طلاب به مناطق و روستاها، گفت: تبلیغ معارف و احکام دین حقی است که خدا برای مردم قرار داده و روحانیان به عنوان واجب کفایی موظف به انتقال آنان به عموم مردم هستند.
وی افزود: کسانی که زمینه ترقی چندانی در مراکز علمی حوزه ندارند، ضرورتی در باقی ماندن آنان وجود ندارد و میتوانند به صورت دائم به مناطق دوردست، روستاها و شهرستانها هجرت کرده و به تبلیغ دین و معارف بپردازند.
این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: هرچند جامعه اسلامی ما نیاز فراوانی به مبلغ و روحانی دارد اما طلابی که قابلیت پیشرفت دارند، ضرورت باقی ماندن آنان در مراکز علمی حوزه بیشتر است چراکه پیشرفت در این مراکز میتواند سبب تربیت طلاب دیگر شده و هرچه طلبه بیشتری تربیت شود، نتیجه مطلوبتری نیز در امر تبلیغ حاصل میشود.
وی تصریح کرد: لازم نیست همه تحصیل خود را برای تبلیغ دین ترک کرده و به هجرت دائم بپردازند، بلکه افراد با استعدادی که قابلیت پیشرفت در مراکز علمی دارند میتوانند میان تبلیغ و تحصیل را جمع کرده و تنها در ایام تعطیلات همچون تابستان، ماه رمضان و محرم به تبلیغ معارف دینی بپردازند.
حجتالاسلام والمسلمین قائینی تأکید کرد: غرض از تبلیغ نقل معارف به دیگران است و این انتقال مراتبی دارد؛ برخی از مراتب تبلیغ و انتقال معارف با تحصیلات ابتدایی حوزه نیز به دست میآید اما برخی دیگر نیاز به تحصیلات طولانی تر و کسب معارف بیشتری دارد.
وی با بیان برکات و دستاوردهای تبلیغ و هجرت طلاب و روحانیان به مناطق مختلف، گفت: اگر دیده میشود که اطلاعات دینی مردم و دانش مذهبی آنان افزایش پیدا میکند به واسطه هجرت و تبلیغ روحانیان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: بر خلاف طلبه شدن و تحصیل دروس طلبگی که واجب کفایی است، تحصیل معرفت و علم به وظائف و معارف وظیفهای همگانی بوده که بر عموم مردم واجب است و از آنجایی که همه مردم نمیتوانند زمانی را برای تعلم در مراکز علمی اختصاص دهند، گروهی باید برای پر کردن این خلأ، پس از تحصیل علم به شهر خود بازگشته و معارف را به دیگران انتقال دهند.
حجتالاسلام والمسلمین قائینی با اشاره به کاربرد امکانات تبلیغی روز در کیفیت بخشی تبلیغ، اظهار داشت: در گذشته، تبلیغ تنها به صورت حضوری و شخصی شکل میگرفت به این معنی که شخص باید در محل و مکان تبلیغی خود حضور فیزیکی داشته باشد اما امروزه با امکانات رسانهای موجود میتوان مطالب را در یک لحظه به نقاط فراوانی انتقال داد.
وی ادامه داد: هرچند وسائل ارتباطی جدید مفاسد فراوانی دارد اما محاسن زیادی نیز به همراه دارد و در مجموع میتواند برای تحکیم، تعلیم و نقل معارف به دیگران به صورت وسیع و گسترده تأثیر بسزایی داشته باشد.
این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: با توجه به اینکه احتمال دارد روایات مربوط به ارتباط با شرق و غرب در زمان حضرت بقیةالله(عج) ناظر به وسائل و امکانات جدید و رسانههای امروزی باشد، طلبهای که بتواند به تناسب از امکانات روز در امر تبلیغی خود استفاده کند، به کیفیت بالایی در این امر دست مییابد./997/ت302/ی