جلسه پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع فاطمیه برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ نخستین جلسه از سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع فاطمیه با حضور «حجتالاسلام مهدی عدالتیان»، استاد حوزه و دانشگاه، در سالن اجتماعات مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعهالمصطفی، نخستین جلسه از سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع فاطمیه به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی مشهد و با حضور «حجتالاسلام مهدی عدالتیان»، استاد حوزه و دانشگاه، در سالن اجتماعات مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.
در این نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، حجت الاسلام عدالتیان گفت: شرایط زهرای اطهر(س) به گونهای است که اگر ایشان به عنوان مدافع و لایت در بین مسلمانان معرفی شوند دیگر هیچ خدشه و شبههای ولایت را تهدید نمیکند و همه ما به خوبی میدانیم که ایشان به عنوان نزدیکترین شخصیت به امیرمومنان علی(ع) و اولین مدافع و شهیده راه ولایت هستند و کسانی که با مطرح شدن اصل ولایت موقعیتشان به خطر میافتد درصدد هستند تا حضرت فاطمه(س) را به عنوان بزرگترین مدافع ولایت و جدیترین عامل افشاگری مورد هجمه و شبهه قرار دهند تا با کتمان شهادت این صدیقه شهیده هم مانع مطرح شدن اصل ولایت شوند و هم از افشا شدن اعمال و رسوایی عدهای که در پس پرده تزویر بیعت خود با رسول خدا(ص) را شکستند، جلوگیری کنند.
وی افزود: موقعیت برجسته ایشان نزد رسول خدا که در منابع معتبر شیعه و اهل سنت به مراتب نقل شده است عبارت از جلوه عصمت حضرت زهرا(س) است که از سوی پیامبر(ص) با نسبت دادن آیه تطهیر به ایشان ثابت شد، معرفی ایشان به عنوان اول بانوی بهشتی از سوی رسول خدا(ص)، معرفی حضرت فاطمه(س) به عنوان محور رضا و غضب پروردگار از سوی پیامبر(ص) است.
این استاد حوزه و دانشگاه دلایلی همچون مخالفت صریح حضرت صدیقه طاهره(س) با غاصبین خلافت و از همه مهمتر اینکه حضرت زهرا(س) به عنوان مهمترین مهر ولایت، وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) محسوب میشوند را از مهمترین دلایل وارد آمدن هجمهها و شبهات به حضرت زهرا(س) عنوان کرد.
حجت الاسلام عدالتیان تصریح کرد: مسأله شهادت حضرت(س) مسأله مبهمی نبوده است چرا که کشته شدن این بزرگ بانوی دو عالم در اکثر کتابها و کتابخانههای قدیمی در سراسر جهان اسلام بایگانی شده است، حال اینکه چرا مدتی است که رحلت ایشان به عنوان شهادت معرفی میشود به این دلیل است که به علت اختناقهای شدیدی که در طول تاریخ همواره شیعه را تهدید میکرده، بیان حقایق به راحتی امروز ممکن نبوده است و گرنه در همه جای تاریخ اسناد بیانگر شهادت حضرت زهرا(س) هستند نه رحلت و بعد اینکه بحمدالله در نظام جمهوری اسلامی تعظیم شعائر بیشتر صورت میگیرد و همان روایت 95 روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) که معتبرتر از سایر روایتها در شهادت حضرت فاطمه(س) است، روز عزای عمومی و تعطیل رسمی در سراسر کشور اعلان شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت علی(ع) با آن همه رشادت و جوانمردی به دفاع از همسرش برنخواسته و سکوت اختیار کرده است، اظهار داشت: محبت اولیای خدا دارای مراتب و درجات است و در قرآن کریم آمده است«والذین امنوا اشد حبا لله» به این معنا که در نزد افراد با ایمان بالاترین درجه محبت به خدای متعال اختصاص یافته است و در این راه حاضرند با جان و مال خویش معامله کنند، همانگونه که امام حسین(ع) در راه عشقبازی با خدای متعال از همه چیز خود گذشت.
وی خاطر نشان کرد: بعدها مولا علی(ع) در وصف تحملش در ظلم بر فاطمه(س) در آن واقعه اسف بار فرمود، درحالی بر آن مصیبت صبر کردم که گویا خار در چشم و استخوان در گلو داشتم.
در ادامه نیز شبهاتی نظیر اکرام فاطمه(س) از سوی رسول خدا به خاطر محبت پدری، اعتراض به همسایه آزاری زهرای اطهر(س) بر اثر گریههای مداوم پس از رحلت پیامبر(ص) مطرح شد./907/د102/ن
ارسال نظرات