۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۶۰۶۵۱
استاد حوزه علمیه قم:

عزاداری‎ها توأم با فراگیری معارف فاطمی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم حضرت فاطمه زهرا(س) را بزرگ‌ترین دلیل حقانیت و مظلومیت شیعه دانست و گفت: امروزه ملت ما برای آن حضرت در حالی عزاداری می‌کند که با معارف فاطمی آشنا نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در دفتر نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، با بیان این که حضرت فاطمه(س) بزرگ‌ترین دلیل حقانیت و مظلومیت شیعه است، گفت: ابتدا باید معارف حضرت فاطمه زهرا(س) را بفهمیم سپس برای آن حضرت عزاداری کنیم، اما امروزه ملت ما برای آن حضرت در حالی عزاداری می‌کند که با معارف فاطمه(س) آشنا نیست.

استاد حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چرا تاکنون زمان شهادت آن حضرت به درستی اعلام نشده و قبر وی تاکنون ناشناخته است، بیان داشت: همه این موارد به سبب مظلومیت آن حضرت و ظلم‌هایی است که از سوی خلیفه اول و دوم بر حضرت فاطمه الزهرا(س) وارد شده است، به طوری که آن حضرت وصیت کرده شبانه مرا غسل و کفن کرده و قبر مرا هم‌سطح زمین کنید تا کسی قبر مرا نشناسد.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) آنقدر مظلوم بوده که حتی پس از شهادتش حیدر کرار نتوانست در منزل خود مراسم سوگواری برای آن حضرت برپا کند.

 استاد حوزه علمیه قم در ادامه ایمان و علم را دو عامل مهم در رفعت درجه انسان عنوان کرد و گفت: اگر این دو عامل با هم در وجود انسانی جمع شد انسان را به درجات رفیع نزد خداوند می رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ایمان را انگیزه و سبب اصل خلقت وجود انسان بیان کرد و افزود: تصمیم گرفتن هر چیزی بر تشخیصش فرع است؛ بنابراین علم تشخیص و ایمان، تصمیم است که ایمان بدون علم ناقص بوده و انسان را به کمال نمی رساند.

وی ازدواج، ایمان و علم را بسیار نیکو عنوان کرد و بیان داشت: مولود این ازدواج حکمت است که مافوق علم است؛ چراکه علم ممکن است با واقعیت مطابقت داشته و یا نداشته باشد ولی حکمت به یقین مطابق با واقعیت است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: حکمت چیزی نیست جز آنچه که می گوییم و  آنچه که می بینیم؛ پس صاحبان حکمت اجری بسیار نزد خداوند دارند و آن چیزی جز درجه ای رفیع در دنیا نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری بیان داشت: بازار، کارگاه و کارخانه ایمان، مسجد و محضر عالم است اما مهم ترین جایی که باید در پی آن بود دل و ضمیر وجودی انسان است.

این استاد حوزه در پایان با اشاره به روایتی از حضرت عیسی(ع) تصریح کرد: علم هم نه در اوج آسمانهاست و نه در زیر زمین ها، بلکه علمی که خداوند از انسان انتظار دارد در وجود خودش نهفته است./9457/پ202/ب

ارسال نظرات