استاد حوزه علمیه:
تندروی و کندروی نسبت به ولایت انسان را به خطا میاندازد
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: بسیاری افراد هوشمندی لازم را در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و مانند آن ندارند، فکر میکنند کاری که انجام میدهند درست است، شخصیتها و افراد فعالیتها را بر معیار رهبری منطبق کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام جواد محدثی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در درس اخلاق رسانه که در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: داشتن مبنا و حجت در تمام کارهای انسان ضروری، منظور از داشتن مبنا و حجت این است که انسان اگر درباره کار مورد سؤال قرار گرفت، بتواند آن کار را به مبنایی منطقی مستند کند.
وی افزود: امام علی(ع) در پایان عهدنامه مالک اشتر توصیه میکنند که سعی کن کارهای تو بر آیه قرآن، حدیث رسول خدا(ص) و سنت، عمل و سیره امام علی(ع) در حکومت و این عهدنامه استوار باشد، این مسأله نیز برای ما مطرح است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: ما نیز باید کارها، نوشتهها و گفتارهای خود را بر یکی از اصول منطبق بر قرآن، سیره و سنت پیامبر(ص)، منطبق بر خط مشی رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی مستند کنیم.
حجتالاسلام محدثی با اشاره به عرضه کردن عقاید عبدالعظیم حسین بر امام هادی(ع) بیان کرد: عبدالعظیم حسنی کار هوشمندانهای برای محک اعتقادات خود انجام داد، بسیاری این هوشمندی را در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و مانند آن ندارند، فکر میکنند کاری که انجام میدهند درست است، برایشان تردید و شبهه در بیراهه رفتن ایجاد نمیشود.
وی ادامه داد: ما نیز باید مواضع خود را با رهبری هماهنگ کنیم و نه از ایشان دور بیفتیم و نه از ایشان عقب بمانیم، تندروی و کندروی نسبت به مقام ولایت انسان را به خطا میاندازد و انسان در هنگام بازخواست جوابی ندارد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت آسیبشناسی در بحثهای اخلاقی اظهار داشت: انسان باید اگر صفات خوبی دارد، آسیبهای احتمالی واردشونده به این صفات را در نظر بگیرد تا این صفات خوب را از دست ندهد.
وی گفت: در موضوعات اخلاقی باید مرزبندیها مشخص شود، به عنوان نمونه مرز میان حفظ شأن و تجملپرستی، وقار و کبر، سبکی و تواضع، تشویق و چاپلوسی، سخاوت و اسراف، حزم و احتیاط، اقتصاد و بخل، شجاعت و تهور باید مشخص شود، حد صحیح صفات اخلاقی باید به درستی شناخته شود.
حجتالاسلام محدثی ادامه داد: همچنین ما در تعالیم اخلاقی اسلام صفاتی مخالف یکدیگر داریم که دستیابی به آنان سبب شناختن جایگاه ویژه آن است، رحم و انتقام دو صفت اخلاقی است که انسان برای متخلق شدن به آن نیاز به شناختن جایگاه آن است.
وی بیان کرد: در پدیدههای اجتماعی نیز تندروی و کندروی وجود دارد، در ابتدای انقلاب نیاز به معرفی چهره انقلابی اسلام بود، اما در دوران اصلاحات مفاهیم جهاد و شهادت را زیر سؤال بردند، و گفتند اسلام دین رأفت، صلح و رحم هستند، اسلام هر دو این چهرهها را دارد، اما هر کدام در جایگاه خود معنا مییابد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه تشخیص هنگام رحم و انتقام در مجازات مجرمان نیز وابسته به شناختن جایگاه ویژه خود است، ادامه داد: عیبجویی و تجسس نیز از این دو صفات متضاد است که این دو امر مورد ابتلای اهالی رسانه است.
وی بیان کرد: رصد کردن عیوب دیگران در احادیث نزدیکترین حالت به شرک شناخته شده است، همچنین سادهلوحی و پذیرفتن هر خبری از دیگران بدون تحقیق و تجسس نیز مورد مذمت واقع شده است، باید جایگاه تجسس و تحقیق و نادیده گرفتن عیبها شناخته شود.
حجتالاسلام محدثی بیان کرد: به عنوان مثال در مورد ازدواج نیاز به عیبجویی حتی در موارد ریز است، موضوع مدارا و قاطعیت و سرسختی نیز از این دو صفت است که باید جایگاه عمل به این دو صفت باید تبیین شود.
وی ادامه داد: حفظ اسرار نیز و گفتن جرایم و افشاگری برای جلوگیری از فساد نیز از این دو صفات متضاد محسوب میشود، ما با دو تکلیف متضاد روبرو هستیم، از طرفی حفظ آبرو لازم است، اما از طرف دیگر گفته شده برخی از مجرمان باید آبروی آنان ریخته شود، که فهم جایگاه این دو امر مورد نیاز اهل قلم و رسانه است./914/پ202/ن
ارسال نظرات