۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۵۷۵۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

سطحی‌نگری آفت بزرگ دست‌یابی به علوم انسانی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با تفاوت قائل شدن میان تأسیس علوم انسانی اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: سطحی‌نگری و عدم توجه به مبانی نظری در علوم آفت بزرگی محسوب می‌شود.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحسین میرمعزی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، پیش از ظهر جمعه در نشست علمی «بایسته‌های علوم بین رشته‌ای، مطالعه موردی اقتصاد اسلامی» که در انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: سطحی‌نگری و توجه نداشتن به مبانی نظری در علوم آفت بزرگی محسوب می‌شود.

وی افزود: وی با اشاره به این‌که مدخل ورود به بحث اقتصاد علوم بینارشته‌ای نیست، افزود: علوم بینارشته‌ای دو علم است، بدون این‌که هیچ‌ کدام از آن‌ها داعیه نفی دیگری را داشته باشد، این دو علم با یکدیگر ترکیب می‌شوند و علم جدیدی به وجود می‌آورند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در علوم بینارشته‌ای هیچ علمی ناظر به نفی دیگری نیست، باید پرسید آیا علم اقتصاد اسلامی یک علم بینارشته‌ای است، یعنی ما دو علم اقتصاد و اسلام را داریم که این دو می‌خواهد با یکدیگر ترکیب شوند.

وی ادامه داد: آیا اقتصاد بر اساس دستگاه و مکتبی تولید نشده است؟ به عنوان مثال اقتصاد سرمایه‌داری علمی است که تولد و تکامل آن مبتنی بر یک مکتب بوده است.

حجت‌الاسلام میرمعزی گفت: منظور از اقتصاد اسلامی علم اقتصادی است که آن اقتصاد مبتنی بر اساس ارزش‌ها و بینش‌های اسلامی شکل گرفته است، پس ابتدا باید موضوع اسلامی‌سازی علوم انسانی یا تأسیس علوم انسانی اسلامی است.

وی با بیان این‌که در اسلامی‌سازی علوم انسانی، علم وجود دارد اما ما می‌خواهیم ویژگی‌های اسلامی را در آن به وجود آوریم، ابراز داشت: علم اقتصاد متعارف را باید ابتدا نظریه‌ها و قضایای آن را مطالعه کنیم و سپس عناصر بدیل اسلامی را در آن جایگزین کنیم.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: همچنین می‌توان از ابتدا علوم انسانی را بر اساس اسلام نوشت و دیگر به آموزه‌های انسانی دیگر مکاتب توجهی نکرد، این مسأله تأسیس علوم انسانی اسلامی است.

وی ادامه داد:‌ در اسلامی‌سازی علم اقتصاد باید علم اقتصاد را خوب فهمید، اما در مواردی که با مبانی اسلام تعارض دارد نباید از آن علم پیروی کرد.

حجت‌الاسلام میرمعزی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد اسلامی را علم بین‌رشته‌ای دانستیم، نباید در موضوع اقتصاد تغییری صورت دهیم و از این رو اسلامی‌سازی دیگر معنایی نمی‌یابد.

وی با اشاره به این‌که علم اقتصاد مبنای تجربی دارد، گفت: موضوعاتی مانند تقوا و انفاق که دیدی غیرتجربی و تجریدی دارند نیز در اقتصاد تأثیرگذار هستند، ما تنها علت فقر را مادی نمی‌دانیم، از این رو در تحلیل باید با نگاه تجریدی نیز وارد بحث شد./914/پ202/ن

ارسال نظرات