۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۵۷۴۴۴

آیت الله مصباح ارتحال آیت الله خوشوقت را تسلیت گفت

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی در درس اخلاق هفتگی خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ارتحال عالم و عارف روشن ضمیر آیت الله خوشوقت را تسلیت گفت.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم، در بیان یکی از حکمت های گرفتاری ها و مصیبت های دنیا، اظهار داشت: شاید بتوان گفت خداوند می خواهد از این راه ما را متوجه خود کند؛ هنگامی که انسان غرق در نعمت است یادی از خدا نمی کند اما با یک شوک توجه پیدا می کند و ادامه این حالت وی را به تکامل می رساند.


وی افزود: علامه طباطبایی از قول آیت الله سیدعلی قاضی نقل می کرد گاهی خدا فردی را مدت ها به مرضی مبتلا می کند تا سرانجام یک بار از اعماق دل بگوید یا الله، این حرف آنقدر برای تعالی روح و نورانیتش مؤثر است که می ارزد سال ها این درد را تحمل کند.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که خداوند به پیامبران و اولیای خود به خاطر لغزشی کوچک به سرعت تذکر قولی یا عملی می دهد، گفت: حضرت یونس به دلیل یک کوتاهی و ترک اولی در شکم ماهی گرفتار شد و در آنجا به اشتباه خود پی برد و توبه کرد.


آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذٰلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ‌«، ابراز داشت: خداوند توبه حضرت یونس را پذیرفت و در ادامه آیه می فرماید مؤمنان را این چنین نجات می دهیم یعنی این اختصاص به آن حضرت ندارد و هرکس اشکال کار خود را بشناسد و توبه کند خدا امور آن را اصلاح می کند.


وی با بیان این که خداوند ما را به پیروی از پیامبران توصیه می کند، گفت: به تصریح قرآن تنها از این اشتباه حضرت یونس نباید تبعیت کنیم و در تمام مشکلات صبر پیشه کنیم؛ ایشان پس از این که سال ها مردم را به سوی خدا دعوت کرد نا امید شد و از روی خشم با مردم قهر کرد و آنها را به حال خود رها کرد تا گرفتار عذاب الهی شوند.


عدم توکل نشانه ضعف در ایمان است
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری برخی آیات قرآن را موجب تشویقی برای توکل دانست و خاطرنشان کرد: «وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ‌« این آیه ضمن این که انسان را به سوی توکل سوق می دهد یک انذار لطیفی هم دارد، یعنی اگر توکل ندارید معلوم می شود ایمان تان مشکل دارد.


این استاد برجسته حوزه در تبیین فوائد توکل، گفت: قرآن می فرماید هرکس به خدا توکل کند، خداوند برای او کافی است و احتیاج به چیز دیگری ندارد؛ کسانی که در مشکلات خود سراغ غیر خدا می روند فکر می کنند که خدا کافی نیست در حالی که اگر خداوند برای شما تدیر خیری بخواهد یا بنا به حکمتش سختی و مشکلی را برایتان پیش بیاورد هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد.


آیت الله مصباح یزدی به برخی از روایات که فوائد توکل را مطرح کرده اشاره و تصریح کرد: توکل باعث می شود به دیگران نیاز پیدا نکنید و عزت تان محفوظ بماند؛ اگر به دیگران امید داشته باشید خداوند امیدتان را نا امید می کند و کار شما به جایی نمی رسد.


وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مردم به صراحت به کسان دیگر می گویند بعد از شما به کس دیگری امید نداریم و برخی متدینین هم به زبان می گویند بعد از خدا امیدمان به شما است حال آن که این افراد نیز در دل همان حرف گروه اول را می گویند.


توکل به غیر خدا ذلت و دوری از قرب الهی را به همراه دارد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین حدیثی قدسی با موضع توکل، گفت: خداوند در این روایت به عزت، جلال، مجد و حاکمیت خود برجهان قسم یاد می کند که هرکس امیدی به غیر او داشته باشد امیدش را به یأس مبدل کند، میان مردم جامه ذلت بر وی بپوشاند، وی را از قرب خود دور کند و همچنین از فضل و کرم خویش محروم کند.


رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: خداوند خطاب به آن بنده ای که سراغ دیگران می رود می فرماید آیا من نبودم که پیش از این که به چیزی احساس نیاز کنی آن را برای فراهم کردم مانند کودکی که هنوز احساس گرسنگی نکرده اما شیرش فراهم است؛ بدون این که از من چیزی بخواهی من به تو ارزانی کردم مگر می شود چیزی بخواهی و ندهم؟


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند چشم، گوش، زبان و سایر اعضا و جوارح بدن را بدون این که ما درخواست کنیم در اختیار ما قرار داده است، گفت: حتی اگر بر اساس حکمت و آزمایشی خداوند نعمتش را از ما گرفت منطقی است که برای بدست آوردن مجدد آن نزد کسی برویم که از اول آن را به ما عطا فرموده است.

 

روا نیست خدا را رها کنیم و به گدایان امید بندیم
وی با اشاره به عظمت خزائن الهی و بخشندگی بی حد و حصر خداوند، ابراز داشت: حال که ما چنین خدایی داریم آیا روا است که او را رها کنیم و سراغ کسانی برویم که خود گدا هستند؟ زیرا فرمود«أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ» یعنی از حضرت سلیمان گرفته با همه انسان های تنگ دست همه گدای درگاه خداوند هستند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند در پایان این روایت می فرماید بدا به حال کسی که از رحمت من نا امید شود، مرا نافرمانی کند و از من پروا نکند.


گفتنی است در ابتدای این جلسه آیت الله مصباح یزدی درگذشت آیت الله خوشوقت را بر همگان و خصوصا به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت و از حضار خواست فاتحه ای برای شادی روح آن مرحوم قرائت کنند./928/پ201/ج

ارسال نظرات