۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۱۵۶۹۴۹
رییس انجمن حکمت و فلسفه :

معیار آزادی حفظ و حراست از استعدادهای بعد روحانی انسان است

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن حکمت و فلسفه در دور چهارم نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها با کلیسای کاتولیک اتریش، در مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تبیین انواع آزادی در اسلام و تشریح محدوده آنها پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمين خسروپناه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه، روز یکشنبه 29 بهمن‌ماه در نشست «دین، اخلاق و حقوق» گفت: چون در انسان شناسی اسلامی بعد روحانی اصالت دارد، اگر استعدادهای بعد جسمانی و ملکوتی انسان با هم تعارض پیدا کرد، استعدادهای روحانی انسان مقدم است.
حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در تبیین ملاک آزادی عنوان داشت: ملاک آزادی، فعلیت یافتن استعدادهای انسان است اما تا جایی که استعدادهای بعد روحانی انسان آسیب نبیند و این به این معنی است که استعدادهای جسمانی نیز باید در سایه استعدادهای روحانی به فعلیت برسد.
معیار آزادی حفظ و حراست از استعدادهای بعد روحانی انسان است
وی با بیان این‌که معیار آزادی حفظ و حراست از استعدادهای بعد روحانی انسان است ابراز داشت: با این معیار می توان قلمرو آزادی و حدود اخلاقی و حقوقی آزادی را تعیین کرد.
رییس انجمن حکمت و فلسفه در تبیین محدوده آزادی فکر اظهار داشت: چون تفکر مربوط به بعد روحانی است و اصالت هم با روحانیت است، آزادی تفکر به معنی تلاش ذهنی برای حل مسأله و معلوم کردن گزاره‌های مجهول به وسیله معلومات پیشین، هیچ حدی ندارد.
وی ادامه داد: انسان آزاد است بیندیشد اما آزادی ندارد که در مورد هر چیز بیندیشد و این‌که در اسلام گفته می‌شود در مورد خدا تفکر نکنید، به این دلیل است که انسان محدود است و موجود محدود نمی‌تواند موجود نامحدود را درک کند اما آزادی فکر از نظر حقوقی و اخلاقی حدی ندارد.
آزادی عقیده محدود به اصول منطقی و آزادی بیان در چارچوب منطق و اخلاق مجاز است
حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه در بیان علت این‌که آزادی عقیده مطلق نیست اما آزادی تفکر مطلق است بیان داشت: این به این علت است که ممکن است عقیده مدلل و زاییده استدلال نباشد، بنابراین آزادی عقیده بر اساس اصل انسان شناسی حدی دارد و حد آن با منطق مشخص می‌شود.
رییس انجمن حکمت و فلسفه در تبیین آزادی بیان در حوزه‌های مختلف ابراز داشت: آزادی بیان اعم از آزادی گفتار، نوشتار، مطبوعات و فعالیت‌های اینترنتی و ماهواره‌ای در چارچوب منطق و رعایت اخلاق مجاز است و شخص حق ندارد به جهت آزادی بیان اخلاق را زیر پا بگذارد زیرا این سنخ از آزادی بیان، استعداد و بعد جسمانی (شهوانی و غضب) اش را به فعلیت در می آورد.
وی افزود: بنابراین اگر قرار باشد قوانین حقوقی با ارزش‌های اخلاقی تدوین شود، باید این محدودیت لحاظ شود و در منشور حقوق بشر هم آزادی بیان را مشروط به آسیب نزدن به اخلاق جامعه کرده‌اند.
آزادی جنسی در اسلام  تا حدی است که به بی بند و باری نرسد
حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در تشریح آزادی فردی در اسلام گفت: اسلام چون فرد را مسؤول می‌داند و برای انسان اصالت قائل است البته نه به معنای لیبرالیستی، برای او حقوق فردی مانند حق مشورت، انتخاب، و مالکیت قائل است که البته این آزادی قلمرو و محدودیت دارد.
رییس انجمن حکمت و فلسفه با بیان این‌که اسلام با آزادی جنسی مخالف نیست بیان داشت: انسان دارای نیازهای جنسی است و آزاد است که این نیاز را فراهم کند اما این آزادی محدود است و نمی‌تواند آن را به مرز بی بند و باری برساند.
وی درادامه گفت: این آزادی برای آرام کردن این نیاز وجود دارد اما به شرطی که به استعدادهای روحانی انسان لطمه نزند.
در پایان حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه، آزادی معنوی را به معنی آزاد شدن انسان از قید اسارت نفسانی و رذایل دانست و عنوان داشت: انبیاء الهی آمده‌اند تا به انسان بیاموزند چگونه از این زنجیرها و قیدها که روح انسان را به اسارت می‌کشد، آزاد کنند و این آزادی معنوی تنها با دین تامین می‌شود و نه علم و نه فلسفه نمی‌توانند این آزادی را برای انسان به ارمغان بیاورند.
گفتنی است نشست «دین، اخلاق و حقوق» در راستای دور چهارم نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان با کلیسای کاتولیک اتریش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است./959/پ202/ص

 

ارسال نظرات