۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۱۵۵۶۴۰
در اهواز؛

مراسم بزرگداشت آیت الله مجتهدی بهبهانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت آیت الله مجتهدی بهبهانی، اولین امام جمعه بهبهان در اهواز برگزار شد.
مراسم بزرگداشت آيت الله مجتهدي بهبهاني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مراسم بزرگداشت آیت الله مجتهدی بهبهانی، اولین امام جمعه بهبهان، با حضور علمای اعلام، مدیران، اساتید و طلاب حوزه علمیه خوزستان، مسؤولان و مردم متدین شهرستان اهواز شامگاه سه شنبه در محل مسجد اعظم برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام مطهری، از اساتید حوزه علمیه، با بیان این که ذات حضرت احدیت دارای ولایت تکوینی و تشریعی است، ابراز داشت: ولایت تکوینی خداوند به معنای ایجاد کردن و آفریدن و عطا کردن خلقت شایسته به هر موجودی است.

وی با بیان این که انسان به جهت داشتن خرد و عقل باید تحت شرایط متناسب با کمال قرار گیرد ابراز داشت: ولایت تشریعی ارتباط با جامعه بشری و انسان پیدا می کند.

حجت الاسلام مطهری در ادامه تصریح کرد: سایر موجودات وظایف خاص خود را بدون نافرمانی انجام می دهند و به نوعی به صورت جبر انجام وظیفه می کنند.

این استاد حوزه علمیه اصل قانون و اصل رهبری را از اسباب تحقق ولایت تشریعی خداوند دانست و افزود: قانون و قانون گذاری به دست خداوند است و تعیین خط رهبری نیز از طرف خداوند صورت می گیرد.

وی با بیان این که خدا می داند که رسالت خود را در چه جایگاهی قرار دهد ابراز داشت: خداوند پیامبران را مبعوث به رسالت کرده تا دین اسلام به صورت کامل بر حضرت محمد(ص) نازل شود.

حجت الاسلام مطهری دین نزد خداوند را اسلام دانست و افزود: دین اسلام باید در بین جامعه بشری گسترش یابد.

وی با بیان این که بر هر پیامبر بخش هایی از اسلام نازل شده و گویا بشریت دوران بلوغی را طی کرده تا بتواند پذیرای اسلام باشد خاطرنشان کرد: همه پیامبران مقدمه ای برای اسلام و تحقق ولایت تشریعی خداوند بوده اند.

این استاد حوزه علمیه خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های انقلابی آیت الله مجتهدی بهبهانی اشاره کرد و افزود: آیت الله مجتهدی در آغاز نهضت ملی شدن صنعت نفت به بهبهان باز می گردد و در کنار پدر بزرگوار خود در این نهضت قرار می گیرد.

وی با بیان این که در نهضت اسلامی در سال 41 مدرسه علمیه امامزاده ابراهیم کانون روشنگری و مبارزه انقلاب اسلامی بود ابراز داشت: مرحوم آیت الله مجتهدی رسالت بزرگی در این قبال بر عهده داشت.

وی با اشاره به کار های سازنده مدرسه علمیه امامزاده ابراهیم بهبهان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سال 56، حجت الاسلام رضوانی به دعوت مرحوم مجتهدی و به مناسبت ولادت امام رضا(ع) در مدرسه امامزاده ابراهیم(ع) به منبر رفت و این مجلس توسط شهربانی پس از سه شب تعطیل شد.

حجت الاسلام مطهری در ادامه اظهار داشت: مرحوم آیت الله مجتهدی بهبهانی پس از این اتفاق در سخنرانی پرشوری جلسه سخنرانی در حوزه را به تظاهراتی علیه رژیم پهلوی تبدیل می کنند.

وی به دستگیری آیت الله مجتهدی اشاره کرد و افزود: در تابستان سال 57 آیت الله مجتهدی را به همراه چند تن دیگر دستگیر و به آبادان منتقل کرده و پس از آن وی را به تهران اعزام می کنند و وی به مدت سه ماه در زندان اوین مبحوس می شود.

این استاد حوزه علمیه در ادامه خاطر نشان کرد: استقبال مردم از آیت الله مجتهدی پس از آزادی از زندان به نمایش قدرت روحانیت تبدیل شد.

حجت الاسلام مطهری با بیان این که آیت الله مجتهدی اولین امام جمعه بهبهان بود ابراز داشت: جبهه ائمه جمعه خوزستان در دوران دفاع مقدس، خط مقدم جبهه بود.

این گزارش می افزاید، در این مراسم، آیات سید محمد علی موسوی جزایری و سید علی شفیعی نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، حجت الاسلام سعید جعفری، سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان نیز حضور داشتند.

این مراسم از سوی نماینده ولی فقیه در خوزستان، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در خوزستان، جامعه روحانیت در اهواز، دارالعلم آیت الله بهبهانی و استانداری خوزستان برگزار شد.

گفتنی است، آیت الله مجتهدی بهبهانی (ره)در سال 1296هجری شمسی چشم به جهان گشود و در تاریخ هجدهم، بهمن ماه سال 1360 به عنوان اولین امام جمعه بهبهان منصوب و پس از آن به عنوان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

وی در شامگاه پنج شنبه، 5 بهمن ماه در بستر بیماری و در سن 95 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار ابدی شتافت./9464/پ202/ب

ارسال نظرات