۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۵۵۰۶۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

شیعه کسی است که بر شکم و شهوت خود مسلط باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:شیعه علی(ع) کسی است که بر شکم و شهوت خود مسلط باشد و هوای نفس بر وی حاکم نشود.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم گرامیداشت دهه مبارک فجر که از سوی مجمع هماهنگی پیروان خط امام در مسجد زین‌العابدین(ع) قم برگزار شد، به بیان علت نام‌گذاری مذهب شیعه به نام حضرت امام صادق(ع) و نقل روایتی از این امام بزرگوار پرداخت.

وی افزود: زمان امام باقر و امام صادق(ع) مکتب‌های غیر شیعه از جمله اهل‌تسنن پا به عرصه گذاشته بود که به اعتبار نقش بسیار کلیدی امام باقر و امام صادق(ع) بود که اسلام به معنای واقعی و با تمام خصوصیات در زمینه‌های اعتقادی، فکری، عملی و اخلاقی برای نسل ما بازگو و تبیین شد؛ به همین دلیل مکتب تشیع، با عنوان مکتب جعفری نام‌گذاری شد.

عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به روایت «انما شیعة على من عف بطنه و فرجه واشتد جهاده و عمل لخالقه و رجا ثوابه و خاف عقابه» از امام صادق(ع) به توصیف شیعیان پرداخت و گفت: شیعه علی(ع) کسی است که بر شکم و شهوت خود مسلط باشد و هوای نفس بر وی حاکم نشود.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر شیعیان این است که تلاش و کوشش وی مدام بوده و تمام حرکت‌های او برای خدا است؛ همچنین امیدش به رحمت خاص خداوند است و از قهر و عقاب خدا می‌ترسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: در سه مورد باید شیعیان را محک زد؛ یکی از این سه مورد اهمیت دادن وی به نماز اول وقت است؛ شیعه واقعی موقع نماز به اسوه پیامبر(ص) تمسک جسته و کسب و کار و مطالعه را رها می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های شیعیان این است که اسرار اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را حفظ کرده و به دشمنان انتقال نمی‌دهد؛ بعضی راویان حدیث به علت این‌که اسرار ائمه(ع) را به مخالفان می‌گفتند، مورد لعن و نفرین اهل‌بیت(ع) قرار گرفتند.

عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: سومین جایی که باید شیعیان را محک زد مواسات داشتن آن‌ها با برادران دینی‌شان است؛ شیعه نسبت به مؤمنان بی‌تفاوتی نبوده و حال آن‌ها برای وی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: روزی شخصی به مدینه آمد و خدمت امام معصوم(ع) رسید؛ امام از وی سؤال کردند که شیعیان ما در دیار شما چه حال و روزی دارند، آن شخص به تعریف و تمجید از آن‌ها پرداخت اما امام(ع) شاخص‌هایی ذکر کردند و فرمودند اگر این شاخص‌ها را نداشته باشند، شیعه محسوب نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی اظهار داشت: یکی از شاخص‌هایی که امام(ع) ذکر کردند، این بود که شیعه باید «دعاة» و ترویج کننده ما باشد اما اگر کسی به احکام الهی و واجبات و محرمات عمل نکند، نمی‌تواند مروج اهل‌بیت(ع) باشد.

وی با اشاره به روایتی،‌گفت: در قدیم شیعیان چنان از نظر عمل درست بودند که وقتی به قبیله خود می‌رفتند، حتی اگر قبیله‌ آن‌ها اهل‌تسنن بودند، در نمازها به آن شیعه اقتدا می‌کردند.

عضو جامعه مدرسین در پایان گفت: شیعه واقعی پایش را جایی می‌گذارد که پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) گذاشتند؛ بنابراین کسی که با خانواده‌اش به درستی رفتار نمی‌کند و یا به نماز خود اهمیت نمی‌دهد شیعه محسوب نمی‌شود./997/پ203/ن

ارسال نظرات