۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۵۴۶۳۰
به مناسبت سالروز ولادت امام صادق؛

ویژه نامه اینترنتی «صادق آل محمد» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «صادق آل محمد» به مناسبت سالروز ولادت امام صادق(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
صادق آل محمد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «صادق آل محمد» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، تلفن همراه و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به زندگی‌نامه گوهر هشتم عصمت، امام صادق(ع) و تقریب بین مسلمانان، امام صادق(ع) را بهتر بشناسیم، حیات با برکت صادق آل رسول، پیشوای صادق، حوزه علمیه امام صادق(ع) یک پایگاه علمی تمام عیار، اندیشه‌های اقتصادی امام صادق(ع)، حکایت‌ها و هدایت‌ها، فرق و مذاهب در عصر امام صادق(ع)، فعالیت‌های سیاسی پیشوای ششم، امام صادق(ع) از نظر اهل‌سنت و سیره قرانی امام صادق(ع) اشاره کرد.
زندگی نامه گوهر هشتم عصمت
در این مقاله از ویژه‌نامه صادق آل محمد درباره بخشی از زندگانی امام صادق(ع) چنین آمده است: مشهور میان مورخان و محدثان آن است که امام صادق(ع) در هفده ربیع‏الاول سال 80 و یا 83 قمرى چشم به جهان گشوده است، محمد بن سعید روایت کرده که امام به هنگام وفات، هفتاد و یک ساله بوده است.
ملاحظه مى شود که این روایت با هیچکدام از دو احتمال 80 و 83 سازگار نیست، زیرا مورخان اتفاق نظر دارند که امام صادق(ع) در سنه 148 قمرى وفات یافته است، بنابراین تاریخ تولد آن حضرت سه سال و یا سه سال و اندى پیش از سنه 80 باید باشد و بدین ترتیب روایات وارده در میلاد امام را مى‏توان به سه گروه تقسیم کرد که قول میانه همان 80 سال است و شاید آن نزدیک به صحت باشد.
امام صادق(ع) کنیه‏هاى متعددى داشته همچون ابوعبدالله، ابواسماعیل و ابوموسى، که مشهورتر همان نخستین آنها است و القاب چندى هم داشته‌اند، چون صادق، فاضل، قائم، کافل، منجى و غیر اینها که اولین، مشهورترین آنها است.
لقب صادق را جدش پیامبر به او داده است، چنانکه ابوهریره در روایتى از رسول خدا نقل کرده که فرمودند: «و خداوند از صلب فرزندم محمد باقر پسرى آورد که کلمه حق و زبان صدق و راستى است»، ابن مسعود مى پرسد: نام او چیست؟ پیامبر مى‏فرماید: «جعفر صادق که راستگو و درست کردار است و هر کس به او طعن زند و بدگوید و هر که دست رد بر سینه او زند، به من بد گفته و دست رد بر سینه من زده است» .
امام صادق(ع) مردى بوده است چهارشانه، زیبا روى و خوش سیما، موهایش کوتاه و پر پشت بوده و وسط استخوان بینى‏اش کمى برجستگى داشته است، قسمت بالاى پیشانى‏اش کم مو، پوست بدنش نازک و برگونه‏اش خالى مشکین و در بدنش چندین خال سرخ وجود داشته است.
حکایت‌ها و هدایت‌ها
این مقاله مشتمل بر گلچینی از حکایتهای خواندنی درس آموز از امام صادق(ع) است که ذیل آن میخوانیم: عمروبن عبید معتزلى به نزدامام صادق(ع) مشرف شد، وقتى رسید این آیه را تلاوت کرد (الذین یجتنبون کبأرالاثم و الفواحش) سپس ساکت شد، امام صادق(ع) فرمودند: چرا ساکت شدى، گفت: خواستم که شما از قرآن گناهان کبیره را یکى پس از دیگرى براى من بیان نمایى، حضرت شروع کرد و به ترتیب از گناه بزرگ تر یکى پس از دیگرى را بیان کرد.
از بس که امام خوب وعالى پاسخ عمر وبن عبید راداد که در پایان عمرو بن عبید بى اختیار گریست و فریاد زد: هر که به رأى خویش سخن بگوید و در فضل و علم با شما منازعه کند، هلاک مى شود.
امام صادق(ع) در یکى ازسفرهایشان به حیره(میان کوفه و بصره) آمدند، در آن جا منصور دوانیقى به خاطر ختنه فرزندش جمعى را به مهمانى دعوت کرده بود، امام نیز ناگزیر درآن مجلس حاضر شدند، وقتى که سفره غذا انداختند، هنگام صرف غذا، یکى از حاضران آب خواست ولى به جاى آن ، شراب آوردند، وقتى ظرف شراب را به او دادند، امام بى درنگ برخاستند و مجلس را ترک کردند و فرمودند که رسول خد(ص) فرمود «ملعون من جلس على مأده یشرب علیها الخمر؛ ملعون است کسى که درکنار سفره اى بنشیند که درآن سفره شراب نوشیده شود».
یکى از بـستـگان امام صادق(ع) ازآن حـضرت بـدگویى کرده بـود، وقتى بـه آن حضرت خبـر رسید بـدون آن که عکس العمل شدیدى از خود نشان دهند، بـا آرامش بـرخاستند و وضو گرفتند و مشغول نماز شدند، یکى از حـاضران بـه نام(حـماد لحـام) مى‌گوید: من گمان کردم حـضرت مى خواهد آن شخص را نفرین کند، ولى بـر خلاف تـصور خود دیدم آن بزرگوار بعد از نماز چنین دعا کرد «خدایا من حقم را به او بخشیدم، تو از من بزرگوارتری وجود و کرمت از مـن بیشتر است پس او رابـه من بـبـخش و کیفر مکن».
مردى با یکى ازبستگانش برسرمیراثى اختلاف داشت و کارشان به دعوا و جدال کشید، (مفضل) که یکى از یاران امام صادق(ع) است از آن جا مى‌گذشت‌، متوجه درگیرى آن دو شد، آنها را به خانه خود برد و با چهارصد درهم میان آن دو مصالحه برقرار کرد و درهم‌ها را هم خودش پرداخت و اختلاف حل شد.
آن گاه مفضل بـه آنان گفت: بـدانید پـولى که بـراى حل اختـلاف پرداختم،از آن خودم نبـود و از اموال امام صادق(ع) بـود، زیرا حضرت به من فرمان داده اند که هر جا دو نفر از شیعیان ما اختلافى داشتند، از مال آن بزرگوار آنان را صلح دهم.
سیره  قرآنی امام جعفر صادق 
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه با عنوان سیره قرآنی امام جعفر صادق(ع) آمده است: قلب انسان وقتی نورانیت خاصی پیدا می‌کند که علاوه بر قرائت قرآن، آن آیات را به قلب خود بسپارد به این معنا که این کتاب آسمانی را در قلب خود داشته باشد.
امام صادق(ع) در تشویق‌های قرآنی خود، هم دیگران را به این امر خدا پسندانه تشویق می‌کرد و هم از خدا در دعاهای خویش می‌خواست تا این کتاب آسمانی را در قلب خود جای دهد.
امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اقراوا القرآن و استظهروه فان الله تعالی لا یعذب قلبا وعی القرآن، قرآن را بخوانید و آن را به قلب خود بسپارید و همیشه به آن متکی باشید، زیرا خداوند قلبی را که قرآن در خود جا داده، عذاب نخواهد کرد».
در روایت دیگری امام صادق(ع) می‌فرماید: «الحافظ للقرآن العامل به مع السفره الکرام البرره؛ کسی که قرآن را حفظ و به آن عمل کند، همراه سفیران خاص الهی خواهد بود»
ایشان در حدیث دیگری فرموده‌اند: «من استظهرالقرآن و حفظه و احل حلاله و حرم حرامه ادخله الله الجنه به و شفعه فی عشره من اهله کلهم قد وجب لهم النار؛ کسی که مستظهر به قرآن باشد و آن را حفظ کند و حلال آن را حلال و حرام آن را حرام بداند، خداوند به همین علت او را بهشتی کند و درباره ده نفر از خاندانش که مستحق آتش باشند، خداوند به او حق شفاعت درباره آنها را می‌دهد».
در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل شده است: «ان الذی یعالج القرآن لیحفظه بمشقه منه و قله حفظه له اجران؛ کسی که برای حفظ کردن قرآن خود را در زحمت می اندازد و حافظه اش کم است و با مشقت قرآن را حفظ می کند، دو اجر خواهد داشت».
 امام صادق (ع) در دعایی که برای حفظ قرآن به ابان بن تغلب آموزش می دهد، چنین فرموده است: «بار خدایا، من از تو می خواهم به حق محمد پیامبرت و رسولت و ابراهیم خلیل و برگزیده ات و موسی هم سخنت و هم رازت و عیسی کلمه ات و روحت و از تو می خواهم به حق صحف ابراهیم و تورات موسی و زبور داود و انجیل عیسی و قرآن محمد(ص) و به هر وحی که فرستادی و حکمی که اجرا کردی و بدان نامت که آن را بر شب نهادی و تاریک شد و بدان نامت که بر روز نهادی و روشنی گرفت و بدان نامت که بر زمینش نهادی و آرام گرفت و بدان نامت که روزها را بدان پراکندی و از تو می خواهم به آن نامت که مرده‌ها را به آن زنده کنی و به بست و بندهای عزت عرشت و منت‌های رحمت قرآنت، از تو می‌خواهم که رحمت فرستی برمحمد و آل محمد و به من روزی کن حفظ کردن قرآن و اصناف دانش را و آن را در دل و گوش و چشمم پابرجا داری و با گوشت و خون واستخوان‌ها ومغزم بیامیزی و شب و روزم را از رحمت و قدرت خود بدان به کار بندی، زیرا جنبشی و توانی جز به وسیله تو نباشد، ای زنده پاینده».
ویژه نامه اینترنتی «صادق آل محمد» به مناسبت سالروز ولادت امام صادق(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات