آیت الله جوادی آملی:
ایران اسلامی به برکت خون شهدا در برابر هیچ تحریمی ابرو خم نمیکند
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این که ایران اسلامی به برکت خون شهدا در برابر هیچ تحریمی ابرو خم نکرده و نمیکند، حل مشکلات کشور را در گرو بهره گیری از تمامی منابع و امکانات موجود دانست و خواستار توجه مسؤولان به این نکته شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر یکشنبه در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه روم پرداخت و گفت: سوره مبارکه روم در مکه نازل شد و محورهای کلی سورههای مکی اصول دین مانند توحید، معاد و نبوت است، مهمترین مشکل مردم مکه بعد از شرک انکار معاد بود، زندگی سالم بدون اعتقاد به معاد ممکن نیست، هیچ ممکن نیست جامعهای بدون اعتقاد به معاد اصلاح شود، زیرا اگر کسی در جایی پنهان و مخفی بود چه وجهی دارد که از لذتها و گناهان بگذرد، بدون معاد تمدن و سعادت و امنیت ممکن نیست که این مطلب را ذات اقدس اله در سورههای مکی مکرر ذکر میکند و مشکل مردم مستکبر شرق و غرب نیز این است، تنها چیزی که انسان را از تجاوز حفظ میکند اعتقاد به معاد است.
وی با اشاره به آیه «فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَهُمْ فِی رَوْضَةٍ یُحْبَرُونَ» افزود: الان از سلامت برخوردار هستیم اما از سلامت لذت نمیبریم برای اینکه برای ما عادی است، اما آنکه از تخت بیمارستان رها شد، شاد و نشاطمند است، در بهشت نیز اهل بهشت هر لحظه از لذتهای بهشتی لذت میبرند، سلامتی و رفاه مداوم در دنیا امری عادی است، اما لذت در بهشت امر مستدام و مستمر است، چه اینکه در دنیا نوشیدن آب اگر مسبوق به رنج عطش نباشد و خوردن غذای گوارا اگر مسبوق به رنج گرسنگی نباشد لذتبخش نیست، اما انسان در بهشت بدون رنج گرسنگی و تشنگی از نوشیدن از غذاهای بهشتی و چشمه کوثر لذت میبرد، « یُحْبَرُونَ» دلالت بر استمرار دارد، هر لحظه سرور و نشاط وجود دارد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه « وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ فَأُولَـٰئِکَ فِی الْعَذَابِ مُحْضَرُونَ» خاطرنشان کرد: لعن اهل دوزخ لعن لفظی نیست، در این سوره که فرمود «وَلَمْ یَکُن لَّهُم مِّن شُرَکَائِهِمْ شُفَعَاءُ وَکَانُوا بِشُرَکَائِهِمْ کَافِرِینَ» فعلی نیست که عبادی باشد و ثواب داشته باشد یا کفر تکلیفی باشد، بلکه تبری عملی صورت میگیرد، «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا» نیز همینطور است، حالا که هر کس بر اساس کردههای خود پاداش میبیند « فَسُبْحَانَ اللَّـهِ حِینَ تُمْسُونَ وَحِینَ تُصْبِحُونَ» اکنون که این چنین است در هر بامداد و شامگاه و نیمروز خدا را تسبیح کنید، این چهار وقت را ذکر فرمود برای اینکه چهار حالت تازه است.
انسان تسبیح همراه با تحمید فرشتگان را انجام میدهد
وی با اشاره به آیه « وَلَهُ الْحَمْدُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِیًّا وَحِینَ تُظْهِرُونَ» بیان داشت: «تُمْسُونَ» یعنی حین تدخلون فی المساء و «تُصْبِحُونَ» یعنی حین تدخلون فی الصبح، کار شما با جهان هماهنگ است، حمد و تسبیح شما با هم هماهنگ است، فرشتگان گفتند « وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ» تسبیح ما در جامه تحمید است، درباره انسان فرمود « فَسَبِّحْ بِحَمْدِ» یعنی تسبیح با تحمید همراه باشد، نظام کلی خلقت را به صورت اصل کلی در سوره اسرا فرمود «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» چه موجودات آسمانی و چه موجودات زمینی و اهل آسمان و زمین تسبیح همراه با تحمید انجام میدهند.
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: هر موجودی دو ادراک دارد، هر موجود فقر خود را احساس میکند، «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّـهِ» این فقر، فقر عرضی نیست که گاهی باشد و گاهی نباشد، در هویت انسان فقر است نه اینکه در ماهیت انسان فقر باشد، فقر برای انسان از سنخ «الانسان موجود» است، این فقر هم فقر مادی و امثال ذالک نیست، همه موجودات به خدا محتاج هستند، از این رو انسان و غیر انسان فقر خودشان را درک میکنند، امام سجاد(ع) در صحیفه فرمود احتجاج انسان به انسان سفاهت است، اینکه کسی دستش را نزد کس دیگری دراز کند و از او چیزی بخواهد سفاهت و گمراهی است، دیگران وسیله هستند، اینکه ایران اسلامی به برکت خونهای شهدا در برابر هیچ تحریمی ابرو خم نکرده و نمیکند به این دلیل است، ممکن است رزق انسان به دست دیگری باشد، تمام مشکل ما این است که ما این معارف را جدی نگرفتیم، این سفیهانه است که رزق انسان به دست دیگری است که اگر دیگری نداد مشکل نداشته باشد، زمام کار به دست دیگری نیست که اگر تحریم شد مشکل به وجود بیاید.
اعتماد به رازقبودن خداوند عاملی برای اداره جنگ 8 ساله شد
وی فرمود: هر مار و عقربی در هر گوشه عالم عائله خداوند هستند، ما غافل هستیم، این بحثها برای تعلیم نیست، این بحثها در درون همه ما هست، مگر کسی که خواب خواب باشد و بیدار نشود، «وَمَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ رِزْقُهَا» فرمود تمام جنبندگان عالم عائله خداوند هستند و خداوند فرموده که من عهدهدارم که او را روزی دهم، با این فکر اسلام پیروز شد و توانستیم جنگ 8 ساله را اداره کنیم الان هم در شرایط تحریم همان فکر وجود دارد اما از این موضوع کمی غفلت شده است، ممکن نیست کسی موحد باشد و درمانده باشد، اینکه اصرار قرآن کریم این است که صبح به نام خدا و عصر به نام خدا و ظهر به نام خدا برای این است که انسان غفلت نکند؛ هر موجودی چون فقر خود را میبیند و غیر خدا توانایی فقرزدایی ندارد و به خدا مراجعه میکند و نیاز خود را دریافت میکند و در برابر نیاز الهی حقگزاری میکند و خداوند را تسبیح و تحمید میکند، تسبیح و تحمید با یکدیگر همراه است زیرا او را منزه میدانیم و میگوییم او احتیاج محتاجان را رفع میکند و محمود میشود، همه ما میگوییم « وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ» اما گاه از این موضوع غفلت داریم و گاه غفلت نداریم، اما فرشتگان در این امر اهل غفلت نیستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: فضای فکری جامعه توحید است، این توحید میتواند جامعه را اداره کند همه ما موظف هستیم انجام وظیفه کنیم، کم نداریم اما به ما گفتند «فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا» انسان اگر مریم و عیسی باشد که « وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آیَةً لِّلْعَالَمِینَ» بالاخره باید دستی دراز کند و شاخه را تکان دهد تا خرما بریزد « وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا» این چنین نیست که این درخت را که سرسبز کردیم این خرما مستقلا بیاید این نظام هستی دست تکان دادن لازم دارد، کرانه دریای خزر غرق نعمت است، از طرفی دریا از طرفی جنگل، اما علف هرز روییده، اگر مدیریت داشته باشیم با این هزارها هکتار علوفه کشور را میتوانیم تأمین کنیم، که برای علوفه نیاز به خارج نداشته باشیم، این دیگر انرژی هستهای نیست که تلاش و عمق فکری بخواهد انسان اگر مریم هم باشد باید دست تکان دهد و روزی خود را بگیرد، باید بپذیرید از این جوانان هزارها کار ساخته است که قبلا این کارها مقدورشان نبود، اگر کسی مدیریت داشته باشد لازم نیست برای علوفه ارز از کشور خارج کنیم، مازندران از هلند و امثال هلند بزرگتر است ولی آنان صادرات لبنیات دارند، از آن نتوانستهایم علوفه دام کشور را تأمین کنیم.
همه نباید پشتمیزنشین باشند
وی ادامه داد: حرفی که امروز آمریکا همین حرف را میزند همان حرف را معاویه میزد، معاویه در صدد توجیه گرانی و تورم همه را جمع کرد و گفت خدا در مخزن خود روزیها دارد و برابر «وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ» قضا و قدر الهی این است که برای شما این مقدار نازل کرده است، همان حرفی که استکبار برای مردم خود در یک درصد و 99 درصد میزند، این یک درصد حق 99 درصد را میخورند، ذات اقدس اله برابر نیاز برای همه نازل کرده، این یک درصد روزی همان 99 درصد را مصرف کرده نه اینکه نباشد هست، آن بیان نورانی حضرت امیر(ع) مردمی که آب و زمین دارند ولی مردم او در کشاورزی محتاج هستند از رحمت خدا به دور میشوند، مدیریت و تلاش و کوشش لازم است، همه که نباید پشت میزنشین باشند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: نماز مکتب است، ما که از سجده برمیخیزیم و میگوییم بحول الله و قوته معناش این است که تمام قیام و قعود ما برای خدا است، این ذکر بحول الله و قوته اقوم برائت از جبریت اشاعره و تفویض معتزله است، این معنای آن است که لاجبر و لاتفویض، انسان در نماز هم از اشاعره و هم از معتزله تبری میجوید و هم جبر و هم تفویض را نفی میکند، این وظیفه ما است که فرمود «فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا» روی دوش زمین سوار شدن کار آسانی نیست، شناخت تپهها و زمینشناسی کار آسانی نیست؛ «یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ» این سنت الهی است، وقتی بهار شد خوابیدهها بیدار میشوند و مردهها زنده میشوند، درختها در زمستان خواب هستند وقتی بهار شد بیدار میشوند وقتی بیدار شدند شروع به تغذیه میکنند، وقتی تغذیه کردند این خاکهای اطراف که به حسب ظاهر مرده است، این موجودات به حسب ظاهر مرده را درخت جذب میکند و زنده میکند، این خاک مرده زنده میشود، «کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»، شما یک روحی دارید که نمرده است، انسان گاهی مواد مرده گیاه و مواد مرده حیوانات را زنده میکند، «وَکَذَٰلِکَ تُخْرَجُونَ»./914/پ201/ج
ارسال نظرات