۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۵۴۲۴۰
امام جمعه موقت تهران:

آیت‎‎الله بهاء‎الدینی پشتیبان مملکت و نظام بود/ فرمول مدرگ‎گرایی و بی‎توجهی به محتوای دروس به حوزه نفوذ نکند

خبرگزار رسا _ امام جمعه موقت تهران گفت: آیت‎الله بهاء الدینی پشتیبانی برای مملکت و نظام، یار و یاور رزمندگان، نوری از اهل‎بیت(ع) بود، او کسی بود که مقامات بندگی را طی کرده و به خدا رسیده بود، یک عالم فقیه و انسانی آشنا به معارف الهی و توحید بود.
درس اخلاق حجت الاسلام صديقي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه تهران شب گذشته در مراسم سالگرد ارتحال آیتالله بهاءالدینی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: آیتالله بهاءالدینی یک عالم عرشی، انسانی ملکوتی، الگویی کم نظیر، سنگری برای جانهای پناه جو و چشمهای زلال برای دل‌های تشنه بود.

وی ادامه داد: آیتالله بهاء الدینی پشتیبانی برای مملکت و نظام، یار و یاور رزمندگان، نوری از اهلبیت(ع) بود، او کسی بود که مقامات بندگی را طی کرده و به خدا رسیده بود، یک عالم فقیه و انسانی آشنا به معارف الهی و توحید بود.

علم باید به عنوان یک واجب در حوزهها توجه شود

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) درباره فضیلت علم، اظهار داشت: با توجه به سخنان رسول الله(ص) آشنا شدن با خدا، راه او، خود، مقصد خلقت، آشنایی با نبوت، امامت و ملائکه فریضه الهی است که باید به عنوان یک عبادت در حوزهها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تا علم عبادت نباشد و کسی که به دنبال آن میرود برای انجام فرمان خدا نباشد از مسیر دور میشود، اگر تحصیل علم فریضه است باید انسان با اخلاص وارد حوزه امام صادق(ع) بشود و اگر واجب است بیتوجهی به آن جزو محرمات است.

جوان یا باید عالم باشد و یا متعلم

حجتالاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به روایتی از کتاب بحارالانوار ابراز داشت: هر جوانی بخواهد در نزد ائمه(ع) محبوبیت پیدا کند و این بزرگواران از او راضی بشوند یا باید عالم باشد، یا متعلم و شما طلاب تنها گروهی هستید که آرم دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) را دارید.

فرمول مدرگگرایی و بیتوجهی به محتوای دروس به حوزه نفوذ نکند

وی بیان داشت: امیدواریم سنت‏های حوزه به دانشگاهها سرایت کند و فرمول مدرگگرایی و بیتوجهی به محتوای دروس به حوزه نفوذ نکند، شأن یک طلبه نوکری

دستگاه ولایت است، طلبه از نخست باید حواسش به بندگی باشد و آیتالله بهاءالدینی یکی از افرادی بود که همواره حواسش به بندگی خداوند متعال بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فردی در زندگی موفق میشود که در جوانی به آن مقامات رسیده باشد، گفت: از جوان رجوع به سوی خدا بسیار زیباتر از دیگر

افراد است و آیتالله بهاءالدینی میفرمود «ما از مجالست با شما اذیت نمیشویم بلکه از نفوس ناریه اذیت میشویم».

وی ادامه داد: آیتالله بهاءالدینی ره یافته نورانی بود، استمرار بر عمل صالح داشت و جزو صالحین بود، ایشان به مقام یقیین رسید بود و جهنمیها را میدید.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: فردی که در ابتدای راه به خدا وصل شود وجودش نورانی میشود و آن فرد چیزی نیست که زندگی میکند بلکه خدا گوش، چشم و زبان او میشود.

اگر چیزی از منیت در وجود فرد نباشد فرد به مقامات میرسد

وی ابراز داشت: هنر آیتالله بهاءالدینی و آیتالله بهجت این بود که جزو خدا هیچ کسی و چیزی را نداشتند تمام وجودشان خدا بود، اگر چیزی از منیت در وجود فرد نباشد فرد به مقامات میرسد، طلبه باید وقتی صبح میکند یا عالم باشد یا متعلم و از علما الگو بگیرد.

حجتالاسلام والمسلمین صدیقی تأکید کرد: اگر جوانی صبح کرد که نه عالم بود و نه دنبال عالم جهت علم آموزی این فرد گرفتار تفریط میشود و وقتی فرد گرفتار تفریط شد گرفتار ضایعات میشود.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که کسی که در جوانی درس نخواند و خود را نوکر امام زمان(عج) قرار نداده به جایگاهی نمیرسد، اظهار داشت: کسی که در راه نباشد و به سوی مقصد حرکت نکند اهل خسران است و عمر خود را ضایع کرده و ضایع کردن عمر نیز گناه است.

جوان بیتکیهگاه گرفتار دشمن میشود

وی افزود: خیلی بد است فرد جوانی خود را پیدا نکند، اگر فرد جوانی را پیدا نکند گرفتار آتش میشود، اگر جوان تکیهگاه نداشته باشد مست میشود و وقتی مست شد گرفتار دشمن و شیطان میشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران مسأله علم فقاهت و تفقه در دین را از واجبات خواند و ابراز داشت: علم نور است و امام صادق(ع) میفرمایند «علم نور است که خدا در دل انسان قرار میدهد و اگر میخواهید به علم برسید باید نهال عبودیت و بندگی را در دل خود بکارید».

این استاد حوزه گفت: یکی از اصحاب از امام ششم(ع) سؤال کرد که حقیقت عبودیت و بندگی در چیست؟ امام(ع) جواب دادند «حقیقت عبودیت در این است که انسان خودش و آنچه را که دارد را برای خود نداند، اهل توکل باشد و بداند وظیفه او چیست و خدا از او چه میخواهد».

آیتالله بهاء الدینی زندگیش بوی بندگی میداد

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما که بی خدا نیستیم و این تفکر که خدا تنها در مساجد است و در بازار و یا محل کار ما نیست شعار یهود است، آیتالله بهاء الدینی بنده بود، زندگیش بوی بندگی میداد و هیچ جا بوی غیر از بندگی نداشت./993/پ202/ن

 

ارسال نظرات