۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۵۳۹۰۰
حجت الاسلام حسینی قمی:

دستگیری از فقرا موجب تسهیل در عبور از گردنه‌های قیامت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که شادی فقط دست زدن و چراغانی کردن نیست، گفت: اگر می‌خواهیم پیامبر را شاد کنیم باید دلی را شاد کنیم و از گرفتاری نجات دهیم. امام صادق(ع) می فرماید: وقتی شما مومنی را مسرور می کنید بیشتر از او، پیامبر(ص) را شاد کرده‌اید.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینی قمی، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا با اشاره به بحث نداهای قرآن گفت: پیامبر فرمود: در میان شاخص خوبی‌ها در قیامت این ندا شنیده می شود: کجا هستند کسانی که فقرا را مورد تکریم و اکرام قرار دادند؟ اکرام فقط کمک به فقیر نیست. امام صادق(ع) می فرماید: کار خیر وقتی به کمال می رسد که سه ویژگی داشته باشد: پنهان باشد، زود انجام شود و در نظر ما بزرگ جلوه داده نشود.


وی ادامه داد: وقتی این ندا داده می‌شود یک عده به صحنه می‌آیند، به آنها می گویند حزنی نیست به داخل بهشت بروید. در قرآن در هشت مورد از واژه هیچ خوفی نیست استفاده شده است که سه مورد آن درباره فقرا است: سوره بقره آیه 262 و274 و 277. این سه مورد درباره انفاق و رسیدگی به فقرا است.


حجت الاسلام حسینی افزود: اگر ما می‌خواهیم در قیامت ناراحتی نداشته باشید و ما را به عنوان شاخص خوبی ندا بزنند و بگویند که وارد بهشت شوید، باید در دنیا به فقرا رسیدگی کنیم. اینکار تجارت و معامله با خداست. به قول شهید بهشتی برای رفتن به بهشت باید بهای آنرا پرداخت. در قرآن آمده است: آیا می خواهید با من تجارت کنید؟ پس به فقرا رسیدگی کنید.


وی با اشاره به این که شادی فقط دست زدن و چراغانی کردن نیست، گفت: اگر ما می‌خواهیم پیامبر را شاد کنیم باید دلی را شاد کنیم و از گرفتاری نجات دهیم. کسانی هستند که در هزینه بیماری یا اجاره خانه یا جهیزیه مانده‌اند، ما می توانیم به آنها کمک کنیم. امام صادق(ع) می فرماید: وقتی شما مومنی را مسرور می کنید بیشتر از آن مومن، پیامبر(ص) را شاد کرده اید. هر کس هر چقدر که توان دارد و هر طوری که می تواند دل مومنی را شاد کند.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: یکی دیگر از نداهای قیامت این است: کجا هستند کسانی که اهل عفو و گذشت بودند؟ آنها به صحنه می آیند و خدا آنها را مورد عفو و بخشش قرار می‌دهد. آیه 22 سوره نور می فرماید: ببخشید، آیا نمی‌خواهید خدا از شما بگذرد؟ یکی از اصحاب خاص امام حسن عسگری(ع)، اسحاق بن اسماعیل نیشابوری بود. امام نامه های زیادی به او می نوشتند. در کتاب های قدیمی روایت داریم که امام به ایشان نامه‌ای نوشتند که به چهارده آیه قرآن استشهاد کرده‌اند. امام می فرماید : خدا را شکر می‌کنم، به من خبر رسیده است که تو کاری کرده ای که می توانی از گردنه های قیامت عبور می کنی.


وی اظهار داشت: در سوره بلد آمده است: با آزاد کردن یک انسان می توان از گردنه های قیامت عبور کرد. اگر ما گرفتاری را از گرفتاری آزاد کنیم یا زندانی را از زندان آزاد کنیم، می توانیم از گردنه های قیامت عبور کنیم. کسی که به زندان نرفته است نمی تواند حال یک زندانی را درک کند. زیرا اگر درک می‌کردیم، بیشتر روی این کار سرمایه‌گذاری می‌کردیم. ما نباید فقط به شادی ظاهری توجه کنیم بلکه باید به شادی دل هم توجه کنیم.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر کسی بخاطر ولادت پیامبر(ص) از طلب خود بگذرد و زندانی را آزاد کند، از گردنه قیامت رد خواهد شد. امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید اگر زنده بمانم از قاتلم می‌گذرم زیرا گذشت باعث تقرب می شود. در ادامه امام می فرماید: انسانی را آزاد کن یا گرسنه ای را سیر کن و یتیم خویشاوند را سیر کن یا مسکین خاک نشین را سیر کن.


وی بیان داشت: یکی دیگر از نداهای روز قیامت صدا زدن اصحاب خاص ائمه(ع) است. ویژگی‌های یاران خاص امام عسگری(ع)چیست؟ یکی از یاران امام، حضرت عبدالعظیم حسنی اس . فردی از ری خدمت امام عسگری (ع) رسید و گفت من زیارت امام حسین (ع) می‌آیم. امام فرمود: اگر در شهر خودت حضرت عبدالعظیم حسنی را زیارت می‌کردی مثل این بود که امام حسین(ع) را زیارت کرده‌ای. تمام علمای ما وقتی به تهران می آمدند حتما به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی می رفتند./916/پ202/ع

ارسال نظرات