۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۵۲۹۴۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد:

چرا بهشت 8 در و جهنم 7 در دارد؟

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حیدری کاشانی حمله شیطان از سمت چپ را ایجاد شهوت انگیزی‌های حرام دانست و گفت: شیطان به این حمله خیلی امید دارد. راهکار مقابله با این نوع حمله عفاف‌گرایی و مدیریت شهوت و غریزه جنسی است.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا با اشاره به حملات چهارگانه شیطان که ذیل آیات 16 و17 سوره اعراف به آن اشاره شده است، اظهار داشت: حمله از پیش رو که غفلت انگیزی نسبت به معا د است، راهکار آن یادآوری مرگ و قیامت است و یک پنجم آیات قرآن نسخه ای برای این نوع حمله است.

وی ادامه داد: حمله شیطان از پشت سر، غفلت نسبت به ناپایداری دنیا و دلبستگی انسان به دنیاست و راهکار آن دنیا شناسی و شناخت حقیقت دنیا است.


حجت‌الاسلام حیدری کاشانی حمله از سمت راست شیطان را ایجاد تردید در باورهای دینی، شعبه‌سازی و عرفان سازی‌های دروغین، شبهه آفرینی در باورهای دینی حتی در افراد مومن دانست و گفت: راهکار این حمله، تقویت معرفت و اگاهی‌های دینی و به دست آوردن بصیرت در دین است و در این راه باید به خدا توسل جست تا تیزبینی و بصیرت را در این راه کسب کنیم.


وی اظهار داشت: در آیه 200 تا 203 سوره بقره به بحث شیطان شناسی و شیطان طائف و راه درمان آن که همان یاد خدا و تقواست اشاره شده است.


حجت‌الاسلام حیدری کاشانی حمله از سمت چپ شیطان را ایجاد شهوت انگیزی‌های حرام دانست و گفت: شیطان به این حمله خیلی امید دارد. راهکار این نوع حمله عفاف‌گرایی و مدیریت شهوت و غریزه جنسی است.


وی با بیان این که مدیریت غریزه جنسی با عنصر عفاف‌گرایی در ارتباط است، افزود: حقیقت همه اینها کنترل اعضا و جوارح است، در این که چرا درهای بهشت هشت تا و درهای جهنم هفت تا است، یک تفسیر این است که تعداد درهای جهنم به تعداد اعضای انسان است که شامل چشم، گوش، زبان، شکم، شهوت، دست و پاست و پیروی از دستورات شیطان و سرپیچی از دستوارت خدا با هر یک از این اعضا، درب مربوط به آن را از درهای جهنم باز می‌کند و در مورد درهای بهشت هم همین است که به تعداد اعضای انسان است و هر گاه با عضوی اطاعت خدا شود آن در از بهشت باز می‌شود. ولی در هشتم بهشت مربوط به نیت است به این معنا که اگر انسان حتی نیت عمل خیری را در سر داشته باشد برای او حسنه نوشته می‌شود و ثواب آن کار خیر برای او ثبت می‌شود ولی در مورد نیت گناه این طور نیست یعنی هرگاه نیت گناه داشته باشد برای او چیزی نوشته نمی‌شود و این از رحمت الهی است.


استاد حوزه علمیه با تاکید بر عنایت خدا برای نجات انسان از دو راه ویژه گفت: این دو راه ویژه بالا و پایین هستند و فخر رازی ، راه بالا را دعا و راه پایین را سجده برای خدا معرفی می‌کند. روایت است اگر انسان خاضعانه دعا کند یا خاشعانه سجده کند گناهان او بخشیده می‌شود. بنابراین کسی که بواسطه وسوسه‌های شیطان به گناه افتاده باشد و از این دو راه توبه کند بخشیده می شود. در قرآن نیز خداوند می فرماید: ای پیامبر به مردم بگو اگر دعاها و توبه‌های شما نباشد خداوند به شما چه عنایتی بکند؟


وی ادامه داد: در حدیثی امام صادق(ع) می¬فرماید: نزدیکترین حالات بنده به پرودگارش وقتی است که در حال سجده دعا می‌کند.( این راه در واقع تلیقی از هر دو راه است.)


وی بیان داشت: شیطان به خداوند می‌گوید: وقتی من به انسان از چهار جهت حمله می‌کنم بیشتر آنها را شکرگزار خودت نمی‌یابی. در واقع این دو راه بالا و پایین تجلی شکرگزاری بنده است. پیروی از وسوسه های شیطان در حقیقت یک نوع کفران نعمت است. چون اعضا و جوارح انسان را به سمت پیروی شیطان و سرکشی در مورد دستورات رحمانی پیش می برد. بنده در مقام شکرگزاری بندگی‌اش محک می‌خورد.

مراتب شکر‌گزاری
حجت الاسلام حیدری افزود: اولین مرتبه، شکرگزاری عقلی است یعنی انسان نعمت‌های الهی را بشناسد. گاهی بخاطر حجاب های شیطانی نعمتهای الهی شناخته نمی‌شود. دومین مرتبه این است که از راه قلب شکرگزار باشد یعنی نسبت به خدا خضوع و خشوع داشته باشد.


وی شکرگزاری از راه زبان را سومین مرتبه سپاس از خدا دانست و گفت: در روایتی از امام زمان(عج) آمده است: سجده شکر از موکدترین سنت های پیامبر(ص) است.


حجت الاسلام حیدری کاشانی آخرین مرتبه و بالاترین شکرگزاری را تشکر عملی عنوان کرد و بیان داشت: برکت‌های ویژه رحمت بواسطه شکرگزار بودن شامل انسان می شود و محرومیت از نعمتها بخاطر کفران نعمت است. خداوند نیز در قرآن می فرماید: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ».


وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین نعمتهای خدا رهبران رحمانی هستند که در مقابل وسوسه‌های شیطان برای انسان فرستاده شده است، خداوند دست انسان را در دست آنها می‌گذارد تا به سعادت برسند.


وی تاکید کرد: نعمت رهبران الهی، نعمت بزرگی است که باید شکرگزار آن بود، باید توجه داشت که شیطان نسبت به غفلت از امام زمان(عج) هم وسوسه می‌کند.
استاد حوزه علمیه در پایان گفت: مردم مدینه در پی کفران نعمت نسبت به رهبرشان امام حسین و یاری نکردن ایشان، به واقعه حره در سال 63 دچار شدند، به گونه‌ای که هزاران نفر به دست لشکریان یزید قتل عام شدند. امام صادق(ع) در این باره می‌فرماید: این عذاب شدید بخاطر کفران نعمت نسبت به رهبران الهی و نشناختن امام زمان(عج) است و آنها مشمول آیه «ولئن کفرتم انی عذاب لشدید» هستند./916/پ202/ع

ارسال نظرات