۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۵۲۸۴۴

پیام آیت الله جوادی آملی به همایش ملی شعر عاشورایی

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی شعر عاشورایی امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی در گرگان برگزار شد.
 آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در پیام تصویری به همایش ملی شعر عاشورایی که به میزبانی استان گلستان در گرگان برگزار شد، گفت: امام حسین (ع) به دلیل اینکه جهانی فکر می کرد و جهان را حق و زنده می پنداشت محقق این نظر و عمل بود و به همین دلیل جهان را به حق مداری حق محوری دعوت کرد.

 

وی در این پیام تصویری خود با بیان این که محتوای خطبه های نورانی حسین بن علی (ع) در سه بخش است، تاکید کرد: ادیبان، شعرا و نویسندگان باید بکوشند این بخش های سه گانه را خوب شناسایی کنند و خوب با ادبیات و شعر دلپذیر و دلاویز هماهنگ کنند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که بخشی از سخنرانی های نورانی سیدالشهدا مربوط به مسائل اسلامی، قرآن و عترت است، ادامه داد: بخشی نیز مربوط به مسائل منطقه ای که از ملی و نحله بودن نیز بالاتر است و شامل حال مسلمانان، مسیحی ها و کلیمی ها می شود که موحدند و خدا را قبول دارند.

 

وی با اشاره به این که بخش سوم بیانات آن حضرت مربوط به جهان انسانیت است که بین المللی است نه محلی و منطقه ای که به انسانیت انسان برمی گردد، ادامه داد: گفته های امام حسین(ع) خواه شفاهی، کتبی یا به صورت خطبه یا خطابه و یا مصاحبه در عناصر سه گانه و محوری مذکور دور می زند.

 

این مفسر برجسته قرآن در ادامه پیام خود مرگ را برای انسان زیور دانست و گفت: در فرهنگ قرآن، انسان مرگ را می میراند نه مرگ انسان را، انسان مسلط بر زینت و نه زینت مسلط بر انسان است. هر کسی ذائق مرگ است، مرگ مذوق اوست و همواره ذائق مذوق را هضم می کند نه عکس آن، بنابراین مرگ به مثابه زیوری است که انسان را به ابدیت می رساند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: جهانی بودن نهضت عاشورا از دیگر ویژگی های قیام امام حسین است. مردم یک وطنی دارند، شرقی ها وطن شان مشرق است و غربی ها وطن شان مغرب، این وطن خاکی است اما وطن اصلی که وطن روح همه ما است نه وطن پیکر ما ان لقاءالله است.

 

وی اظهارداشت: اگر کسی بخواهد از سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راه نهضت سالار شهیدان است لذا این مطالب به اندازه ای که بلند است می تواند شعرهای بلند و شعرهای ناب را برانگیزد چون خاطره خوبی را به همراه دارد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید از شعرهایی که محتوای نازل دارند پرهیز شود، گفت: باید از شعرهایی که از عزت آنها می کاهند پرهیز کنیم و از شعرهایی که در حد انسان های عادی قرار می دهد پرهیز کنیم.

 

وی افزود: شعرای عزیز جریان کربلا را خوب ارزیابی کنند و در مقاطع گوناگون این را با هنر شعر و با هنر نظم و با هنر ذوق و عاطفه هماهنگ و ارائه کنند./950/پ202/ب

ارسال نظرات