۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۵۲۲۳۹
آیت‌الله خاتمی:

ولایت فقیه در فقه شیعی امری بدیهی است/بیداری اسلامی مرهون هدایت های رهبر انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران بیداری اسلامی را مرهون هدایت های رهبر معظم انقلاب دانست و با بیان این که ولایت فقیه در فقه شیعی یک امر بدیهی است نه ساختگی، مرحوم آیت الله تهرانی را مدافع راستین اصل ولایت فقیه و امام و رهبری دانست.
آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران جمعه شب در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی که با حضور مراجع تقلید و علما در مسجد اعظم برگزار شد، گفت: آیت‌الله تهرانی چشم و چراغ حوزه علمیه تهران و محبوب قلوب دین‌داران بود.
وی افزود: ایشان ویژگی‌های برجسته‌ای داشت، ایشان در بیت رفیع تقوا، علم و اخلاق پرورش یافته بود، پدر بزرگوار ایشان در زمان خود به مردم معارف حقه را یاد می‌داده است.
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که آیت‌الله تهرانی ادبیات را نزد ادیب نیشابوری آموختند، خاطرنشان کرد: ایشان به حوزه علمیه قم هجرت کردند و در محضر اساتیدی همچون آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) تلمذ کرده و در سن جوانی به اجتهاد رسیدند.
وی ادامه داد: کتاب الرسائل امام را ایشان تصحیح کردند و مکاسب محرمه امام را هم برای اولین بار احیا کردند و در تدوین رساله عملیه امام در سن 25 سالگی نوشته‌های امام را برای تبدیل شدن به رساله آماده کردند.
آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: ایشان به امر امام(ره) به تهران آمدند و چهار دهه در حوزه تهران نورافشانی کردند و یکی از نکته‌های قوت ایشان درس خارج ایشان در تهران محسوب می‌شد.
آیت‌الله تهرانی به طور مبنایی ولایت فقیه را قبول داشت
وی با بیان این‌که برخی وقتی درجه علمی بالایی می‌یابند ارتباطات مردمی آنان کم می‌شود، ‌ابراز داشت: ایشان ارتباط خود را با مردم حفظ کردند و از نمونه این ارتباط‌ها برگزاری درس اخلاق برای جوانان در تهران بود.
امام جمعه موقت تهران گفت: آیت‌الله تهرانی به طور مبنایی ولایت فقیه را قبول داشت، نه در شعار، ایشان شاگرد امام(ره) بود و بعد از امام انس ویژه با مقام معظم رهبری داشت.
وی با اشاره به این‌که علما در دو عرصه خدمت‌های شایانی کرده‌اند، ادامه داد:‌ علما در عرصه پاسداشت از ارزش‌های دینی خدمت‌های فراوانی کرده‌اند و اکنون دین به عنوان راهگشای مشکلات بشر مطرح است که این امر به برکت علما و فقهای دین است.
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: شیخ طوسی در بغداد کرسی درس و بحث داشت، تکفیری‌ها بغداد کرسی درس و کتابخانه‌شان را به آتش می‌کشند، شیخ طوسی به نجف مهاجرت می‌کند و بنیان‌گذار حوزه علمیه نجف می‌شود.
وی اضافه کرد: علامه حلی در اصول و فقه صاحب نظریات بسیار نافذی است، ایشان 70 سال عمر نکرده است اما با این حال 70 جلد کتاب نوشته که از آن میان می‌توان به تذکرة الفقها، منتهی المطلب، مختلف الشیعه و نهایة الاحکام اشاره کرد که خود دارای جلدهای متعددی است.
شهدای 19 دی پیشگام عرصه انقلاب بودند
امام جمعه موقت تهران صاحب جواهر را دارای خدمات ارزنده‌ای به اسلام و حوزه‌های علمیه خواند و ابراز کرد: صاحب جواهر با تحمل مشقات بسیار و در احوال مختلف همچون مرگ جوانش نوشتن این کتاب را وانگذاشته و امروز افتخار عالمان این است که یک دوره جواهر را خوانده‌اند.
وی ابراز داشت: یکی دیگر از افتخارات عالمان و روحانیان این است که حافظ کیان سیاسی کشور در طول تاریخ بوده‌اند، در ایران آیت‌الله مدرس شجاعانه در برابر رضاخان ایستاد و اکنون در کاشمر مزار ایشان مورد توجه مردم است.
آیت‌الله خاتمی افزود: در زمانی که قرارداد تنباکو در حال اجرایی شدن بود، فتوای آیت‌الله شیرازی کشور را نجات داد، در همان زمان همه قلیان‌ها حتی در حرم‌سرای قاجار شکسته شد.
وی ابراز داشت: مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها در زمان طاغوت در میدان مبارزه ره به جایی نبردند و ناچار به سازش با حکومت شاه شدند، منافقان و التقاطی‌ها وارد شدند و نتوانستند موجی به وجود آوردند اما زمانی که جلودار این جریان یک فقیه و مجتهد شد، کاخ دوهزار و پانصد ساله شاه از میان رفت.
امام جمعه موقت تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 19 دی خاطرنشان کرد: این شهدا شهدای پیشگام در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شدند.
فقها 1132 بار واژه‌های ولایت فقیه را در کتاب‌های خود آورده‌اند
وی گفت: امام(ره) توفیق معماری نظام اسلامی را بر اساس تئوری ولایت فقیه یافت، دیگرانی بودند که این موضوع را مطرح کردند اما موفقیت نیافتند، اما امام(ره) آن را در عرصه عمل اجرا کرد و امروز 34 سال از عمر نظام اسلامی می‌گذرد و اگر ولایت‌ فقیه وجود نداشت این کشور از بین می‌رفت و انقلاب آسیب‌های بسیاری دیده بود.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به این‌که هیچ فقیهی با اصل ولایت فقیه مخالفت نداشته است، بیان داشت: مخالفت با این اصل مخالفت با یکی از اصول اساسی اسلام است، از زمان شیخ صدوق متوفی اواخر قرن 4 تا زمان شیخ محمدحسن آشتیانی اواخر قرن 12 فقها 1132 بار واژه‌های ولایت، و هشت واژه ولایت فقیهی را در کتاب‌های خود آورده‌اند.
وی اظهار داشت: هشت واژه حاکم،‌ امام عادل، فقیه،‌ سلطان، ناظر،‌ نائب الفقیه،‌ والی و امیر هستند که از حدود 9 قرن و نیم پیش در کتاب‌های فقهای شیعه مطرح شده و این نشان‌دهنده این است که ولایت فقیه امر بدیهی در فقه شیعه است و موضوع ساختگی نیست.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: نهاد ولایت فقیه یک نهاد ریشه‌دار و اصیلی است که در فرهنگ تشیع در دفاع از کیان سیاسی تشیع نقش اول را ایفا کرده است و هم‌اکنون نیز نقش اول را ایفا می‌کند.‌
وی ابراز داشت: امروز رهبر معظم انقلاب به یاری خداوند در عرصه سیاست جهانی تأثیرگذار است، در بیداری اسلامی هدایت‌ها و ارشادهای رهبر انقلاب نقش اساسی داشته است./914/پ202/ج
ارسال نظرات