۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۵۱۵۸۵
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

امام موسی صدر منادی امام حسین ظلم‌ستیز است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با نقد و بررسی کتاب سفر شهادت از امام موسی صدر به اندیشه این شخصیت اشاره کرد و گفت: امام موسی صدر منادی امام حسین(ع) ظلم‌ستیز است، نه امامی که فقط بر او ظلم شده است، امام موسی صدر از حسینی صحبت می‌کند که بدون ابزار و سلاح برای اهدافش جان داد.
امام موسي صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد اسفندیاری، ‌نویسنده و پژوهشگر حوزوی شنبه شب در نشست نقد و بررسی کتاب «سفر شهادت، آثار عاشورایی امام موسی صدر» که در مؤسسه فرهنگی فهیم با حضور خانواده امام موسی صدر برگزار شد، گفت: مجموعه آثار امام موسی صدر در حال تدوین است و تا کنون چند جلد از آن منتشر شده که کتاب سفر شهادت جلد هفتم این مجموعه است.

وی افزود: از مهم‌ترین سرمایه‌های هر جامعه، متفکران آن جامعه هستند و برای این‌که آثار این متفکران فراموش نشود آن‌ را به صورت مجموعه آثار منتشر می‌کنند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: بزرگانی از گذشته به این امر اهتمام نداشتند و زیان‌های بسیاری بر جامعه اسلامی وارد شده است، بسیاری از اعلام آثارشان از میان رفته است چون در جمع‌آوری آثارشان تلاش نشده است.

وی بیان داشت: آثار برخی از متفکران باید چاپ شود، اما آثار برخی از متفکران باید به صورت مجموعه منتشر شود، مانند این‌که آثار ویل دورانت نیازی به انتشار مجموعه‌ای ندارد اما آثار برتراند راسل به دلیل پراکنده‌نویسی باید در قالب یک مجموعه گردآوری شود.

اسفندیاری در ایران نیز آثار افرادی همچون سیدحسن تقی‌زاده و علامه محمدتقی قزوینی چاپ شده است،‌ ادامه داد: مجموعه آثار دکتر شریعتی،‌ استاد مطهری و مهندس بازرگان در ایران به نحو مطلوبی منتشر شده است.

وی بیان کرد: مجموعه آثار با یک قلم،‌ شکل و طراحی باید منتشر شود، در چاپ مجموعه آثار نباید مصلحت‌سنجی صورت بگیرد، هر آنچه از قلم یک متفکر جاری شده است باید منتشر شود، هر یک از بخش‌های مجموعه آثار باید شناسنامه داشته باشد

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به چاپ مجموعه آثار شهید مطهری تصریح کرد: 12 جلد یادداشت‌های علمی شهید مطهری نیز در قالب کتاب درآمده است که این امری ارزنده است، اما متأسفانه هنوز بعد از 33 سال مجموعه آثار شهید مطهری تکمیل نشده است و این یعنی این‌که تحلیل‌ها و نقد و بررسی آثار استاد ناقص بوده است.

وی اظهار داشت: گاه در انتشار آثار شهید مطهری مصلحت‌سنجی شده است که این امر خالی از اشکال نیست.

اسفندیاری بیان داشت: یکی از اشکالات مجموعه «سفر شهادت» این است که مشخص نیست که آیا این کتاب جمع‌آوری تمام مطالب امام موسی صدر درباره عاشورا است یا چینش دیگری در تدوین این کتاب در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: منابعی که در این کتاب استفاده شده است دست اول نیست، عبارت «إن کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی، فیاسیوف خذینی» این حدیث نیست بلکه شعری است که زبان حال آن حضرت را وصف کرده است.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که در روایاتی که در این کتاب آمده منبع‌یابی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تاریخ‌های این کتاب به صورت میلادی است و این کتاب را دو نفر ترجمه کرده‌اند در حالی که این کتاب 200 صفحه بیشتر ندارد.

وی افزود: ترجمه این کتاب بسیار روان است،‌ اما اگر ترجمه به متن وفادار می‌بود به طور قطع به این روانی نمی‌شد، ترجمه باید کمی بوی ترجمه را بدهد.

اسفندیاری اضافه کرد: امام موسی صدر منادی امام حسین(ع) ظلم‌ستیز است، نه امامی که فقط بر او ظلم شده است، امام موسی صدر از حسینی صحبت می‌کند که بدون ابزار و سلاح برای اهدافش جان داد.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) که در آن تنها مظلومیت تجلی یافته باشد در عزاداری محدود می‌شود اما امام حسینی که ظلم‌ستیز باشد، سرمایه‌ای برای مبارزه با اسرائیل می‌شود، امام موسی صدر در این کتاب بر اساس گفتمان قرن 14 به جنبه حماسی عاشورا توجه می‌کند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که امام موسی صدر بزرگ‌ترین معجزه اباعبدالله الحسین(ع) را قیام آن حضرت می‌داند، افزود: فردی که بدون تجهیزات در برابر تجهیزات و ثروت یزید قیام کند، و برای رسیدن به اهداف خود از همه چیز بگذرد نوعی معجزه انجام داده است./914/پ202/ن

ارسال نظرات