«تقاضای طلاق زوجه» دفاع شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یکصد و چهل و هفتمین جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه المصطفی العالمیه مشهد، عصر روز گذشته در اداره تحصیلات این مرکز برگزار شد و به پایاننامه «مبانی فقهی و حقوقی تقاضای طلاق زوجه»، اثر حجتالاسلام سیدعلی موسوی از کشور افغانستان اختصاص داشت.
حجتالاسلام موسوی، ابتدا در خصوص اثر خود گفت: در آغاز این اثر، بحث مفهومشناسی برخی واژگان مثل مبانی، حق و فقه در قرآن و روایات بررسی شده و در ادامه کلیات مسأله طلاق، از تاریخچه آن قبل از اسلام در ملل، ادیان دیگر، شبهه قاره هند و سرزمین حجاز تا وضعیت زن در آن زمان آمده که در قرآن و تاریخ ذکر شده است.
وی افزود: اسلام با تأیید آیین طلاق زمان جاهلیت، اصلاحاتی نیز ایجاد کرده و به زن شخصیتی اجتماعی داد، در صورتی که در آن زمان زن، شخصی بسیار منزوی بوده و جایگاهی نداشت.
وی تصریح کرد: این اثر در ادامه مبانی طلاق در قرآن را بررسی کرده که مخاطب همه آیات طلاق، مردان هستند، ولی اثباتکننده این نیست که طلاق حق مرد باشد و با انضمام روایات به آن مشخص میشود که طلاق حق مرد است و در خیلی از موارد زن را نیز صاحب حق در مسأله میداند که قواعدی دارد.
پژوهشگر این اثر، یکی از این قواعد را عسر و حرج دانست و گفت: دیدگاه فقها در خصوص این قاعده و ماده 1030 قانون ایران که پنج مورد را مصداق عسر و حرج دانسته که با رأی دادگاه اجرا میشود، همچنین شرط ضمن عقد که شامل تعریف شرط، انواع شرط و بررسی آن در زمینه حق طلاق زوجه است و موارد خاص دیگری مثل عدم پرداخت نفقه در ادامه بررسی شده است.
در ادامه، حجتالاسلام مهدویمهر، رییس جامعه المصطفی العالمیه مشهد و استاد راهنمای این اثر گفت: پژوهشگر این اثر به دنبال حل مشکلی اجتماعی بوده است، به خصوص در مورد این سؤال که چه استبدادی از ناحیه اسلام در این مورد است که بانوان را اختیاردار نگذاشته است؟
وی تأکید کرد: در کشور افغانستان در زمینه حقوق زنان، همایشهای زیادی برگزار میشود که طبق آمار در یک سال حدود 100 نشست است، افزون بر این همت دشمنان برای تشویش افکار عمومی و بدبین کردن مردم نسبت به اسلام، مسائل زنان را دربر میگیرد که از مشکلات روز افغانستان بوده و در کشور ما نیز از مسائل مهم است.
وی افزود: حق طلاق برای مرد به منظور حفظ بنیان خانواده و استحکام زندگی بوده است، اما اگر زن و مرد خواسته باشند نیز میتوانند در اصل طلاق توافق کرده و تصمیم مناسب بگیرند.
حجتالاسلام مهدوی مهر خاطرنشان کرد: این اثر در مجموع کار ارزشمندی است، چون قسمتهای مهم مطالب جمعآوری شده، مسأله محور بوده و متناسب با نیاز اجتماع است، امروز جمعیت زیادی از مردم افغانستان در اروپا و آمریکا هستند و باید مقابل سؤالات مردم دیگر کشورها پاسخگو باشند، بنابراین چنین آثاری باید به صورت کتاب درآمده و منتشر شود.
حجتالاسلام سیدابوالفضل حسینی، استاد مشاور این اثر نیز گفت: اثر حاضر مسألهای تاریخی را بررسی کرده که معلوم میکند، اسلام از حیثیت بانوان چگونه دفاع کرده است، به خصوص اینکه اسلام، تصریح در حق مردان در طلاق نکرده و قیدهایی زده که ظلمها را جلوگیری میکند، مثل محدود کردن و شرایط خاص طلاقها.
وی، مزیت دیگر این اثر را این دانست که نظرات فقها را جمعآوری کرده و در کنار آن به مواد قانونی استناد کرده است و گفت: کسی که این اثر را ببیند، از مجموع وضعیت بانوان قبل و بعد اسلام، نظرات فقها و قوانین مطلع میشود و اگر سوء ظن نسبت به اسلام داشته باشد نیز با دقت در آیات و روایات یاد شده در این اثر، به اعتدال میرسد.
همچنین حجتالاسلام دانشور ثانی، استاد داور این اثر مشکلات آن را در دو بخش شکلی و ماهوی عنوان کرد و گفت: موضوع این اثر، مورد ابتلاء و روزمره بوده و مورد توجه فقها و حقوق دانان است که حتی برخی مخالف نظرات موجود هستند، همچنین انسجام خوبی دارد، رابطه منطقی بین عناوین برقرار است، جامعیت دارد، کلمات محاورهای کمتری دارد و نیز تأثیر از گویش خاصی ندارد./932/پ201/س