۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۴۹۲۹۲
رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون:

کشور نیازمند یک راهبرد فرهنگی شایسته و مناسب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علیزاده با بیان این که خلا اصلی در فرآیند فعالیت‌های فرهنگی، نبود یک راهبرد فرهنگی شایسته و مناسب است، در خصوص تولید فیلم‌های خلاف هنجارهای اسلامی و اجتماعی گفت: ارگان‌های فرهنگی از جامع‌نگری و به‌روز اندیشی لازم برخوردار نیستند.
حجت الاسلام  عليزاده، رييس سازمان بسيج طلاب و روحانيون كشور

حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده، رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور به مناسبت سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اذعان داشت: به نظر می‌رسد اهداف بلند و مبارکی که از ابتدای تاسیس پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، با وجود همه تلاش‌ها و کوشش‌ها پاسخگوی نیازها و ضرورت‌های جامعه در ابعاد مختلف به خصوص تحول و ایجاد رویکردهای مناسب و همچنین هدایت فرهنگ موفق نبوده است.

رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور افزود: بهترین دلیل این مدعا فرمایشات کارا و دقیق بزرگ‌دیدبان انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(حفظه الله) به ویژه در سفر به استان خراسان شمالی که در قالب سوالاتی جدی مطرح فرمودند می‌باشد.

وی گفت: ایجاد فرهنگ عمومی در حقیقت کف اهداف فرهنگی یک جامعه می‌باشد، به طور قطع تحول در نوع فعالیت‌های عمیق پژوهشی و علمی که با ایجاد تحول در محافل و مراکز علمی و پژوهشی می‌تواند صورت بگیرد نیز از جمله مهمترین اهداف این شورا خواهد بود.

حجت الاسلام علیزاده گفت: خلا اصلی در فرآیند فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی دیگر نهادهای فرهنگی، نبود یک راهبرد فرهنگی شایسته و مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید یک راهبرد فرهنگی باید دو اصل اساسی مد نظر باشد؛ نخست وجود اندیشه و تفکر راهبردی در حوزه فرهنگ یعنی تفکر راهبرد فرهنگی و نکته دوم در مقام تحقق و اجرای برنامه‌ریزی مدون و مطلوب است.

رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور با اشاره به این‌که به تازگی چشم اندازهایی برای مجموعه‌های فرهنگی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است گفت: آن‌چه نیاز است تنظیم مسیر منطقی برای رسیدن به آن می‌باشد، برای کسب و تولید یک آغاز مطلوب باید نگاهی صحیح به مراکز فرهنگی داشت که در طی آن نظارت و کنترل دقیق مراکز، بررسی نقاط ضعف و قدرت، شناسایی فرصت در داخل، شناسایی تهدید و تبدیل آن به فرصت در محیط خارجی می‌تواند مسیر کار فرهنگی را منطقی‌تر کند.

وی با تاکید بر این‌که بهترین راهبرد فرهنگی در اندیشه و فرهنگ زلال و ناب بسیجی متجلی می‌باشد افزود: فرهنگ بسیجی ریشه در حماسه‌هایی همچون بعثت، غدیر و عاشورا دارد و ترجمان آموزه‌های وحی و مکتب اهل بیت(ع) است که همراه با اخلاص، شجاعت، غیرت و اعتقاد عمیق به ولایت و در عصر انتظار به ولایت فقیه؛ می‌تواند راهنمای خوبی برای امور فرهنگی باشد.

حجت الاسلام علیزاده گفت: دلیل اجرایی نشدن برخی از مصوبات این شورا این است که نگاه صاحب نظران و تولید کنندگان راه‌کارهای فرهنگی یک طرفه است به نحوی که نسخه‌ها از بالا به پایین صادر می‌کنند، به همین دلیل در کشور از نظر برنامه و بخشنامه کمبودی مشاهده نمی‌شود بلکه این کمبود در عدم اجرای این مصوبات است که شاید به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای مخاطبین است.

رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور با الهام از فریضه‌های امر به معروف و نهی از منکر مسیر فعالیت‌های فرهنگی را دوطرفه خواند و افزود: افرادی که کار فرهنگی انجام می‌دهند ابتدا باید خود را مورد اصلاح قرار دهند سپس به دیگران روی آورند، اگر کسی که برای هدایت مردم راهکار و بخشنامه‌ای را ارائه می‌دهد خود را نیز به هر دلیل مصون از آن بخشنامه نداند و اگر این کار فرهنگ‌سازی شود به نحوی که همگان دغدغه فرهنگ، اخلاق، اعتقادات و سنت‌ها و رسوم مذهبی را داشته باشند می‌توان مشاهده کرد که جامعه از هر نظر تنظیم خواهد شد.

حجت الاسلام علیزاده افزون: اما اگر عده‌ای خلاف این اصل عمل کنند و خود را صرفا نسخه پیچ فرهنگی جامعه بدانند به طور قطع ثمره نهادهای فرهنگی جز تولید بخشنامه‌ها و قوانین زیبنده بایگانی‌ها نخواهد بود، در یک جمله مسئول باید اعتقاد به کار فرهنگی داشته باشد.

وی در خصوص تولید فیلم‌های خلاف هنجارهای اسلامی و اجتماعی گفت: متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اکثر ارگان‌های فرهنگی از جامع‌نگری و به‌روز اندیشی لازم برخوردار نیستند و همراه با جریان روبه رشد و دامنه گسترده و افسار گسیخته فعالیت‌های فرهنگی بر بخش‌ها و عوامل مختلف آن تسلط و جامع‌نگری و قدرت موثر و مفید ندارند.

حجت الاسلام علیزاده در پایان گفت: در برخی از نهادهای فرهنگی که باید از ناحیه شورای عالی انقلاب فرهنگی هدایت و کنترل بشوند به دلیل عدم انجام این اقدامات بخشی از فعالیت‌ها دچار ضایعه و سوختن سرمایه‌ می‌گردد، به دلیل عدم وجود یک مدیریت راهبردی نافذ و مسلط در زمینه فرهنگی با وجود استعدادها و نیروهای انسانی مناسب شاهد تشطط و تفرق در حوزه‌های فرهنگی می‌باشیم./9598/ت301/ص

ارسال نظرات