۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۴۹۲۵۳
رییس دانشگاه معارف اسلامی قم؛

مباحثه، موجب شناخت نظریه نزدیک به واقع می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه معارف اسلامی قم گفت: مطرح شدن درس از سوی چند هم مباحثه‌ای، تکرار کردن آن موضوع و شنیدن نظرات مخالف باعث می‌شود یک طلبه روی محورها و مباحث اصلی درس اشراف بهتری پیدا کند تا نظریه نزدیک به واقع را شناسایی کند.
مباحثه طلاب در حرم حضرت فاطمه معصومه

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان ویژگی‌ها و تفاوت‌های مباحثه طلبگی نسبت به شیوه‌های دیگر درس خواندن گفت: مباحثه یکی از سنت‌های قدیمی و منحصر به فرد حوزه علمیه بوده و به آن نسبت به مطالعه و حضور در کلاس تأکید بیشتری شده است.

وی در ادامه در بیان اهمیت مباحثه افزود: مباحثه نکردن یک درس مانند این است که آن مبحث هنوز خوانده نشده است چرا که مباحثه انسان را درگیر بحثی می‌کند که استاد در کلاس تقریر کرده است.

رییس دانشگاه معارف اسلامی قم شیوه مباحثه کردن را بیان و تأکید کرد: در مباحثه دو یا سه نفر درس تقریر شده کلاس را مطرح می‌کنند و نقاط ابهام آن را به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند تا بحث مطرح شده کاملا روشن و واضح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری خاطرنشان کرد: گاهی یک مباحثه خیلی عمیق شده و ممکن است یک مطلب ساعت‌ها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود؛ نظرات مختلف و استدلال‌های گوناگونی که در این بحث مطرح می‌شود به طلبه کمک می‌کند تا به عمق درس واقف شود.

وی ادامه داد: مطرح شدن درس از سوی چند هم مباحثه‌ای، تکرار کردن آن موضوع و شنیدن نظرات مخالف باعث می‌شود یک طلبه روی محورها و مباحث اصلی درس اشراف بهتری پیدا کند تا نظریه نزدیک به واقع را شناسایی کند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: اشرافی که با مباحثه بر درس حاصل می‌شود،‌ هیچ‌وقت با مطالعه و سر کلاس رفتن چنین اشرافی عائد انسان نمی‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سابقه تحصیلی طولانی خود در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هر چه که از حوزه علمیه برداشت کرده‌ام از مباحثه‌های علمی آن بوده است، طوری که اگر درسی بر اثر اتفاقی مباحثه نشده باشد هنوز هم حس می‌کنم آن درس را فرانگرفته‌ام.

وی در ادامه ویژگی‌های علمی و اخلاقی هم مباحثه را بیان کرد و گفت: طلاب باید کسی را به عنوان هم مباحثه انتخاب کنند که اهل مطالعه جدی باشد و قبل از ورود به مباحثه خود را از جهت علمی کاملا آماده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری اضافه کرد: مباحثه کننده باید بدون هیچ ملاحظه‌ای وارد مباحثه شده و با تصور این‌که وارد یک معرکه جدی شده است از نظریه خود دفاع کند.

رییس دانشگاه معارف اسلامی قم جنبه‌های اخلاقی در مباحثه را مهم دانست و تأکید کرد: یک بحث نباید به مشاجره‌های باطل کشیده شود اما اگر نکته‌ای به ذهن یکی از مباحثه کننده‌ها آمد باید آن را گوشزد کند تا هم خود پیشرفت کند و هم باعث پیشرفت کسانی شود که با وی مباحثه می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به این‌که امروزه بیشتر مباحثه‌ها دو نفره انجام می‌شود، گفت: در گذشته 3 تا 4 نفر در یک مباحثه شرکت می‌کردند، این نوع بحث هرچند زمان زیادی را می‌طلبید اما موجب می‌شد بحث‌ها جدی‌تر پیش رود و اشراف بهتری به درس پیدا شود./997/ت302/پ

ارسال نظرات