۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۴۸۶۶۶
استاد دانشگاه علامه طباطبایی:

شناخت حقیقت یا نفس‌الامر جز با علم حضوری ممکن نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که آغاز تمایز و جداشدن حوزه هستی‌شناسی از معرفت‌شناسی به ارسطو برمی‌گردد عنوان داشت: درباره متا‌فیزیک ارسطو 14 کتاب در اختیار داریم که به فارسی ترجمه شده‌است.
نشست علمي«تاثير آراء معرفتي متفكران اسلامي بر تفكر غرب»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر حسین کلباسی اشتری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی عصر روز دوشنبه سیزدهم آذرماه در نشست علمی «تأثیر آراء معرفتی متفکران اسلامی بر تفکر غرب» که در تالار اجتماعات علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد اظهار داشت: محور تفکر فلسفی در تاریخ غرب با همه تکثر، از یک وحدت بنیادی برخوردار است که آنها را مانند نخ تسبیح به هم متصل می‌کند.

وی افزود: یک محقق فقید معاصر فرانسوی در کتاب فلسفی خود به تشریح این وحدت بنیادی می‌پردازد.

کلباسی اشتری با اشاره به این که آغاز تمایز و جداشدن حوزه هستی‌شناسی از معرفت‌شناسی به ارسطو برمی‌گردد عنوان داشت: درباره متا‌فیزیک ارسطو چهارده کتاب در اختیار داریم که به فارسی ترجمه شده‌است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: بی‌تردید تمهز مترجمانی که متون یونانی و سریانی را به عربی برگرداندند و دقت حکمایی مثل فارابی این توجه و تمایز را محقق کرده و سبب این جدایی شده‌است.

کلباسی اشتری تصریح کرد: یکی از تقسیمات بسیار دقیق هم در عنوان و هم در معنون، تقسیم متفکران به قبل و بعد از سقراط است.

وی با بیان این‌که تلقی ارسطو از فلسفه و مختصات آن سؤالی است که سعی شده در متافیزیک به آن جواب داده شود ابراز داشت: توجه ارسطو به این موضوعات از مسائلی است که در عالم اسلام مورد توجه واقع شده‌است.

کلباسی اشتری با اشاره به این که موضوع فلسفه وجود است یا موجود گفت: مفهوم «وجود» با مفهوم «بودن» متفاوت است و بودن افاده وجود نمی‌کند.

وی ادامه داد: حنین بن اسحاق یکی از مترجمان شاخصی است که متون یونانی را به عربی برگردانده است و بی‌تردید با زبان یونانی آشنایی کامل داشته است.

کلباسی اشتری با بیان این‌که فارابی به سریانی سخن می‌گفته ‌است ابراز داشت: وی در پنج صفحه اول از «رسالةالحروف» را به زبان یونانی نوشته‌است که انسان شگفت زده می‌شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: فارابی نتیجه می‌گیرد که موضوع فلسفه وجود مطلق و بلکه مطلق وجود است و می‌گوید حکیم باید به مطلق وجود توجه کند.

وی عنوان داشت: فوکو می‌گوید در تاریخ 23 قرن متافیزیک دستاوردها و اندوخته‌های فراوانی وجود دارد اما یک مطلب از قلم افتاده است و آن حقیقت یا نفس‌‌الامر است.

کلباسی اشتری با بیان این‌که قضایای اعتباری با نفس‌الامر ارتباط دارد تأکید کرد: شناخت حقیقت یا نفس‌الامر جز با علم حضوری ممکن نیست./956/پ202/ص

ارسال نظرات