۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۴۷۶۹۲
رییس فرهنگستان علوم اسلامی:

شناخت عقل و جهل سبب هدایت فرد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که همه خیرات، ائمه(ع) هستند، گفت: شناخت عقل و جهل سبب هدایت فرد می‌شود.
سخنراني حجت الاسلام ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در هشتمین شب سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به جایگاه والای زائران امام حسین(ع) در نزد خداوند متعال اشاره کرد و بیان داشت: در روایت آمده «شب جمعه فوج فوج ملائکه به زیارت امام حسین(ع) می‌آیند».

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: وسعت کار اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا به قدری است که هر چه در مورد آن گفته و شنیده شود با واقعیت بسیار فاصله داشته و ما تنها سطح این واقعه را می‌فهمیم چه رسد به این‌که بتوانیم محتوای آن را درک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: در قرآن آمده «خداوند برای مؤمنان چشم روشنی قرار داده است که این چشم روشنی برای آن‌ها پنهان است» و ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در روز عاشورا بین امام حسین(ع) و خدا افتاده و خداوند برای ایشان چه چشم‌روشنی قرار داده است.

شناخت عقل و جهل سبب هدایت فرد می‌شود

این استاد حوزه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به بررسی خلقت عقل و جهل از سوی خدا پرداخت و خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی به یاران خود فرمود«خدا عقل را خلق کرد و برای آن لشگری قرار داد سپس جهل را خلق کرد و برای آن لشگری قرار داد و شناخت عقل و جهل سبب هدایت افراد می‌شود».

وی افزود: در ادامه روایت آمده «عقل نخستین موجود روحانی است که خداوند متعال خلق کرده است و سرشت آن را از جانب راست عرش برداشته و بعد از خلقت عقل آن را مکلف کرده است».

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تأکید کرد: عقل دارای دو خلصت «اقبل»و «ادبر» است، یعنی اگر خداوند به او دستور بدهد برو او می‌رود و اگر دستور بدهد برگرد برمی‌گردد و همیشه تسلیم امر خداوند متعال است.

وی اظهار داشت: در روایتی از معصومین(ع) وارد شده« قلب مؤمن بین سرانگشت خداوند است و همواره مطیع فرمان او است» ما نیز به این دنیا آمده‌ایم تا به خدا برسیم و بندگی خود را به او نشان بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این‌که خداوند در زمان خلقت عقل به او فرمود «تو را با جلالت و عظمت خودم خلق کردم و بر تمام موجودات برتری بخشیدم، تو تحت فرمان من هستی و تمام کائنات تحت فرمان تو هستند» گفت: در تفسیر علما آمده که منظور از عقل در روایت وجود نازنین پیامبر(ص) است.

عقل کامل، پیامبر و جهل کامل ابلیس است

وی ادامه داد: رسول‌الله(ص) عقل کامل، کل است و تمام عقل‌ها از پرتوی وجودی ایشان هستند، همان‌گونه که پرتوهای نور وابسته به خورشید است دیگر عقل‌ها نیز وابسته به پیامبر(ص) هستند.

این استاد حوزوی به خلقت جهل اشاره کرد و بیان داشت: در روایت آمده «جهل از دریای شور، تلخ و ظلمت خلق شده است»، وقتی خداوند جهل را خلق کرد به او تکلیف کرد که برو او رفت و وقتی به او امر کرد که برگرد دیگر جهل برنگشته و دستور خداوند را اطاعت نکرد از این‌رو از رحمت خداوند دور شد.

وی اضافه کرد: وقتی خداوند به عقل هفتاد و پنج لشگر جهت بندگی داد جهل که همان ابلیس باشد به سبب حسادت و مقایسه خود با جایگاه عقل با او دشمنی کرده و از خدا درخواست لشگر کرد، خداوند نیز به شرط اطاعت جهل از عقل و برای رسیدن او به مقامات عالی برای او هفتاد و پنج لشگر داد ولی جهل به این عهد پایبند نبود.

این استاد حوزوی بیان داشت: صفات حسنه مانند توکل،‌ رحمت و رفعت لشگریان عقل و صفات خبیثه مانند یأس، ناامیدی، بخل نیز لشگریان جهل هستند، قلبی که صفات حسنه را داشته باشد جزء لشگر عقل خواهد شد و گرنه در لشگر جهل قرار خواهد گرفت.

عاشورا میدان جنگ بین پیامبر و ابلیس بود

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که مقایسه کردن خود با اهل‌بیت(ع) اول سقوط فرد است، ابراز داشت: افرادی همانند طلحه و زبیر به سبب مقایسه خود با امیرمومنان(ع) در پی‌تصاحب حکومت بودند و به سبب همین مقایسه سقوط کردند.

وی افزود: تمام خیرات ائمه(ع) هستند، دو گروه انبیا و بندگان امتحان شده مانند سلمان از افراد هستند که با تمام صفات اهل‌بیت(ع) آراسته شده‌اند و بقیه افراد تنها برخی از صفات ائمه(ع) را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با این‌که باطن عاشورا جنگ بین رسول‌الله(ص) که عقل است و جهل که شیاطین اعم از انسی و جنی است، خاطرنشان کرد: پیروز واقعی در عاشورا رسول‌الله(ص)، ائمه(ع) و امام حسین(ع) هستند./993/پ201/ج

ارسال نظرات