۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۴۷۶۷۹
حجت الاسلام رفیعی:

توجه به عبرت‌های عاشورا از مهمترین تاکیدات ائمه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی مهمترین مسئله در سیره ائمه (ع) را تاکید بر عبرت‌های عاشورا و کاربردی کردن آن در زندگی عنوان کرد و اظهار داشت: باید از همه ابعاد وجودی امام حسین درس گرفت و این درس‌ها را پررنگ و برجسته کرد.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدناصر رفیعی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که جریان کربلا با شهادت امام حسین(ع) آغاز و با روضه‌خوانی و خطبه‌های حضرت زینب(س) و اشک‌های امام سجاد(ع) ادامه یافت.
وی با بیان این که اشکال عزاداری با هم فرق دارد، اظهار داشت: در زمان امام سجاد(ع) بخاطر خفقان اموی، عزاداری به صورت فردی بود از این رو امام در صحنه های مختلف بخاطر نبود موقعیت عزاداری مصیبت امام حسین(ع) را یادآوری می‌کردند.
حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شکل عزاداری بخاطر کمتر شدن خفقان تغییر کرد، ایشان رسما شاعران را دعوت می‌کردند، مردم جمع می‌شدند ولی باز هم گستردگی زیادی نداشت، این عزاداری تا زمان امام حسن عسکری(ع) بود ولی شکل و نوع آن بسته به جو و محیط تغییر می‌کرد.
وی با اشاره به این که اصل عزاداری بعد از غیبت صغرا و کبری شکل گرفت و در زمان آل بویه این نوسانات کمتر و روز عاشورا تعطیل رسمی اعلام شد گفت: در زمان صفویه عزاداری‌ها به اوج خود رسید. در این زمان افرادی به نوشتن مقتل روی آوردند.
حجت الاسلام رفیعی نخستین محور تجلیل از عاشورا را تاکید ائمه(ع) برای برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) دانست و گفت: امام صادق(ع) شخصا این مجالس را برپا می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: بدانید که امام حسین یک شخصیت بین‌المللی است و مخصوص شیعه نیست. امام حسین(ع) با خونش اسلام و در سایه آن قرآن را حفظ کرد، اصل اقامه عزا به هر شکل ممکن باید صورت بگیرد.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی دومین شکل تجلیل از عاشورا در سیره ائمه(ع) را گریه بر امام حسین(ع) عنوان کرد و بیان داشت: چهار نوع گریه داریم؛ یک نوع گریه عقیدتی است که باورها واعتقادات ما اشک را جاری می‌کند، دومین نوع، گریه فضیلت طلبی است که از دست دادن فضیلتی باعث گریه می‌شود.
وی افزود: گریه عاطفی سومین شکل است که بصورت فطری در وجود هر آدمی نهفته است. آخرین نوع گریه، گریه از محرومیت‌هاست، مثلا گریه بر اینکه چرا همراه امام حسین(ع) نبودیم.
حجت الاسلام رفیعی گریه بر اباعبدالله(ع) را یکی از انواع تجلیل از عاشورا دانست و گفت: گریه حالت شویندگی دل دارد و کسی که از مراسم عزاداری امام حسین(ع) بیرون می‌آید احساس سبکی می‌کند.
وی بیان داشت: گریه‌ای که از سر صدق باشد پالایش دهنده روح است علاوه بر آن با گریه بر مصائب ائمه(ع)احساس نزدیکی بیشتری به آنها در وجود انسان شکل می‌گیرد.
وی شکل سوم بزرگداشت عاشورا در سیره ائمه(ع) را تاکید بر اشعار متعهدانه عنوان کرد و گفت: به شعرا گفته شده که شعری بگویید که مفاهیم بلندی داشته باشد، بنابراین شعرا و مداحان باید در انتخاب شعر نهایت دقت را داشته باشند، اصرار بر خواندن مصیبت نداشته باشید، حتی خواندن چند بیت متناسب با سخنرانی کار ساز است، قالب و فضای شعر خوانی باید حماسی باشد و سعی شود تا کربلا و شخصیت های آن خوار نشوند.
وی افزود: چهارمین نوع تکریم عاشورا، زیارت قبر امام حسین(ع) است، حضرت زهرا(ع) خود به خوشامدگویی زائر امام حسین() می رود و در قیامت زوار امام حسین(ع) یک سر و گردن بالاتر از کسانی هستند که وارد بهشت می‌شوند.
حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: کسانی که توان زیارت ندارند، هر روز می‌توانند وضو بگیرند ودر زیر آسمان سه بار بگویند «صلی الله علیک یا ابا عبدالله»، همین امر تحول بزرگی در روح انسان ایجاد می‌کند و به این طریق می‌توان هر روز زائر امام حسین(ع) بود.
وی پنجمین شکل تاکید ائمه(ع) بر تجلیل از عاشورا را سجده بر خاک کربلا و تربت امام حسین دانست و گفت: در روایات آمده که سجده بر خاک کربلا حجاب های هفتگانه را از بین می‌بردو در واقع با سجده بر تربت امام سعی می‌کنیم تا این ارتباط را حفظ کنیم.
حجت الاسلام رفیعی مهمترین مسئله در سیره ائمه (ع) را تاکید بر عبرت‌ها و درس‌های عاشورا و کاربردی کردن آن در زندگی عنوان کرد و اظهار داشت: باید از همه ابعاد وجودی امام حسین درس گرفت و این درس‌ها را پررنگ و برجسته کرد و در همه مراحل زندگی آنها را به کار برد./916/پ202/ع
 

ارسال نظرات