۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۴۶۰۰۹
در مجتمع آموزش عالی فقه؛

میزگرد علمی مبانی حجاب از دیدگاه قرآن کریم بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ میزگرد علمی مبانی حجاب از دیدگاه قرآن کریم در مجتمع آموزش عالی فقه قم بررسی شد.
ميزگرد علمي مباني حجاب از ديدگاه قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام محمدعارف کاشفی، در بیست و دومین میزگرد علمی «مبانی حجاب از دیدگاه قرآن کریم» که به همت معاونت پژوهش و انجمن علمی، پژوهشی علوم قرآن مجتمع آموزش عالی فقه قم در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد، با اشاره به مفهوم‌شناسی حجاب در قرآن کریم، گفت: در قرآن کریم هشت مرتبه واژه حجاب به کار رفته است که در معانی مختلف استعمال شده است.
این محقق جامعه­المصطفی العالمیه با اشاره به این که واژه حجاب در بیشتر لغت‌نامه‌ها به معنای منع و بازداشتن آمده است، یادآور شد: معنای اصلی حجاب به معنای مانع شدن در بین دو شیئ و پوشش نیز معنای لازمی حجاب به شمار می‌رود.
وی، با اشاره به واژه‌های جلباب، خمار و جیوب در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد حجاب، حجاب در رفتار است، همان گونه که قرآن کریم تأکید می‌کند که بانوان در راه رفتن خود در بیرون از خانه، به گونه‌ای رفتار نکنند که مورد جلب و  توجه دیگران قرار گیرند.
حجت­الاسلام محمدعارف کاشفی با عنوان این که واژه «غضّ» در قرآن کریم به معنای کوتاهی صدا و فرونشاندن چشم آمده است، ابراز داشت: قرآن کریم، بانوانی را که با صدای پرناز، نرم و کشیده با نامحرم صحبت می‌کنند، به شدت توبیخ کرده و آنها را دارای قلب مریض معرفی می‌کند.
در ادامه این میزگرد، حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله طاهری، با اشاره به پیشینه حجاب در تاریخ، اظهار کرد: پیشینه حجاب به آفرینش انسان باز می‌گردد، مؤید این نظریه هم از بین رفتن حجاب حضرت آدم و حوا در اثر تناول از میوه آن درخت ممنوعه است. 
وی افزود: بنا به این حکایت دانسته می‌شود که مسأله حجاب در نخستین انسان‌های آفرینش وجود داشته است و حجاب حضرت آدم و حوا به خاطر تخطی از دستور پرودگار از بین رفت.
این کارشناس علوم قرآنی یادآورشد: بعد از نخستین انسان‌های روی زمین، در حکایات مختلفی از انبیاء الهی روشن می‌گردد که موضوع حجاب در میان مردم برهه‌های متعدد تاریخ وجود داشته است.
حجت‌الاسلام طاهری ابراز داشت: در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده و حتی در برخی از این تمدن‌ها شوهران، همسران خود را از منظر بیگانگان مخفی می‌کردند.
وی با بیان این که قرآن کریم، روایات، عقل و اجماع، از دلایل وجوب حجاب در میان مسلمانان به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: در میان حیوانات نیز موضوع حجاب و حجب و حیا به چشم می‌خورد و آنها نیز محدودیت‌هایی برای خود در این موضوع دارند.
حجت‌الاسلام طاهری افزود: یکی از روانشناسان اتریشی می‌گوید که احساس شرم یکی از احساسات بشری است که هیچ قبیله‌ای حتی کودکان نیز از آن دوری نمی‌کنند، علت آن هم این است که قوانین بشری حکم به آن می‌کند.
این محقق جامعةالمصطفی، با اشاره به آیه 27 سوره نور، اظهار کرد: این آیه، تأکید بر اذن ورود گرفتن از صاحب‌خانه هنگام ورود به منزل او کرده است که فلسفه آن مطلع کردن صاحب‌خانه برای محجب کردن خود است. /907/د102/ی
ارسال نظرات