۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۴۵۹۸۴
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان خبر داد؛

پیگیری رهنمودهای رهبر انقلاب در جمع طلاب و فضلای خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی در جمع طلاب و فضلای این استان فرمایشات بسیار مهمی داشتند که عزم مرکز مدیریت و شورای برنامه‌ریزی بر این است که محورهای فرمایشات ایشان را به صورت برنامه‌های اجرایی تدوین کرده تا در سالگرد سفر ایشان، تقدیمشان شود.
حجت الاسلام اکبر فرجام مدير اجرايي حوزه علميه خراسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در مراسم تجلیل از برترین‌های پژوهشی و آموزشی حوزه علمیه خراسان که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: برگزاری این نشست در آستانه ماه محرم می‌توند برای مجموعه حوزه علمیه مفید باشد.
  
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی در جمع طلاب و فضلای این استان فرمایشات بسیار مهمی داشتند که عزم مرکز مدیریت و شورای برنامه‌ریزی بر این است که محورهای فرمایشات ایشان را به صورت برنامه‌های اجرایی تدوین کرده تا در سالگرد سفر ایشان، بتوان آن مقدار از برنامه‌ها که در کوتاه مدت قابل اجرا بوده، گزارش اجرا و آن‌چه که نیاز به برنامه‌های دراز مدت دارد، برنامه‌های تدوین شده را تقدیم ایشان کنیم.
 
وی ادامه داد: در مرکز مدیریت، جلساتی در خصوص محورهای سخنان مقام معظم رهبری برگزار شده که می‌توان به محورهای حوزه و نظام اسلامی، حوزه و دانشگاه‌ها و ضرورت حضور حوزویان در دانشگاه‌ها، حوزه و تبلیغ حوزه و پاسخگویی به شبهات، حوزه و کانون‌های فرهنگی‌تبلیغی و مخصوصا مساجد اشاره کرد که از مطالبه مقام رهبری می‌توان فهمید که فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مساجد تا به امروز کافی نبوده است.
 
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان افزود: در سال‌های اخیر، حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها فعال‌تر شده و دو دفتر نمایندگی در خراسان‌های شمالی و جنوبی تأسیس شده است؛ از سالیان پیش بحث استاد اعزامی به شهرستان‌ها مطرح بوده که امروز از مشهد بیش از 100 نفر استاد به شهرستان‌ها اعزام شده‌اند.
 
وی اظهار داشت: اتفاق دیگری که در سال‌های گذشته افتاد این بود که محتوای نظام آموزشی حوزه خواهران با حوزه برادران یکسان سازی شد، در حالی که پیش از این، از نظر محتوایی، مطالب حوزه برادران بیشتر از خواهران بود؛ حسن این یکسان سازی در این است که در شهرستان‌هایی که برای خواهران سطح آموزش پایین‌تری وجود دارد و برای اعزام به حوزه‌های مرکزی مشکلاتی دارند، وجود استاد در سطح بالاتر موجب عدم نیاز به هجرت به حوزه مرکزی می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: در موضوع ارائه خدمات رفاهی، نظر مقام معظم رهبری بر یکسان بودن ارائه خدمات رفاهی بوده و از سوی ایشان برای تمام کشور یکسان ارائه می‌شود، یعنی خدماتی که از ناحیه مقام معظم رهبری و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در مشهد و قم ارائه می‌شود به همان صورت در شهرستان ها نیز ارائه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام فرجام افزود: مقام معظم رهبری با استقبال از پیشنهاد هجرت علما و فضلای خراسان شمالی از قم و مشهد به محل تولد خود، دستور گزینش 10 نفر از فضلای خراسان شمالی برای اداره این حوزه‌ها را نیز صادر فرمودند و مرکز مدیریت را موظف به تامین امکانات برای این کار کردند.
 
وی به وجود خلأ در امر تبلیغ اشاره کرد و یادآور شد: حضور فضلا و روحانیان برجسته، برای جبران خلأ تبلیغات در سطح جامعه بسیار مؤثر است، اما برای نیازهای اولیه دینی مردم که گله‌مندی و شکوه فضلا نیز بوده، کاستی‌های زیادی وجود دارد؛ برای پاسخگویی به مسائل اولیه دینی مردم، مخصوصا در مناطق حساس تلفیقی، دچار کمبود روحانی هستیم.
 
وی توضیح داد: خوشبختانه برای جبران این خلأ، راه‌اندازی دوره‌های سفیر هدایت تصویب شده و در حال پیگیری اجرای این مصوبه هستند؛ دوره سفیران هدایت، دوره‌ای 5 ساله است که پس از پایان آن، مبلغ موظف به انجام تبلیغ به اندازه دوره سنوات تحصیلی خود در محل مشخص شده است.
 

مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در پایان خاطر نشان کرد: مرکز مدیریت، آمادگی خود را برای پذیرش طرح‌ها و برنامه‌های نخبگان حوزوی اعلام می‌دارد و گزارش کارهای انجام شده و مطالبات آنان را ارائه خواهد داد اما باید به این نکته توجه کرد که بحث حمایتی را تنها در بعد مادی مورد توجه قرار نداده و کلی صورت گیرد که بخش عمده‌ای از آن، حمایت‌های معنوی و پژوهشی است که این امکانات باید بیش از دیگران در اختیار نخبگان قرار گیرد./932/پ202/ب

ارسال نظرات