۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۱۴۴۵۸۹
فقیه آگاه (11)؛

آیت الله گلپایگانی در همراهی با امام لحظه‌ای تردید نکرد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی گفت: حضرت آیت الله گلپایگانی تمام فعالیت‌هایی را که علیه شاه انجام می‌داد با امام راحل هماهنگ می‌کرد و هرگز در مبارزه با رژیم پهلوی کوتاهی نمی کرد و در این مسیر حتی لحظه‌ای هم تردید نکرد.
فقيه آگاه کنگره آيت‌الله سيدمحمدرضا موسوي گلپايگاني
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص ویژگی‌ها و شخصیت حضرت آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی(ره) گفت: ایشان یکی از شخصیت‌های برجسته زمان بود که تاریخ زندگیشان برای بسیاری افراد سرمشق است.
وی افزود: ایشان اهل گوگرد گلپایگان بود (گوگرد در پنج کیلومتری گلپایگانی قرار داشت) و از همین روستا و از خانواده‌ای بسیار ساده اما بسیار مذهبی و متدین برخواست حتی در خصوص پدرشان نقل می کنند که گاوی داشت وقتی آن را به صحرا می برد پوزه آن گاو را می‌بست تا از علف مردم نخورد و آب نوشیدنی گاو را نیز از منزل بر می‌داشت که از آب مردم نخورد، تا شیری پاک و حلال بدهد. از این‌رو تربیت چنین فرزندی از ایشان دور از ذهن نیست.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: ایشان ابتدای ورودشان به اراک برای تحصیل به مدرسه علمیه حاج میرزا ابراهیم می‌رود و در محضر حاج شیخ عبدالکریم حائری تلمذ می‌کند با آمدن آیت الله حائری به قم، ایشان نیز به شهر مقدس قم مهاجرت می‌کند.
وی با اشاره به پاکی نفس و قلب سلیم آیت‌الله گلپایگانی اظهار داشت: ایشان وقتی سخنی می‌گفت، بسیار تامل می‌کرد و با تفکر و تعمق حرف می‌زد و همیشه عقلش از سخنش جلوتر بود که می‌توان این را از امتیازات ویژه ‌ایشان دانست.
این شاگرد آیت‌الله گلپایگانی تصریح کرد: ایشان از شاگردان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری و همچنین حضرت آیت‌الله بروجردی بود و در محضر این بزرگان درس‌های علم و فقاهت را فراگرفت.
وی ادامه داد: پس از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی(ره)، مسأله مرجعیت حضرت آیت‌الله گلپایگانی مطرح شد و همچنین تصدی حوزه علمیه به ایشان و آقای شریعتمداری پیشنهاد شد.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که هوا و هوس نفسانی در این فقیه مجاهد وجود نداشت، تاکید کرد: در تهذیب نفس این فقیه نستوه بسیار شناخته شده بود.
وی به مبارزات سیاسی این مرجع تقلید اشاره کرد و افزود: زمانی که حوزه علمیه قم پا گرفت و شاگردان فراوانی در مکتب اهل بیت علیهم السلام تربیت شدند، بستر فراگیری علوم حوزوی گسترش یافت به همین دلیل شاه ملعون، مبارزه با حوزه علمیه را در پیش گرفت و مساله انجمن‌های ایالتی و ولایتی مطرح را مطرح کرد لکن ایشان در مبارزه با شاه بسیار تلاش کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحائی ادامه داد: شاه مخلوع تصمیم داشت پس از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی(ره)، مانع فعالیت‌های حوزه علمیه قم شود و به کارهای حوزه پایان دهد، به همین جهت پس از رحلت مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به آقای حکیم پیام تسلیت داد تا به گونه‌ای حوزه علمیه قم را به رسمیت نشناسد.
وی افزود: زمانی که انجمن‌های ایالتی و ولایتی مطرح شد، حوزه علمیه با شاه ملعون به مخالفت پرداخت، شاه نیز به دلیل ماموریتی که از سوی ژنرال‌های آمریکایی به او داده بودند، تصمیم گرفت حوزه علمیه قم را سرکوب کند. به همین دلیل پس از این مخالفت‌ها و مبارزات شاه علیه حوزه علمیه، علما اقداماتی را انجام داد که حضرت امام خمینی(ره) در این نهضت و قیام در خط مقدم قرار داشتند و به صورت رسمی با دستگاه شاه به مبارزه پرداخت.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت آیت‌الله گلپایگانی که از مراجع مطرح و پیشگام زمان خود بودند، امام خمینی(ره) را در این نهضت و قیام علیه شاه ملعون بسیار همراهی کردند و روشی بسیار عاقلانه را در پیش گرفتند، این مرجع بزرگوار تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که علیه شاه انجام می‌داد با امام راحل هماهنگ می‌کردند و هرگز در مبارزه با رژیم پهلوی کوتاهی نمی کرد.
وی افزود: تنها تفاوتی که امام راحل با مرحوم گلپایگانی داشت این بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی از بیان و قلم قوی و رسایی برخوردار بودند؛ از این رو ایشان در مبارزات پیشگام شدند و به رهبری رسیدند.
این استاد حوزه گفت: گرچه حضرت آیت‌الله گلپایگانی از چنین ویژگی‌هایی برخوردار نبودند، اما از نظر سیاسی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی همگام بودند و به دلیل زهد و تقوای بی‌نظیرشان با دستگاه شاهنشاهی به شدت مخالفت کردند.
وی در خصوص ابعاد اخلاقی حضرت آیت‌الله گلپایگانی گفت: ایشان در عمل به عبادات فردی بسیار متعبد بودند و هرگز نماز شبشان ترک نمی‌شد و سحرها در حرم حضرت معصومه(س) حضور می‌یافت و پس از اقامه نماز شب، در نماز جماعت نیز شرکت می‌کرد، حتی در کهولت سن به این مسائل بسیار مقبد بود.
این استاد حوزه افزود: یکی از ویژگی‌های بارز و ممتاز ایشان نسبت به سایر استادان حوزه این بود که همیشه قبل از حضور در کلاس درس، نماز تحیت مسجد را در مسجد اعظم اقامه می‌کرد و سپس به تدریس می‌پرداخت.
وی یادآور شد: این مرجع تقلید به دلیل تحمل سختی‌ها و رنج‌های فراوان که در دوران زندگی و تحصیل داشتند، همیشه درد و رنج‌های طلاب را به خوبی درک می‌کرد و بسیار همیار و کمک‌کار طلاب بود و هرگز در کمک‌رسانی به طلاب کوتاهی نمی‌کردند.
شاگرد این مرجع تقلید تصریح کرد: روزی در جلسه درس این فقیه مجاهد حضور داشتم و از نزدیک شاهد برخورد متواضعانه ایشان با طلاب بودم، یکی از طلاب در پای درسشان به صورت تند برخورد کرد و خطاب به این مرجع تقلید گفت، چرا یکی از فرزندان شما، دینم را نمی‌پردازد و ایشان با تواضع از این طلبه سوال کرد که فرزندم چقدر به شما بدهکار است، آن طلبه اظهار کرد ده تومان به من بدهکار است و تا به حال فقط پنج تومان آن را پرداخت کرده است
وی اظهار داشت: حضرت آیت الله گلپایگانی دلسوز طلاب بود و نسبت به حوزه علمیه و طلاب احساس دلسوزی می‌کرد و از نظر تقوا اسوه همگان بود. برای حضور در کلاس درس و تربیت طلاب نخبه و مجتهد جدیت بی‌نظیری داشت به گونه‌ای که هیچگاه درسش را تعطیل نمی‌کرد و برای حل مشکلات طلاب همیشه پیشگام بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی اظهار داشت: ایشان تا پایان مبارزات انقلاب اسلامی با امام راحل همراهی کرد و حتی لحظه‌ای در این همراهی تردید نکرد.
وی خاطر نشان کرد: ساخت بیمارستان و حوزه‌ علمیه در شهر مقدس قم، گلپایگان و سایر شهرهای کشور و حتی ساخت برخی مراکز علمی در خارج از کشور از جمله اقداماتی بود که حضرت آیت‌الله گلپایگانی از خود به عنوان میراث ماندگار به جای گذاشت و هم‌اینک هزاران نفر از مردم مومن و مسلمان در داخل و خارج کشور از این خدمات بهره می‌گیرند./917/ت301/ع
ارسال نظرات